Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: Flemming Jakielski Dato I dag 12:00DSB har jo udvandet deres betegnelser på materiellet. ..

Producenten (Bombardier) af togsættet, kalder den IR4. Så jeg ved ikke hvad du mener med at DSB udvander betegnelsen, ved at kalde det IR4 ?

Strengt taget, hvis vi skal gå i de meget små sko, så er litra ER forreste og bagerste vogn i togsættets fire vogne. Så det er principielt forkert at kalde togsættet for litra ER, men det er det som det oftest omtales som, og meget få er i tvivl om hvad der menes.

Fra https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=6

  " Et togsæt består af 4 enheder: ER 20xx - FR 22xx - FR 23xx - ER 21xx "
 
Citat fra: thomastog Dato I dag 10:50
Citat fra: Flemming Jakielski Dato I dag 10:32Et lille surt opstød: Der er ikke noget materiel, der kaldes IR 4.
..

Du får godt nok travlt, hvis du skal få virkeligheden til at passe med din/denne påstand..

Her er to første eksempler..

https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=6

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/nyt-udseende-til-ic3-og-ir4/


Skal vi lade forsiden af betjeningsvejledningen være sidste eksempel ?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
DSB har jo udvandet deres betegnelser på materiellet. Kan måske give anledning til smådiskussion. Men at påstå her i forum, at et IR 4 (som vi en enige om er ELEKTRISK) kan lugte af diesel.... Der skal vi vi vel stoppe engang.

Jeg kan godt selv regne ud, at det der tænkes på er litra MG aka IC 4. Så når denne slags indlæg skal skrives, så brug dog litra benævnelserne.

Flemming J
 
Citat fra: Flemming Jakielski Dato I dag 10:32Et lille surt opstød: Der er ikke noget materiel, der kaldes IR 4.
..

Du får godt nok travlt, hvis du skal få virkeligheden til at passe med din/denne påstand..

Her er to første eksempler..

https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=6
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/nyt-udseende-til-ic3-og-ir4/
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
 
Citat fra: Flemming Jakielski Dato I dag 10:32Et lille surt opstød: Der er ikke noget materiel, der kaldes IR 4.
Du blander nok IC 4 ind i sagen (litra MG)
Ellers er der IC 3 (litra MF) og ER 4 (litra ER.)

Så før du klager, så find lige ud af, hvad det er du vil klage over.

Flemming J

Der er ikke noget det hedder "ER 4". Ifølge DSB hedder det IR4 (Litra ER): https://www.dsb.dk/om-dsb/baredygtighed/virksomheden/tog-i-drift/

Citat fra: Ncard00 Dato 18/05-24, 20:11Synes at IR4 togene tit lugter af diesel eller lign. når de holder ved perronen, eller efter nedbremsning ved stop, når man stiger ud af dem eller stiger ombord.

Nogen som har oplevet det samme, og som evt. ved, hvorfor El-tog som disse overhovedet har denne diesel agtige lugt?

Lugter det af diesel (olieagtig) eller af dieselos (udstødning)? En IR4 har sandsynligvis noget transformaterolie der hjælper med at køle de elektriske komponenter ned. Men det burde man stadig ikke kunne lugte, medmindre der er en lækage.
 
Et lille surt opstød: Der er ikke noget materiel, der kaldes IR 4.
Du blander nok IC 4 ind i sagen (litra MG)
Ellers er der IC 3 (litra MF) og ER 4 (litra ER.)

Så før du klager, så find lige ud af, hvad det er du vil klage over.

Flemming J
 
Fredag/lørdag blev tilbragt øst for Storebælt, det kom der lidt billeder ud af.
Fredag aften faldt vejen forbi Favrholm station, lørdag formiddag gjaldt det så Næstved.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SA 8112 ankommer til Favrholm station. 17. maj 2024. (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SA 9112 forlader Favrholm station. 17. maj 2024. (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltog LB 223/123 mod Hundested og SA 9162 på vej ind mod Favrholm station. 17. maj 2024. (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SA 9162 på Faverholm station. 17. maj 2024. (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SA 9170 på Faverholm station. 17. maj 2024. (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DSB ABs 7923 på Næstved station. 18. maj 2024. (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DSB ABs 7923 på Næstved station. 18. maj 2024. (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DSB EB 3213 på Næstved station. 18. maj 2024. (tdr) 

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DSB EB 3229 på Næstved station. 18. maj 2024. (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DSB MF 5012 på Næstved station. 18. maj 2024. (tdr)
 
9
Udland - Med nattog til Kyiv maj 2024
Af eyolf. 19/05-24, 17:40
Flott bildeserie fra en spennende reise. Skulle gjerne vært med, gett!

Når det gjelder de to ex-sovjetiske lokene type ЧC4 og ЧC8, har nok ikke de kyrilliske bokstavene noe med "Y" og "C" å gjøre. Transkribert til latinske bokstaver (etter norske transkriberingsregler) blir lokbetegnelsene TsjS4 og TsjS8, der TsjS står for Tsjekkoslovakia. Se transkriberingstabell her.

TsjS var f.ø. en samlelittera for alle sovjetiske elloktyper som var bygget i Tsjekkoslovakia. Type TsjS8 var den siste i rekken, seriebygget 1987-1990.

Mange av TsjS-lokene har gjennomgått en rekke ombygginger og moderniseringer i løpet av sin levetid. Ditt TsjS4.142 har fått nye førerhus og nye, korrugerte loksider. Opprinnelig har det sett slik ut:

Ventilatorgitterne oppunder taket og maskinromsvinduene er gjenkjennelige også på ditt lok, men ellers minner det er om en forminsket utgave av TsjS8, til tross for at det faktisk er ca. 20 år eldre.

Flere TsjS-lok her.

 
Og så ledes blev de ved, og lærte på tidspunkt at kommunikation er altid er lige nemt.


Selv om DSB ikke er nogen lille bolsjebutik skulle man tro at de selv viste det, hvilket så åbenbart ikke gøre.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak