Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- X2000 - meget hyppige aflysninger fra København H, kørsel fra Malmø i stedet
Hvorfor bliver X2000 så ofte aflyst fra København H, med kørsel fra Malmø i stedet for?

X2C (ombygget X2000) er endnu ikke godkendt til trafik i Danmark og der er ikke mange X2(000) tilbage nu med fungerende dansk atc og dansk ström.

Vi skal nok forvente os flere aflysninger i fremtiden indtil Zefiro Express er i drift 2026-2027.

Ok, men tænkte bare om det skyldes manglende kapacitet og dermed risiko for forsinkelser, hvis X2000 skulle til København i stedet for Malmø på de tidspunkter hvor aflysningerne sker, fordi øresundstogene og godstogene har prioritet over SJ og nattog?

Hvis dette er tilfældet, så burde man bare stoppe med at køre fra København fuldstændig, og starte alle afgange i Malmø. Bliver måske mindre attraktivt for den enkelte, men langt mere forudsigeligt og stabilt generelt, fordi folk ikke skal forholde sig til daglige aflysninger hele tiden.

Hvis de generelt ikke har togsæt nok til det, så bør de jo aflyse nogle flere afgange permanent i stedet for på dagen.

Citat fra: Ncard00 Dato  6/03-24, 08:28Ok, men tænkte bare om det skyldes manglende kapacitet og dermed risiko for forsinkelser, hvis X2000 skulle til København i stedet for Malmø på de tidspunkter hvor aflysningerne sker, fordi øresundstogene og godstogene har prioritet over SJ og nattog?
Der er skam kapacitet nok - SJ har fået tildelt køreplanerne. Det er derimod fejl på den danske udrustning, der ofte fører til aflysninger

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Frank Poulsen Dato  6/03-24, 09:07Hvis de generelt ikke har togsæt nok til det, så bør de jo aflyse nogle flere afgange permanent i stedet for på dagen.

De har prøvet de også de sidste 2-3 år men det har ikke varet en positiv udvikling.

Problemet er at X2K (X2 med dansk atc/ström) kører teks Gøteborg-Stockholm inden den skal gå Stockholm-Malmø-København H og hvis det går galt på strækningen mellem Göteborg og Stockholm så sætter man ind en X2 (uden K) og delaflyser mellem Malmö og København H.

En del ganger har det varet problemer ved klargøringen i Hagalund med X2K sæt og der bliver de også nødt til at sætte ind X2 (uden K) og delaflyse mellem Malmø og København H.

Så ja... der har du svaren.

X2000 - meget hyppige aflysninger fra København H, kørsel fra Malmø i stedet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/03-24, 13:22.
Seneste redigering: 6/03-24, 13:27 af Per Holm
Om 1½ år skulle Peberholmbanen (efter planerne som de pt. ser ud) overgå til ERTMS og så kommer SJ vel til at kunne vende i Københavns Lufthavn Kastrup (Cph) - i første omgang hvis de kører med returføreren i det bageste førerum og siden, når de aktuelle projekter i Cph og mellem Klv og Nel er anlagte, på mere normal vis. De vil slippe for ZUB123 og STM.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Heldigvis er man igang med at ombygge alle X2 og X2K tog til X2U. En total renovering af X2000 togene der stort set laver toget om til et sprit nyt tog med nye motorer, nyt interiør, nyt kontrolsystem, nyt alt pånær skallen af det gamle X2000 tog. Og alle X2U tog er designet til at kunne køre i Danmark som standard.

Man kan genkende en X2U på at det har SJ's nye design med sort front og grønne mærker ved dørene.

Citat fra: Danskjävlar Dato  6/03-24, 15:22Heldigvis er man igang med at ombygge alle X2 og X2K tog til X2U. En total renovering af X2000 togene der stort set laver toget om til et sprit nyt tog med nye motorer, nyt interiør, nyt kontrolsystem, nyt alt pånær skallen af det gamle X2000 tog. Og alle X2U tog er designet til at kunne køre i Danmark som standard.

Man kan genkende en X2U på at det har SJ's nye design med sort front og grønne mærker ved dørene.

Nixen... X2C er det du taler om. X2U er kun tekniskt opdateret.  :)

Og der er kun 6 eller 7 færdige siden 2018... så det mangler stadigt en del år.

Nya X2C har ett signalsystem som verkar kallas "halleluja" på BaneDanmarks sidor men egentligen kallas ERTMS.
Det blir dubbelt eller femdubbelt så arbetsamt att få det godkänt, speciellt när det måste ha funktion för ERTMS, svensk ATC och dansk ATC och gränspassage mellan alla kombinationer av dessa.

När Øresundbanen över Peberholm får ERTMS inom ett par år har fortsatt Kæbenhavn H dansk ATC i ett antal år ytterligare, så ERTMS löser inget problem på sträckan om inte X2000 ska vända på København Syd/Ny Ellebjerg.

Det er vel ikke anderledes fra Vectron B18 lokomotiverne der fungerer på både svensk ATC, dansk ATC og ETCS?

Det samme med Øresundstogene der udrustes nu?

Anders

X2000 - meget hyppige aflysninger fra København H, kørsel fra Malmø i stedet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/03-24, 15:58.
Citat fra: Bengt Larsson Dato  7/03-24, 15:09... så ERTMS löser inget problem på sträckan om inte X2000 ska vända på København Syd/Ny Ellebjerg.


Nel spor 21 og 22 ser ud til stadig at ville ligge på Vigerslev (Ig) - som ikke skifter til ERTMS.

X2000 uden STM-ZUB123 må derfor vende østligere end Nel, dvs. Københavns Lufthavn Kastrup St. (Cph). Ikke noget problem for de rejsende som "bare" skal videre fra Cph med fly (eller fjernbus) men dem som vil til København må skifte.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  7/03-24, 15:58
Citat fra: Bengt Larsson Dato  7/03-24, 15:09... så ERTMS löser inget problem på sträckan om inte X2000 ska vända på København Syd/Ny Ellebjerg.


Nel spor 21 og 22 ser ud til stadig at ville ligge på Vigerslev (Ig) - som ikke skifter til ERTMS.

X2000 uden STM-ZUB123 må derfor vende østligere end Nel, dvs. Københavns Lufthavn Kastrup St. (Cph). Ikke noget problem for de rejsende som "bare" skal videre fra Cph med fly (eller fjernbus) men dem som vil til København må skifte.

Hvis jeg skal gætte, kommer SJ vende i Malmö, hvis de ikke kommer helt ind til Hovedbanegården.

Citat fra: Ollebrum Dato  6/03-24, 02:34X2C (ombygget X2000) er endnu ikke godkendt til trafik i Danmark og der er ikke mange X2(000) tilbage nu med fungerende dansk atc og dansk ström.


Än så länge har inga X2K-fordon (som kan trafikera Danmark) tagits in för renovering utan alla dessa finns kvar.

Gå op Sider:[1]
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak