Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 ... 8 9 [10]
Citat fra: Niels Munch Dato 22/04-24, 11:23
Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 11:12..... Man burde ikke skulle tænke selv .....

Men det kan ofte være en fordel, ja endog en god idé :) .

Du refererer vel resultatet af din dialog med MOVIA her?

M.v.h.
Niels


Faktisk ikke. Men de har skrevet til mig, at de ville tage mine observationer til efterretning vedr. længere busser på linje 4A, men på ingen måde synes det var nødvendigt med opgradering til hverken letbane, BRT, eller endda +Way på linjen, hvilket nok bare er politikernes svar igennem dem, da de jo ikke kan beslutte den slags alene.

Men startede denne tråd for at få opmærksom på linje 4A, da jeg ikke kunne finde noget som helst på nettet om hverken længere busser, eller opgradering af linjen, hvilket undrede mig meget.
 
Citat fra: Ncard00 Dato 22/04-24, 11:12..... Man burde ikke skulle tænke selv .....

Men det kan ofte være en fordel, ja endog en god idé :) .

Du refererer vel resultatet af din dialog med MOVIA her?

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: Per Holm Dato 22/04-24, 07:22
Citat fra: Ncard00 Dato 21/04-24, 22:44Linjen sidder virkelig fast i trafikken i myldretiden, hvilket er ligmed forsinkelser, folk med barnevogne kan ofte ikke komme med, og folk står som sild i en tønde.


Længere busser vil ikke få linjen til at sidde mindre fast i trafikken.

Her er der kun det råd at lade sit valg af rejserute fra adresse til adresse udfordre af Rejseplanen.dk. Nogle gange får man ruter som man aldrig selv var kommet i tanker om.

Fasanvejene er ikke lige til at udvide, men vest for forløber en "ringbane" og øst for en cityring. På begge kan toglængderne forøges. Jeg bor selv midt på Frederiksberg ved TEC og benytter kun 4A i sjældne undtagelsestilfælde. Metro- og S-bane er som regel hurtigere.

Men det burde ikke være nødvendigt for brugeren af den offentlige transport, at skulle tage en anden vej, fordi fx 4A ikke kører optimalt. Man burde ikke skulle tænke selv, men blot kunne følge rejseplanen, og få en god oplevelse, uanset transportmiddel.

Og længere busser ville kunne hjælpe på trængslen, hvis det får flere til at vælge bussen til, og folk kan sidde ned imens de sidder fast i trafikken. Men som nævnt før, så giver det en helt anden synlighed og opmærksomhed i trafikken med 25 meter lange busser, og om ik andet, så imødekommer det den eksisterende efterspørgsel på linjen, selvom hvis det ikke skulle skabe efterspørgsel.
 
Citat fra: mgameing123 Dato 22/04-24, 09:26Bare bygge letbane. Danmark burde ikke være for hårdt til letbaneprojekter. Men fordi vi har bilregeringen vil bilen være kongen lige nu indtil vi får dette regeringen ud af folketinget.

Ja, desværre. Eneste realistiske løsning tilbage er at vente til klimaforandringerne bliver så slemme, at det bedre kan betale sig at investere i at forebygge dem, i stedet for at reparere på klimaskaderne...
 
Sidste nye:
Tysk ETCS-udrulning
Vælg downloads

Det bemærkes at Flensburg-Rendsburg er kommet til. Dokumentet omfatter udrulning af 5170 km på 7 år
 
Bare bygge letbane. Danmark burde ikke være for hårdt til letbaneprojekter. Men fordi vi har bilregeringen vil bilen være kongen lige nu indtil vi får dette regeringen ud af folketinget.
 
Citat fra: Ncard00 Dato 21/04-24, 22:44Linjen sidder virkelig fast i trafikken i myldretiden, hvilket er ligmed forsinkelser, folk med barnevogne kan ofte ikke komme med, og folk står som sild i en tønde.


Længere busser vil ikke få linjen til at sidde mindre fast i trafikken.

Her er der kun det råd at lade sit valg af rejserute fra adresse til adresse udfordre af Rejseplanen.dk. Nogle gange får man ruter som man aldrig selv var kommet i tanker om.

Fasanvejene er ikke lige til at udvide, men vest for forløber en "ringbane" og øst for en cityring. På begge kan toglængderne forøges. Jeg bor selv midt på Frederiksberg ved TEC og benytter kun 4A i sjældne undtagelsestilfælde. Metro- og S-bane er som regel hurtigere.
 
Citat fra: andersj Dato 22/04-24, 00:22Hvad kapaciteten angår, så er følgende væsentligt for 4A:

Frem til september 2019 kørte 4A fra Svanemøllen station til Nørrebro station, hvorefter den fulgte samme linjeføring som i dag frem til Valby, hvorefter den fortsatte over Sydhavn til hhv. Lergravsparken station eller Ørestad station.
Det var altså en anden linje tilbage i 2019 og Cityringen var endnu ikke åbnet. Passagertallet i 2022 var på lige under 7 mio. på den nuværende linje 4A.

Det er selvfølgelig mange passagerer, men det er også en lang rute som der næppe er nogle der kører fra ende til anden. Dvs. på en tur fra Buddinge til Friheden kan den samme plads måske være blevet brugt af 3-4 forskellige rejsende. Når ruten så ikke kører med ledbusser, så er det et tegn på at der i hvert fald ikke er kapacitetsproblemer.

Men fremkommelighed skal naturligvis ikke kun være for letbaner eller dobbeltledbusser, så det kan godt være et tema for 4A.

Har du selv prøvet at køre med 4A? Der er virkelig kapacitetsproblemer. Ikke altid, men det er slemt i myldretiden og når der ellers er proppet. Linjen skal køre med overskud, ikke lige akkurat have plads nok. Movia går glip af så mange kunder og billetindtægter ved at forsømme deres travleste buslinjer så meget som de gør fx her. Og ligesom det er tilfældet med togdriften, så betaler de store linjer for, at de små linjer fortsat kan holdes i live. Man ville slå mange fluer med et smæk ved at indsætte dobbeltledbusser på alle de store linjer, og det ville også give en helt anden synlighed og opnærksomhed til busserne, ligesom letbaner gør, i trafikken, ved at se de lange busser kører rundt, det viser at der bliver prioritet i den offentlige transport, og at man imødekommer den efterspørgsel der er.
 
Hvad kapaciteten angår, så er følgende væsentligt for 4A:

Frem til september 2019 kørte 4A fra Svanemøllen station til Nørrebro station, hvorefter den fulgte samme linjeføring som i dag frem til Valby, hvorefter den fortsatte over Sydhavn til hhv. Lergravsparken station eller Ørestad station.
Det var altså en anden linje tilbage i 2019 og Cityringen var endnu ikke åbnet. Passagertallet i 2022 var på lige under 7 mio. på den nuværende linje 4A.

Det er selvfølgelig mange passagerer, men det er også en lang rute som der næppe er nogle der kører fra ende til anden. Dvs. på en tur fra Buddinge til Friheden kan den samme plads måske være blevet brugt af 3-4 forskellige rejsende. Når ruten så ikke kører med ledbusser, så er det et tegn på at der i hvert fald ikke er kapacitetsproblemer.

Men fremkommelighed skal naturligvis ikke kun være for letbaner eller dobbeltledbusser, så det kan godt være et tema for 4A.
 
Citat fra: mss Dato 21/04-24, 22:57+Way er stadig bare busser, og skal de have egen infrastruktur for at komme hurtigere gennem trafikken er arbejdet stort set ligeså omfattende som ved en letbane (bare spørg i Aalborg). Letbanen er til gengæld langt mere komfortabel og i modsætning til busserne kan den få flere til at bruge kollektiv trafik.

Metroforelskelsen i København og Frederiksberg handler ganske rigtigt om at man ikke forstyrrer biltrafikken. Sekundært kan man komme meget hurtigt frem hvis man er så heldig at skulle fra et sted i nærheden af en meteostation til et sted i nærheden af en metrostation. Der er der desværre bare ikke store chancer for da afstanden mellem Metroens stationer er langt større end ved Letbane eller bus.

Ja, men +Way er bedre end ingenting, og det kniber allerede fra kommunernes side med at finde penge til BRT på fx 200S, så hellere tage hvad man kan få, i stedet for at stå med armene over kors, indtil man får en letbane, er også det bedste for demokratiet og befolkningen, mange små projekter, i stedet for få store, som skaber mere debat, splittelse, frustration, og modstand, fordi der kommer dyre milliard budgetoverskridelser og årelange forsinkelser. Og jeg mener ikke man får det maksimale ud af en letbane, før infrastrukturen omkring den er klar, dvs. supercykelstier, de almindelige busser osv. i stedet for at bygge en letbane i et bilbaseret samfund som det danske.
 
Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10]
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak