Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 01:25
Citat fra: Gustav Hansen Dato  8/11-24, 18:03
Citat fra: mgameing123 Dato  8/11-24, 12:36
Citat fra: Petteri Dato  8/11-24, 12:12
Citat fra: Karl Høst Dato  8/11-24, 12:10Her til formiddag var trafikken mellem Aarhus og Aalborg igen indstillet pga, signalproblemer.
Det undrer mig at det oplyses at GoCollektive kører mellem Aarhus og Langå og at NJ kører mellem Skørping og Aalborg. Hvorfor er det kun DSB der er ramt? Bruger alle operatører ikke det samme signalsystem?

Fejlen lå mellem Langå og Skørping.
Og hvorfor kan DSB ikke køre til Hadsten og Langå?

Mon ikke man hos DSB har vurderet at det ikke var besværet (og omkostningerne) værd at servicere et par mindre byer som alligevel servicers af GoCollective.
Måske spare de penge men disse byer får nu færre tog i timen.
Og det er der vi ser problemet med at have en jernbane der drives efter penge og ikke efter at servicere offentligheden.
 
Citat fra: Gustav Hansen Dato  8/11-24, 18:03
Citat fra: mgameing123 Dato  8/11-24, 12:36
Citat fra: Petteri Dato  8/11-24, 12:12
Citat fra: Karl Høst Dato  8/11-24, 12:10Her til formiddag var trafikken mellem Aarhus og Aalborg igen indstillet pga, signalproblemer.
Det undrer mig at det oplyses at GoCollektive kører mellem Aarhus og Langå og at NJ kører mellem Skørping og Aalborg. Hvorfor er det kun DSB der er ramt? Bruger alle operatører ikke det samme signalsystem?

Fejlen lå mellem Langå og Skørping.
Og hvorfor kan DSB ikke køre til Hadsten og Langå?

Mon ikke man hos DSB har vurderet at det ikke var besværet (og omkostningerne) værd at servicere et par mindre byer som alligevel servicers af GoCollective.
Måske spare de penge men disse byer får nu færre tog i timen.
 
Den dobbelte sporbenyttelse giver fortsat udfordringer, især fredag eftermiddag hvor en del af IC-togene har skarp vending i spor 3. Normalt kan det løses ved at IC'eren kører i spor 4 eller spor 1, men i eftermiddags var IC 4141 ca. 10 minutter forsinket også ville NJ fra Aalborg Lufthavn ankomme i spor 4 samtidig. ICL fra København ankommer også i spor 1, så når IC er forsinket så vil det være risikabelt at smide det i spor 1 på en meget skarp vending.

Så det blev til kørsel i spor 0, hvilket trafikinformationsystemet ikke kunne skilte. Der blev dog foretaget manuelt udkald om sporændringen og en helt fyldt IC3 blev tømt og fyldt igen og afgik sydpå igen fem minutter efter ankomst med et minuts forsinkelse som IC 4360. Der var dog også lokomotivførerskifte.

Før var det kun muligt at køre i spor 0 på en rangertogvej, så det skete yderst sjældent for personførende tog - men for to år siden røg en IC4 i spor 0 - https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,538.msg4239.html#msg4239

Foto fra fredag den 8. november 2024 kort før afgang, ICL'eren fra København skulle lige inde i spor 1 inden der kunne stilles udkørsel fra spor 0:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
Citat fra: Thorfinn Dato  8/11-24, 14:32for at forhindre at motoren "vælter"?
Øhh, vælter? Den vælter ikke, den er solidt skruet fast i boggien.
 
Citat fra: Thorfinn Dato  8/11-24, 14:32
Citat fra: esni Dato  8/11-24, 06:323-fase synkronmotor med permanentmagnetrotor er vist også det der bruges i moderne elbiler, da det giver lavest mulig vægt.
VW sætter i MEBerne en asynchronmotor på forhjulene og en permanentmagnet synchron på baghjulene. Zoe kører med en ekstern synchron, ligesom BMW nu bygger børster, Argumenter skulle også være  for at spare på neodym og dysprosium .. sådan helt enig er de nok ikke. Når bilfabrikkerne udtaler at deres nye motor er 20% mere efficient, så spørger jeg mig, hvor dårlig mon generationen før var.


Hvis IGBT styrende asynkron med kortslutningsrotorer er "the shit" i banetraktion, er det så noget der har at gøre at typen er robust? og at man i baneverden kan sætte rigtig mange grænser i styringen for at forhindre at motoren "vælter"?

<<Main circuit of the "Siemens Vectron X4-E-LOK-AB, A26">> gav søgeresultater.
Hvis man ser det, er det jo ligegyldigt for motoren om strømmen kommer fra batterier, DC eller AC frå en køretråd og i hvilken frekvens. Det hele bliver most, pakket og frosset ned, fordelt, genoptøet og serveret mundret til motorvikling.

Den slags effekteletronik kom på markedet efter jeg forlod skolebænken. ;-)  - Jeg skal nok lade være med at lave om på den motorstyring. Næste gang der er "softwarefejl" så har jeg en forståelse for hvilken kompleksitet motorstyringssoftwaren har.


Ideerne og principperne er enkle lige indtil man skal skabe noget der duer i den virkelige verden - så bliver meget hurtigt temmelig speget.
Også jeg forlod skolebænken uden at få detailkendskab til disse spændende sager.

Woody Allen har engang sagt noget i retning af han ikke kunne lige virkeligheden, men det er bare det eneste sted man kan få en ordentlig bøf...
 
6
Trafikpolitik - K25
Af Gladedk. 8/11-24, 21:02
Ir4 kommer fra ic trafikken som for ic4 og efter sommer 2025 talgo i visse løb udenfor myldretiden.
 
Citat fra: mgameing123 Dato  8/11-24, 12:36
Citat fra: Petteri Dato  8/11-24, 12:12
Citat fra: Karl Høst Dato  8/11-24, 12:10Her til formiddag var trafikken mellem Aarhus og Aalborg igen indstillet pga, signalproblemer.
Det undrer mig at det oplyses at GoCollektive kører mellem Aarhus og Langå og at NJ kører mellem Skørping og Aalborg. Hvorfor er det kun DSB der er ramt? Bruger alle operatører ikke det samme signalsystem?

Fejlen lå mellem Langå og Skørping.
Og hvorfor kan DSB ikke køre til Hadsten og Langå?

Mon ikke man hos DSB har vurderet at det ikke var besværet (og omkostningerne) værd at servicere et par mindre byer som alligevel servicers af GoCollective.
 
8
Trafikpolitik - K25
Af mgameing123. 8/11-24, 17:11
Citat fra: steenth Dato  6/11-24, 22:24
Citat fra: Castrol Dato  6/11-24, 17:59
Citat fra: Thomas Larsen Dato  6/11-24, 14:08Dobbeltdækkere er ret fyldte i myldretiden.
Så mon ikke at man vil fortsætte den nuværende drift, med dobbeltdækkere og ir4.


Spørgsmålet var med tanke på at dobbeltdækkere skal køre til Holbæk to gange i timen i stedet for via Køge. Er der vogne nok til at køre begge ture? En ir4 vil også kunne udnytte strækningshastigheden bedre fra Køge Nord til København Syd.
Det melding, som jeg har fået, at det er primær dobbeltdækkere, som skal bruges på Næstved-Køge-København, men der også skal kører løb med IR4. Nogle af den løb skal kører med kun en IR4, men nogle afgange i myldertiden er et togsæt for lidt både på Kystbanen og Køge-København. Hvordan de løser det, ved jeg ikke.

Man kan godt bruge en reserve IC3 sæt koblet sammen med en IR4?
 
Her vil jeg altid anbefale at gå til venstre i dette 3480-agtige nabolag  8)
 
Man kan måske gå et kort stykke hen til Slottet (både seværdigheden og vejen) fra Jernbanegade?
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak