Citat fra: Niels Munch Dato 18/11-22, 10:16Hvorvidt lignende fremgangsmåde aktuelt ville være mulig, skal jeg lade være usagt.
Man kunne godt være gået sammen, og sikkert have fundet en model, men der er en hel del forskelle mellem de behov som MJ og Lokaltog har - og NJ er der vist ingen der tror lige er på vippen til at købe batteritog.
MJ:
Kører som enkelte togsæt - skal kunne køre koblet (2 og 2)
Max 140 km/t hvis BDK opgraderer sporet mellem Skjern og Holstebro
Generelt "komfortabel" kørsel og lange vendetider
Skal ikke kunne køre under køreledning
LT
Skal kunne koble (op til 4 togsæt ifm potentiel kørsel til København jf tidligere rapporter)
Skal kunne køre 160 km/t
Generelt "presset" køreplan
Vendetider ned til 7 minutter stiller skrappe krav til ladeeffekt
Skal kunne køre under køreledning
Bare som nogle af de vigtigste. Det ændrer ikke på, at samme togproducent ville kunne vinde begge kontrakter, men togene vil være ret forskellige i pris, leveringstid og homologering.
Derudover har der jo tidligere været ideer fremme om, at når Arrivas Lint41 engang skal erstattes, bør en væsentlig del af flåden - hvis ikke alle - være af dne længere type på 55 meter, for at give bedre mulighed for gratis cykelmedtagning og passagervækst (ifm opgraderinger af sidebaner, hvis det eller bliver til noget).
/Lasse