Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Hvis der ikke lige er nogen som ligger inde med en oversigt, kan man prøve at søge med denne APP:
https://beta.findtoilet.dk/

Derudover er der en pro et contra behandling af sagen her:
https://www.tv2kosmopol.dk/spoerg-os/spoerg-os-hvorfor-er-der-ikke-toiletter-paa-alle-togstationer
 
Så er der hul igennem sydfra og MF 50/5246 var på besøg i Aalborg her til eftermiddag. Der blev kørt til og fra alle perronspor sydfra.

I den nordlige del af stationen er alle spor spærret mod nord, så der arbejdes stadig. Bemærk at traktorvejen over sporene er forsvundet i den nordlige del, men det var også den folk oftest benyttede til at krydse sporene ved når de enten skulle skyde genvej eller ikke kunne finde nedgangen til tunnellen (der er overraskende mange der ikke kan finde trappen ned til perrontunnellen i spor 1 - jeg bliver ofte spurgt hvordan man kommer over til spor 3 og 4 når jeg er nede på banegården)
Bemærk også det lille ETCS-stopmærke i spor 2, af hensyn til fritrumsprofilet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Banedanmark har også haft dronen i luften ved det nye dobbeltspor i Hjørring og ved den nye perron i Brønderslev - der desværre har mistet det meste af perrontaget.

 
Citat fra: Viktoria Skov Dato  2/10-24, 15:09Er det ønskeligt at København H. skal blive lige så uoverskuelig som København Syd?

Ideen med en fælles perronhal er netop at den nye S- og F-bane del er samlet under en fælles fordelingsbro, hvorfor det ville være mere overskueligt at finde rundt.

Dog, er det ikke direkte afhængigt at begge projekter bygges samtidig, hvis man ellers forbereder perronhallen for senere udbygning. (Men samtidig byggeri vil gøre projektet mere spiseligt nabomæssigt og trafikalt.)

Jeg tror ikke at "overskuelighed" er et reelt problem. I udlandet lever man fint med langt mere komplekse stationer, og man behøver ikke tage langt væk for at finde eksempler. Fx har Hamburg Hbf. to separate U-banestationer, og Stockholms centralstation har bogstavelig talt tog i 5 etager, når man regner tunnelbane og pendeltåg med. Og de store knudepunkter i Paris og London er next level igen.

En mulig svaghed i din plan er derimod de potentielt lange gangveje for dem der skal skifte på Hovedbanen. I den nye perronhal kommer S-banen til at ligge længst mod vest og dermed længst væk fra de nuværende spor.

Metrolinje M5 er i høring med en station placeret under Reventlowsgade ned mod Tietgensbroen. Det er planen at M5 skal ligge lavt under overfladen og krydse hen over M3/M4. Så må den også skulle krydse over perronhallen. Men det ligner mao. mindst 200 meters gangvej fra den nye perronhal til metrostationen, og ikke meget kortere til de nuværende S-togsspor. Måske burde M5-stationen i stedet ligge på tværs over den nye perronhal - er der plads til det?

Gangvejene bliver nok tålelige hvis der - denne gang - laves et ordentligt netværk af underjordiske gangtunneller, herunder mindst to mellem perronhal og den nuværende perrontunnel samt diverse forbindelser til opgange. Så kan man samtidig få M3/M4-stationen ordentligt forbundet med banegårdshallen og Bernstorffsgade.
Er der mon plads til hele netværket på samme niveau som den nuværende perrontunnel?
 
Fra december er det ikke længere Hector som står for lokomotivet gennem Danmark.
SJs lokomotivfører er i øjeblikket igang med at blive uddannet på vectronen og planen er, at SJs lokfører skal trække Euronight toget gennem Danmark i et indlejet lok fra GC
 
Citat fra: Viktoria Skov Dato 22/09-24, 15:26Hvilke krav overser jeg, som bør indarbejdes?


Kan man virkelig tillade sig at lave dette kæmpeprojekt uden at fjerntog fra Roskilde - og godsterminalen i Høje Taastrup - får direkte forbindelse til Europaspåret?
Det er muligt at det er et velovervejet fravalg, men hvad er argumenterne? At Øresundsbroen tager hele den trafik?

I den forbindelse skal man overveje betydning af en Kattegatforbindelse. Det er på tale at den nye baneforbindelse bliver lagt mellem Kalundborg og Ringsted og dermed passer fint med dine planer. Men dette er ikke givet på forhånd, noget af togtrafikken kommer til at gå via Roskilde uanset.
 
Citat fra: steenth Dato I dag 13:49Når jeg følger netop Langeskov, så der er mange som pendler til København og vest på til Kolding og Vejle. Så det har betydning hvor man kan komme hen. For et pendultog imellem Nyborg og Odense giver ikke specielt meget hvis man skal bruge tid på skifte imellem tog, hvor køreplanen ikke er koordineret i begge ender. Spørgsmål hvad man vil gøre, hvis der kommer endnu et stop i det østlige Odense...

Man kan vel her fremføre, at det vel altid vil være sådan, at brugere af stationer med IC-tog også vil bruge IC-toget, men det gør det alligevel vanskeligt at udvikle togtilbudene, hvis det aldrig kan overvejes om en station bedst betjenes af IC-, regional- eller S-tog. Og så ligger det vel i kortene, at man med et S-togstilbud vil kunne øge frekvensen betydeligt. Et tog i timen er rigeligt, hvis man vil pendle på en IC-strækning, men for lidt, hvis man vil pendle på en S-togsstrækning (f.x. til Odense). Og så kan man jo opnå de korte skiftetider ved bare at forbedre frekvensen for stationen.
 
Udover Nærum station, på hvilke af lokaltog's stationer findes der ellers offentlige toiletter?
 
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato I dag 11:15Den sjove pointe var, at man for nogenlunde samme pris, som de 320 meter lange perroner i Langeskov kostede, kunne lave 80 meter lange perroner i Langeskov, og så anlægge en transversal i Nyborg, så et togsystem kunne køre på vendespor og ikke opsluge kapacitet på selve stationen...
Men det var jo som bekendt politisk bestemt, at Langeskov skulle have tog til og fra København...
/Lasse
Når jeg følger netop Langeskov, så der er mange som pendler til København og vest på til Kolding og Vejle. Så det har betydning hvor man kan komme hen. For et pendultog imellem Nyborg og Odense giver ikke specielt meget hvis man skal bruge tid på skifte imellem tog, hvor køreplanen ikke er koordineret i begge ender. Spørgsmål hvad man vil gøre, hvis der kommer endnu et stop i det østlige Odense...
 
Det er vist ikke nævnt tidligere, med GoCollectives tog ligger også på Rejseplanen frem til og med onsdag 18/12. Om de har været tilgængelige lige så længe som DSBs tog ved jeg ikke.
 
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato I dag 08:46Der er i DSBs kontrakt med TRM lagt op til at DSBs materiel (i al fald hele gælden bundet deri) overdrages til TRM i 2030.
Statsligt materielselskab kan også håndteres som i GoCo kontrakten, hvor togene er operatørens, men TRM har overtagelsesret til en på forhånd aftalt pris - dermed undgår man at anvende offentlige midler på køb af tog, og disse penge kan så bruges til noget andet. Eksempelvis infrastruktur :-)

Selv om et statsligt materielselskab vil kunne finansiere indkøb af togmateriel billigst, mangler jeg stadig at blive overbevist om, at statslige materielselskaber nu også køber det bedste tog til den bedste pris. Der er mange varianter på dét område, og jeg har ikke rigtig set een løsning være unik god.

/Lasse
Det er altid et problem når dem som anskaffer ikke er de samme som står med problemerne når de bruger materiellet. Der er ikke nødvendigvis incitamentforenelighed, hverken i udformning eller i vedligeholdelsesstrategi. Det gælder også i anskaffelseskontrakterne, hvor vedligeholdelse indgår, eksplicit eller implicit gemmen leverandørens monopolpriser/IPR-monopoler.

Når tog ikke mere er open source qua tidligere tiders adskillelse af konstruktion hos operatøren (læs: nationale statslige etater/styrelser), lbiver standarder udvandet til mindst mulige og tog noget som kun vanskeligt kan tilpasses/ombygges senere, når der er ændrede behov. Det nedsætter levetiden og dermed kortsigtet fremmer leverandørernes quasi-monopol, indtil der er nogle som genopfinder fleksibiliteten i nyt jernbanemateriel.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak