Citat fra: TWB Dato 25/11-22, 16:13Citat fra: Niels Munch Dato 25/11-22, 16:00Citat fra: TWB Dato 25/11-22, 15:19Eller har nogle været så forudseende at vælge tilstrækkelig kraftige skinner når f.eks. Østbanen skal have udskiftet skinnerne?
Det spørgsmål vil jeg klassificere som "retorisk", inden nogen får skrevet "tumpet".
M.v.h.
Niels
Det var ganske vist før du fik ansvaret for Østbanen - men årsagen til at man med relativ lidt trafik gennem årene allerede for flere år siden måtte reducere såvel hastighed som vægt af tog på Østbanen var vel at skinnerne var for svage?
Så var det årsagen - så er spørgsmålet vel ikke helt retorisk?
Da jeg ikke er sikker på, du har kronologi m.v. i orden, vil jeg præcisere:
1. Østbanen blev i første halvdel af 1980'erne - og efter Privatbanetilsynets direktiv - spormoderniseret med overbygning IV (37 kg/m skinner på duoblok-sveller i skærbeballast) og var herefter klassificeret som en 75 km/t jernbane, befaret med Y-tog i halvtimedrift. (I parentes bemærkes, at Lollandsbanen blev moderniseret med 45 kg/m til 100 km/t).
2. Nye LINT-tog blev indsat på Østbanen i 2009 og Y-togene udfaset.
3. Strækningshastigheden blev forhøjet til 100 km/t efter en grundig sporjustering m.v., og en forbedret køreplan indførtes ved køreplanskiftet DEC 2011.
4. Selv om overbygning IV iflg. regelværket uden problemer kan bære akseltrykket fra LINT-tog, var Trafikstyrelsen betænkelig ved togets dynamiske påvirkninger på den nu ældre overbygning ved acceleration og nedbremsning til/fra 100 km/t, hvorfor daværende Regionstog måtte gøre foranstaltninger til at reducere togets bruttovægt og dermed akseltryk, se f.eks. tråden:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=32105.
5. Under indtryk af såvel over- som underbygningens tilstand valgte Lokaltog at vende tilbage til en 75 km/t køreplan ved køreplanskiftet DEC 2019, se:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=145835 - og man kæmper, som du ved, for en fornyelse af det nu ca. 40 år gamle spor.
6. Jeg var beskæftiget med Østbanen/Hovedstadens Lokalbaner 1985-2005.
M.v.h.
Niels