Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Nu var jeg egentlig interesseret i at høre andre folks holdninger til og erfaringer med de relevante togsæt, ikke intetsigende smarte bemærkninger.

Desuden har man jo tidligere set udbud hvor evalueringskravene ikke har været optimalt skruet sammen, så det er jo ikke engang en selvfølge at der er sammenfald mellem det bedste valg, og det tog der bedst opfylder kravene.

Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Af andersj, Aalborg. 18/12-23, 16:44.
Det er kun Flirt'en der er sat i drift i batteriversionen. Men passagerkomforten er nok nogenlunde ens. CAF vandt jo det første udbud med deres "tyske" Civity og der lagde jeg mærke til at pladsudnyttelsen var ret dårlig i toget og de havde valgt at placere et ETCS teknikskab midt i en firegruppe af siddepladser. Der var også kun 110 siddepladser inklusiv klapsæder.

Mireo'erne til Midtjyske Jernbaner får 127 siddepladser inkl. klapsæder og et ekstra dørpar. Stadler Flirt har også et teknikrum, men i versionen til Schleswig Holstein er man alligevel nået op på 123 siddepladser, hvoraf 18 er klapsæder.

Længde/bredde:
Civity (Lokaltog, udbud 2022) 44,90 meter / 2,79 meter
Mireo (Midtjyske Jernbaner) 46,56 meter / 2,81 meter
Flirt (NAH.SH) 45,7 meter / 2,82 meter

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Citat fra: anho Dato 18/12-23, 15:31Nu var jeg egentlig interesseret i at høre andre folks holdninger til og erfaringer med de relevante togsæt, ikke intetsigende smarte bemærkninger.

Desuden har man jo tidligere set udbud hvor evalueringskravene ikke har været optimalt skruet sammen, så det er jo ikke engang en selvfølge at der er sammenfald mellem det bedste valg, og det tog der bedst opfylder kravene.

Min bemærkning var hverken "intetsigende eller smart", men relevant i f.t. dit udsagn.

Lokaltog: Fornyet udbud af batteritog
Af anho. 19/12-23, 00:47.
Seneste redigering: 19/12-23, 00:53 af anho
Citat fra: Niels Munch Dato 18/12-23, 18:17
Citat fra: anho Dato 18/12-23, 15:31Nu var jeg egentlig interesseret i at høre andre folks holdninger til og erfaringer med de relevante togsæt, ikke intetsigende smarte bemærkninger.

Desuden har man jo tidligere set udbud hvor evalueringskravene ikke har været optimalt skruet sammen, så det er jo ikke engang en selvfølge at der er sammenfald mellem det bedste valg, og det tog der bedst opfylder kravene.

Min bemærkning var hverken "intetsigende eller smart", men relevant i f.t. dit udsagn.

"Det der opfylder kravene bedst" er intetsigende fordi det ikke giver noget som helst indblik i togenes fordele eller ulemper holdt op mod hinanden. Det er så åbenlyst at det ikke tilføjer noget, men bare virker som en flabet bemærkning. Du må undskylde hvis det ikke var din hensigt - men for mig virker det virkelig som et forsøg på at være dumsmart.
Det optimale tog er heller ikke nødvendigvis det der opfylder kravene bedst, for kravene i udbuddet kan være dårligt skrevet, så det er heller ikke nødvendigvis rigtigt.

Citat fra: anho Dato 19/12-23, 00:47"Det der opfylder kravene bedst" er intetsigende fordi det ikke giver noget som helst indblik i togenes fordele eller ulemper holdt op mod hinanden. Det er så åbenlyst at det ikke tilføjer noget, men bare virker som en flabet bemærkning. Du må undskylde hvis det ikke var din hensigt - men for mig virker det virkelig som et forsøg på at være dumsmart.
Det optimale tog er heller ikke nødvendigvis det der opfylder kravene bedst, for kravene i udbuddet kan være dårligt skrevet, så det er heller ikke nødvendigvis rigtigt.

Og lige dér, har jeg nok en temmelig subjektiv mening :-) Lokaltogs krav er ganske veldefinerede, og udbuddet er lavet, så alle deltagere kan vinde - men ingen kan komme med en direkte kopi fra et af de tyske tog. Dertil kræves der lidt mere for at Lokaltog kan anvende togene. Deruder er evalueringsmodellen simuleret temmelig kraftigt - netop for at imødekomme, hvilke (bløde) krav, kan man komme til at give afkald på, hvis prisen er lav - og "hvor meget vil man betale" for det "bedste" tog.

Når alt dette er sagt, så er det tre gode kandidater, og alle har tog, der kan løse opgaven, og konkurrencen er efter min absolut bedste overbevisning meget åben, fair og transparent. Hvilket igen understreges af, at der sidste gang var tre bydere hele vejen igennem.

Lasse

Citat fra: anho Dato 19/12-23, 00:47"Det der opfylder kravene bedst" er intetsigende fordi det ikke giver noget som helst indblik i togenes fordele eller ulemper holdt op mod hinanden. Det er så åbenlyst at det ikke tilføjer noget, men bare virker som en flabet bemærkning. Du må undskylde hvis det ikke var din hensigt - men for mig virker det virkelig som et forsøg på at være dumsmart.
Det optimale tog er heller ikke nødvendigvis det der opfylder kravene bedst, for kravene i udbuddet kan være dårligt skrevet, så det er heller ikke nødvendigvis rigtigt.

Apolygy accepted. Du har formentlig bemærket, at jeg venligst undlod at bringe titlen "mandagstræner" på bane.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 2 [3]
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak