Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Opgradering af buslinje 4A i København til letbane
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Per Holm Dato 22/04-24, 07:22
Citat fra: Ncard00 Dato 21/04-24, 22:44Linjen sidder virkelig fast i trafikken i myldretiden, hvilket er ligmed forsinkelser, folk med barnevogne kan ofte ikke komme med, og folk står som sild i en tønde.


Længere busser vil ikke få linjen til at sidde mindre fast i trafikken.

Her er der kun det råd at lade sit valg af rejserute fra adresse til adresse udfordre af Rejseplanen.dk. Nogle gange får man ruter som man aldrig selv var kommet i tanker om.

Fasanvejene er ikke lige til at udvide, men vest for forløber en "ringbane" og øst for en cityring. På begge kan toglængderne forøges. Jeg bor selv midt på Frederiksberg ved TEC og benytter kun 4A i sjældne undtagelsestilfælde. Metro- og S-bane er som regel hurtigere.

Men det burde ikke være nødvendigt for brugeren af den offentlige transport, at skulle tage en anden vej, fordi fx 4A ikke kører optimalt. Man burde ikke skulle tænke selv, men blot kunne følge rejseplanen, og få en god oplevelse, uanset transportmiddel.

Og længere busser ville kunne hjælpe på trængslen, hvis det får flere til at vælge bussen til, og folk kan sidde ned imens de sidder fast i trafikken. Men som nævnt før, så giver det en helt anden synlighed og opmærksomhed i trafikken med 25 meter lange busser, og om ik andet, så imødekommer det den eksisterende efterspørgsel på linjen, selvom hvis det ikke skulle skabe efterspørgsel.

Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 11:12..... Man burde ikke skulle tænke selv .....

Men det kan ofte være en fordel, ja endog en god idé :) .

Du refererer vel resultatet af din dialog med MOVIA her?

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 22/04-24, 11:23
Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 11:12..... Man burde ikke skulle tænke selv .....

Men det kan ofte være en fordel, ja endog en god idé :) .

Du refererer vel resultatet af din dialog med MOVIA her?

M.v.h.
Niels


Faktisk ikke. Men de har skrevet til mig, at de ville tage mine observationer til efterretning vedr. længere busser på linje 4A, men på ingen måde synes det var nødvendigt med opgradering til hverken letbane, BRT, eller endda +Way på linjen, hvilket nok bare er politikernes svar igennem dem, da de jo ikke kan beslutte den slags alene.

Men startede denne tråd for at få opmærksom på linje 4A, da jeg ikke kunne finde noget som helst på nettet om hverken længere busser, eller opgradering af linjen, hvilket undrede mig meget.

Citat fra: Per Holm Dato 22/04-24, 07:22
Citat fra: Ncard00 Dato 21/04-24, 22:44Linjen sidder virkelig fast i trafikken i myldretiden, hvilket er ligmed forsinkelser, folk med barnevogne kan ofte ikke komme med, og folk står som sild i en tønde.


Længere busser vil ikke få linjen til at sidde mindre fast i trafikken.

Tanken er nok, at større busser giver flere passagerer, som ellers havde siddet hver for sig i personbiler i samme trafikprop..
Fjernelse af disse biler bør give en lettelse i trafikken. Målbar, men måske ikke følelig.

Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 11:08
Citat fra: mgameing123 Dato 22/04-24, 09:26Bare bygge letbane. Danmark burde ikke være for hårdt til letbaneprojekter. Men fordi vi har bilregeringen vil bilen være kongen lige nu indtil vi får dette regeringen ud af folketinget.

Ja, desværre. Eneste realistiske løsning tilbage er at vente til klimaforandringerne bliver så slemme, at det bedre kan betale sig at investere i at forebygge dem, i stedet for at reparere på klimaskaderne...
Det ligner du er meget mere imod biler og bruger klima som argument. Er elbiler ikke en af løsningerne. Andelen af biler, som kører kører på el, stiger. Og jeg håber efterhånden at der også kommer biler i en lave prisklasse. For de fleste af de elbiler, som er på markedet er store og dyre.

Jeg selv kører mest med toget. Men det område, som jeg bor i, så dækning af den kollektiv trafik meget tynd. Jeg kan fx ikke komme imellem 2 største byer i kommunen i weekend uden at taget lang omvej med mange skift, fordi den direkte bus kun kører på hverdage. Og mange de steder, som komme til i område, har ikke dækning af busser. Så der faktisk en most at have adgang til bil, hvis man ikke skal bruge meget af ens kostbare tid på transport. Og jeg bruger kun toget, fordi jeg bor tæt på stationen og de fleste af mine aktiviteter er i nærheden af en station.

Et letbaneprojekt løser ikke klimaudfordringer. Og linje 4A er mig bekendt omlagt til elbus. Fasanvejne er vigtige veje, som fordeler trafikken i lokalområdet og en letbanen på de veje vil bare være genindførelse af sporvogne. For jeg har selv brugt 4A og kørt bil på ruten, da boede der inde.

Opgradering af buslinje 4A i København til letbane
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/04-24, 12:28.
Citat fra: steenth Dato 22/04-24, 11:52... Og linje 4A er mig bekendt omlagt til elbus. Fasanvejne er vigtige veje, som fordeler trafikken i lokalområdet og en letbanen på de veje vil bare være genindførelse af sporvogne.


Nej. Linje 4A udbydes først i Movias udbud A23 med driftsstart 2025-12-14 med 12,9/13,7 m elbusser.

https://myldretid.dk/nyheder/nr/1054

Sporvejslinje 20 - Bjergbanen - var nummer to til at blive nedlagt. Der var dog tanker om at de afløsende busser skulle være elektriske, altså trolley-busser.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 22/04-24, 07:22
Citat fra: Ncard00 Dato 21/04-24, 22:44Linjen sidder virkelig fast i trafikken i myldretiden, hvilket er ligmed forsinkelser, folk med barnevogne kan ofte ikke komme med, og folk står som sild i en tønde.


Længere busser vil ikke få linjen til at sidde mindre fast i trafikken.

Her er der kun det råd at lade sit valg af rejserute fra adresse til adresse udfordre af Rejseplanen.dk. Nogle gange får man ruter som man aldrig selv var kommet i tanker om.

Fasanvejene er ikke lige til at udvide, men vest for forløber en "ringbane" og øst for en cityring. På begge kan toglængderne forøges. Jeg bor selv midt på Frederiksberg ved TEC og benytter kun 4A i sjældne undtagelsestilfælde. Metro- og S-bane er som regel hurtigere.
Det eneste vi har brug for til letbane er 2 bilbaner vi kan fjerne ellers kan vi køre på bilbanen og have en sporvognsløsning.

Citat fra: steenth Dato 22/04-24, 11:52
Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 11:08
Citat fra: mgameing123 Dato 22/04-24, 09:26Bare bygge letbane. Danmark burde ikke være for hårdt til letbaneprojekter. Men fordi vi har bilregeringen vil bilen være kongen lige nu indtil vi får dette regeringen ud af folketinget.

Ja, desværre. Eneste realistiske løsning tilbage er at vente til klimaforandringerne bliver så slemme, at det bedre kan betale sig at investere i at forebygge dem, i stedet for at reparere på klimaskaderne...
Det ligner du er meget mere imod biler og bruger klima som argument. Er elbiler ikke en af løsningerne. Andelen af biler, som kører kører på el, stiger. Og jeg håber efterhånden at der også kommer biler i en lave prisklasse. For de fleste af de elbiler, som er på markedet er store og dyre.

Jeg selv kører mest med toget. Men det område, som jeg bor i, så dækning af den kollektiv trafik meget tynd. Jeg kan fx ikke komme imellem 2 største byer i kommunen i weekend uden at taget lang omvej med mange skift, fordi den direkte bus kun kører på hverdage. Og mange de steder, som komme til i område, har ikke dækning af busser. Så der faktisk en most at have adgang til bil, hvis man ikke skal bruge meget af ens kostbare tid på transport. Og jeg bruger kun toget, fordi jeg bor tæt på stationen og de fleste af mine aktiviteter er i nærheden af en station.

Et letbaneprojekt løser ikke klimaudfordringer. Og linje 4A er mig bekendt omlagt til elbus. Fasanvejne er vigtige veje, som fordeler trafikken i lokalområdet og en letbanen på de veje vil bare være genindførelse af sporvogne. For jeg har selv brugt 4A og kørt bil på ruten, da boede der inde.

Nej, er ligeglad med klimaet, som vi aldrig kommer til st løse, da der udledes 1200 tons CO2 i sekunder globalt, og det har ikke toppet endnu.

Er derimod interesseret i støj og luftfourening, hvorfor jeg er ligeglad med at batterierne sviner når de produceres, og har det fint med elbiler, busser, og batteritog.

Og ved +Way undgår busserne den værste del af den øgede biltrafik, og længere busser, og elbusser, sørger billigt for at der er bedre plads til folk, barnevogne, og cykler, og elbusser har ordentligt aircondition til de stigende temperaturer, og køreoplevelsen og komforten er bedre end dieselbusser, helt lavpraktiske ting.

Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 12:55Nej, er ligeglad med klimaet, som vi aldrig kommer til st løse, da der udledes 1200 tons CO2 i sekunder globalt, og det har ikke toppet endnu.

Er derimod interesseret i støj og luftfourening, hvorfor jeg er ligeglad med at batterierne sviner når de produceres, og har det fint med elbiler, busser, og batteritog.
Københavns Kommune skriver: "Hovedparten af luftforureningen med partikler (ca. 95 %) stammer fra kilder udenfor byen". Og hvad der kommer lokalt er trafikken størst bedragsyder. Men det er jo noget, som bliver gjort noget, når fx busserne kommer over på batteridrift.

Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 12:55Og ved +Way undgår busserne den værste del af den øgede biltrafik, og længere busser, og elbusser, sørger billigt for at der er bedre plads til folk, barnevogne, og cykler, og elbusser har ordentligt aircondition til de stigende temperaturer, og køreoplevelsen og komforten er bedre end dieselbusser, helt lavpraktiske ting.
Løser det problemerne ved at forhindre bilkørsel et sted? Støj, som er mange er ramt af, vil bare flytte et andet sted hen, hvis der var muligt. Og både Nordre Fasanvej og Søndre Fasanvej er et af meget få gennemgående veje i området sammen med Jagtvej/Falkoner Alle/Allegade/Pile Alle. Problemet er meget få alternative veje i område. og begge vejforbindelser er for smalle til egen kørebaner til busser.

Citat fra: steenth Dato 22/04-24, 21:26
Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 12:55Nej, er ligeglad med klimaet, som vi aldrig kommer til st løse, da der udledes 1200 tons CO2 i sekunder globalt, og det har ikke toppet endnu.

Er derimod interesseret i støj og luftfourening, hvorfor jeg er ligeglad med at batterierne sviner når de produceres, og har det fint med elbiler, busser, og batteritog.
Københavns Kommune skriver: "Hovedparten af luftforureningen med partikler (ca. 95 %) stammer fra kilder udenfor byen". Og hvad der kommer lokalt er trafikken størst bedragsyder. Men det er jo noget, som bliver gjort noget, når fx busserne kommer over på batteridrift.

Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 12:55Og ved +Way undgår busserne den værste del af den øgede biltrafik, og længere busser, og elbusser, sørger billigt for at der er bedre plads til folk, barnevogne, og cykler, og elbusser har ordentligt aircondition til de stigende temperaturer, og køreoplevelsen og komforten er bedre end dieselbusser, helt lavpraktiske ting.
Løser det problemerne ved at forhindre bilkørsel et sted? Støj, som er mange er ramt af, vil bare flytte et andet sted hen, hvis der var muligt. Og både Nordre Fasanvej og Søndre Fasanvej er et af meget få gennemgående veje i området sammen med Jagtvej/Falkoner Alle/Allegade/Pile Alle. Problemet er meget få alternative veje i område. og begge vejforbindelser er for smalle til egen kørebaner til busser.

Er i første omgang ligeglad med den luftfourening som kan måles, da jeg har autisme, og dermed kun har fokus på den luftofurening jeg kan lugte. Er ligesom argumentet med, at 70% af luftfoureningen i Danmark kommer fra udlandet, igen, jeg er ligeglad, for den fourening er så tynd at man ikke kan lugte den, kun måle den.

Og hvis der ikke er plads til egne baner til busserne, så luk disse veje helt for personbiler, og brug de 2 vognbaner udelukkende til letbanerne. Man skal ikke nødvendigvis kunne køre med biler på hver evig eneste vej i København, i udlandet er der mange veje i storbyerne som er forbudte for biler, med få undtagelser selvfølgelig, så hvorfor skulle vi ikke kunne gøre det samme herhjemme. I gamle dage kørte der biler på Strøget i København, og flere af dem som forslog et bilforbud fik dødstrusler og jeg ved ikke hvad, og idag er der ingen som ønsker biler på Strøget igen, fordi folk elsker at gå på gaden, og butikkerne tjener masser af penge til samfundet, sammenlignet med biltrafikken, som blot kørte igennem uden at stoppe.

Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 11:08
Citat fra: mgameing123 Dato 22/04-24, 09:26Bare bygge letbane. Danmark burde ikke være for hårdt til letbaneprojekter. Men fordi vi har bilregeringen vil bilen være kongen lige nu indtil vi får dette regeringen ud af folketinget.

Ja, desværre. Eneste realistiske løsning tilbage er at vente til klimaforandringerne bliver så slemme, at det bedre kan betale sig at investere i at forebygge dem, i stedet for at reparere på klimaskaderne...
Hvis bare regeringen tog danskerne seriøst og ikke kun deres lommer.

Opgradering af buslinje 4A i København til letbane
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/04-24, 13:20.
Seneste redigering: 23/04-24, 13:25 af Per Holm
Citat fra: hummel_62 Dato 23/04-24, 12:13Københavns kommune
Hvor mange af Movias busser er på el?


2026-03-29 når resultatet af udbud A23X kommer ud at køre, vil driften i Københavns Kommune være emissionsfri.

https://myldretid.dk/nyheder/nr/1054


PS. der er vistnok en undtagelse med 250S eller 350S men i skrivende stund husker jeg den ikke.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.


Hvis bare regeringen tog danskerne seriøst og ikke kun deres lommer.
[/quote]

Nemlig. Synes altid det handler om udelukkende flere penge til danskerne i politik. Man kunne også indirekte give folk flere penge ved at reducere støjen hvor de bor, investere i cykelstier og offentlig transport, så folk ikke behøver eje en bil, eller er sikker på at mange ældre har penge nok, men savner tilgængelighed i den offentlige transport, fx at elevatorerne og rulletrapperne virker, at der er 2 elevatorer på alle stationer, at der er niveaufri instigning, og generelt at folk ved der er nok plads i busser, letbaner, og tog til deres cykler, rollator, barnevogne osv.

Jeg er personligt ligeglad med at få flere penge, pengene skal hellere investeres i grøn infrastruktur, hvilket også er en engangsudgift, for det meste, sammenlignet med faste udgifter som forsvaret, sundhed, uddannelse osv. De lande/byer som investerer i og har den bedste infrastruktur, klarer sig generelt bedst på alle andre områder.

Citat fra: steenth Dato 22/04-24, 11:52Fasanvejne er vigtige veje, som fordeler trafikken i lokalområdet og en letbanen på de veje vil bare være genindførelse af sporvogne. For jeg har selv brugt 4A og kørt bil på ruten, da boede der inde.

Man skal bygge infrastruktur til den trafik man ønsker at have, ikke den trafik man har.

På nogle dele af 4As rute kører bussen næsten uhindret i hele døgnet - på andre dele er der betydelig køkørsel i myldretiden. Man kunne derfor nøjes med - uanset om man går med en bus- eller sporvejsløsning - at bygge særskilte baner i de områder hvor der er mest behov for det.

For eksempel er der på Nordre Fasanvej, i området omkring Godthåbsvej, meget ofte kø i den sydgående retning, men kun sjældent i den nordgående. Men der er ikke meget plads på vejen - kun et spor i hver retning. Til gengæld er der parkeringsspor i begge sider. Hvis man pletvist inddragede parkeringspladserne, kunne man sagtens finde plads til et dedikeret bus/sporvognsspor i sydgående retning. Samme situation gør sig gældende på store dele af ruten: der er næsten altid plads til (som minimum) et dedikeret spor i den mest tilstoppede retning, hvis bare man er villig til at sløjfe nogle parkeringspladser. På visse steder kunne man også overveje at gøre biltrafikken ensrettet, for at få plads til dedikerede bus/sporvognsbaner i begge retninger.

Citat fra: Ncard00 Dato 23/04-24, 14:30..... pengene skal hellere investeres i grøn infrastruktur, hvilket også er en engangsudgift, for det meste .....,

Det kommer da an på, under hvilken tidshorisont du anskuer investeringerne. Der vil altid skulle reinvesteres, når "tingene" er nedslidte, utidssvarende, ufyldestgørende, uøkonomiske etc., så intet er en éngangsudgift.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 [2] 3
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak