Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: Anders Larsen Dato 29/02-24, 16:28Jeg var lige forbi Rædvig idag der det hjo var sidste mulighed for at bruge den gamle station.

Jeg tog nogle billeder men min Flickr app har lidt bvl med at uploade billeder podster dem hvis jeg får det fixet.

Ud over aktiviteter ved den nye station så kan det meldes at de var igang med at genetablerer molen.

Beklager stavefejlene i overtående indlæg.  :-)

Nå men jeg har postet billederne her.


https://www.skyscrapercity.com/threads/denmark-infrastructure.186107/page-114
 
Og de 4 spor er tilbage, ifb med rapporten om metro lignende drift på Kystbanen
 
3
Citat fra: Svend Dato 29/02-24, 15:13
Citat fra: Brussen Dato 29/02-24, 11:22For en +10års tid siden var man relativt tæt på at beslutte at bygge et tredje spor til Hillerød (eller var det kun til Holte?). Jeg mener man droppede det, fordi man med udrulning af nyt signalsystem ville opnå en tilsvarende kapacitetsforøgelse. Det er i hvert fald ikke noget, nogen har forsøgt at genoplive siden projektet blev skrottet ...

Tæt på er noget af en overdrivelse, men nogen i DSB havde vist nogle våde drømme om udvidelser omkring Lyngby 😀

Projektet med udbygning til 4 spor var kommet i hørning, men blev senere opgivet pga. prisen for høj i forhold til udbytte. Der kom dette oplæg: "Udbygning af S-banen Hellerup-Holte"
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/13787
 
TV2 Øst 29.02.2024:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødvig Station o. 1910 (postkort arkiv DJK).
 
"En epoke er slut. I 145 år er toget på Østbanen kørt helt til kanten af Østersøen ved sidste stop i Rødvig. Nu flyttes stationen 700 meter mod nord.
Når toget torsdag aften den 29. februar klokken 23.31 kører afsted fra perronen og den gamle stationsbygning i Rødvig, så forsvinder et stykke toghistorie.
....."


Læs hele artiklen her: https://www.tv2east.dk/stevns/145-aars-toghistorie-triller-bort .

I dagens 19:30 nyheder bragte TV2 Øst dette indslag: https://www.tv2east.dk/nyhedsudsendelser?clip=045cbf5b-df08-4fe4-b3b9-c2143003f6ae .

M.v.h.
Niels
 
5
Faste anlæg - 3-sporede jernbaner?
Af mpp. 29/02-24, 20:18
Der har da været snak om at Traceet fra Hellerup til Holte er lavet så der kan laves 4 spor. Det blev så ikke aktuelt efter at man forlængede s-toget til Hillerød. 3 spor virker omsonst
 
Hvad der før i vid ustrækning var en del af det løbende driftsbudget hos DSB, kræver nu individuelle bevillinger fra staten grundet de mange besparelser på DSB's tilskud det seneste årti. Eksempelvis kræver det nu en økonomisk bevilling at få ryddet op i efterladte cykler på stationerne...

Derfor er det ikke de helt vilde ting der er inkluderet i dagens udmøntning fra puljen til mere trygge og attraktive stationer, der blev afsat i forbindelse med Infrastrukturplan 2035.

Link til projektbeskrivelse: https://www.trm.dk/media/ac2nqpxa/stamblade-2024-projekter.pdf

Pressemeddelelse fra ministeriet: https://www.trm.dk/nyheder/2024/86-millioner-til-stationsloeft-paa-fjern-og-regionalbanen-samt-s-banen
 
7
Udland - Kort materiel nyt
Af andersj. 29/02-24, 17:22
Vi bliver i lokomotivverdenen:

Stadler skal leverer 24 rangerlokomotiver og yderligere 9 strækningslokomotiver til KiwiRail i New Zealand

Stadler vandt i 2021 en kontakt på 57 smalsporslokomotiver til KiwiRail, hvoraf det første er færdigbygget nu. Der bestilles i denne omgang 9 ekstra lokomotiver med ETCS og kontrakten indeholder også ETCS udrustning af 10 lokomotiver fra den oprindelige kontrakt der endnu ikke er bygget. Lokomotiverne er alle dieseldrevne.

De 24 rangerlokomotiver kommer til at kunne køre på både diesel og på el fra batterier.

Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2024_0227_media%20release_kiwirail_and_stadler_strengthen_partnership_en.pdf

Bemærk de forskellige sporvidder der er i fabriksgulvet:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
 
Citat fra: Emil.Joergensen Dato 28/02-24, 18:09
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/02-24, 15:58Det tog overnatter i Helsingør (Grønnehave). Der står ingen tog om natten i Gilleleje.
Der var i hvert fald tidligere tog der sluttede i Tisvilde og det kørte så retur som materieltog til Hillerød.

Tak Michael, det er lige den slags info jeg søger med lys og lygte efter!  :D

Er det noget du ved selv af erfaring, eller findes der beskrivelser af Lokaltogs materielplan?
Jeg bor i området og har aldrig set tog der overnatter i Gilleleje.
Og med hensyn til Tisvildetoget, så har jeg tidligere gået Natteravn i Helsinge. For efterhånden mange år siden kørte sidste tog mod Hillerød som normalt tog og det passerede Helsinge omkring 00:30 som jeg husker det. Når der er fest på Gymnasiet slutter den kl. 24 og de der enten kom sydfra eller de der skulle videre til Hillerød kunne fint tage det tog. Vi kunne evt tage med for at styre løjerne og så tage en 734/380R retur. Det tog blev inddraget men kørte stadig som materieltog. Jeg var der den første fest efter omlægningen og der var mange unge på stationen der fik lange næser da bommene på Østergade gik ned og toget buldrede igennem stationen uden at stoppe.
Så det er selvoplevet. Jeg har ikke grund til at det er ændret og Tisvilde har heller ikke fasciliteter til at have tog holdende.
 
Jeg var lige forbi Rædvig idag der det hjo var sidste mulighed for at bruge den gamle station.

Jeg tog nogle billeder men min Flickr app har lidt bvl med at uploade billeder podster dem hvis jeg får det fixet.

Ud over aktiviteter ved den nye station så kan det meldes at de var igang med at genetablerer molen.
 
Citat fra: T. Rithmester Dato 28/02-24, 17:46Den tidligere "Stationsforstander" som var skåret af stammen fra et træ ved adgangsvejen til Stoholm station forsvandt for nogle år siden.
I dag ser jeg så at de har et en ny "Stationsforstander.
Denne udgave er skåret i 2022 af kunstneren Dorthe Hedensted Lund.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
"Stationsforstanderen" i Stoholm, udført af kunstneren Dorthe Hedensted Lund. 28. februar 2024 (tdr)
Kære Thomas.
Fint motiv. Og så er "den nye stationsforstander" i stand til at betjene "spejlægget" med venstre hånd, så højre hånd er frigjort til "andre opgaver/formål". Han passer derfor fint i det, der var god latin i "min baneungdom", nemlig "alsidig personaleanvendelse". I dag skal man være varsom med at bruge den slags betegnelser, for det lugter jo lidt af "personaleudnyttelse". Men jeg vover alligevel.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø, "gammel alsidig jernbanemand" 8)   

 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
DB Cargo
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak