Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: SGN Dato 13/04-24, 09:31
Citat fra: mss Dato 12/04-24, 18:42Die dumme Deutschen engang imellem...  :-[
Der er simpelthen alt for meget tovtrækkeri, bureaukrati og alt for mange parter involveret i alt (!) hos vores sydlige nabo.

Nå, men mon ikke de alligevel finder pengene i deres bjerg af guld når tiden oprunder...
Och det skall en dansk säga!!!!!



Ja? Danmark har en god økonomi, men meget, meget mindre (!) end den tyske. Og tyskerne er tillige verdenskendt for deres store reserver.
 
Folketinget har i dag vedtaget Lov nr. 112, der vedrører den 3. Limfjordsforbindelse.

Den 3. Limfjordsforbindelse har som sådan intet med jernbane at gøre - det er et rent motorvejsprojekt.

Anlægsprojektet inkluderer dog vejoverføringer over tre forskellige jernbanestrækninger. Vejoverføringer er en baneingeniørterm for det, vi andre kalder broer over jernbaner.

På nedenstående kort, er de tre vejoverføringer angivet i tre grønne cirkler. I den nederste grønne cirkel føres motorvejen over jernbanestrækningen Randers-Aalborg (dobbeltspor) mellem Svenstrup og Skaborg.

I den mellemste grønne cirkel føres motorvejen over jernbanestrækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn (enkeltspor) og i den øverste cirkel føres motorvejen over jernbanestrækningen Lindholm-Frederikshavn (enkeltspor) mellem Lindholm og Hvorupgaard (nedlagt station).

Motorvejsprojektet forventes færdiggjort og ibrugtaget i 2034(!). I må forvente, at jeg, hvis jeg ellers holder så længe, de næste 10 år i denne tråd vil belemre jer med diverse billeder af de to sydligste af de tre vejoverføringer - og måske også visse billeder fra den nordligste vejoverføring.

Nedenstående kort er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen





 
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/05-24, 07:39Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.
Nu er fingrene blevet meget længere, folk pendler længere og arbejdspladserne er flyttet ud i fingrene og du kommer nemt til at bo langt ude ad een finger og arbejde ovre i en af de andre. De mange, der er i den situation finder du hver morgen og eftermiddag på Motorringvejen. Med det layout du har på S-banerne er offentlig transport ikke et alternativ med mindre de gerne vil gøre DSBs gamle slogan til deres hverdag: Ud at se - med DSB.

Bedre kollektive ringforbindelser er absolut en nødvendighed, men jeg tror nu stadig at det her er lidt overdrevet. Motorringvejen bliver også benyttet af kolossalt mange der egentlig bare skal ind til byen, men tager bilen i stedet for toget fordi det er lettere eller mageligere, eller bare af ren vane.

Hvis du kigger på passagertallene (passagertal.dk) for Nordbanen, så kan man se at blandt dem der står på ved Hillerød Station, så står 18 % af på Nørreport. 36 % står af på strækningen Nordhavn-København H til sammen. Så er der 8 % der står af i hver af Allerød og Birkerød. Og 13 % står af i Lyngby, men det er en ret unik situation - Lyngby er en af de stationer uden for København der har allerflest passagerer og størst opland. Selv Hellerup, med adgang til Ringbanen, er det kun 3 % af passagererne fra Hillerød der står af i. Det samme gør sig desuden gældende for passagerer der står på i Holte og Lyngby: 18-19 % af passagererne står af på Nørreport. Og dette er altså på den finger der har flest arbejdspladser ude langs banen, med store tætte centre i Hillerød og Lyngby.

Til sammenligning ser man at fra Dyssegård Station på Hareskovbanen, står hele 30 % af på Nørreport. Yderligere 30 % står til sammen af på Nordhavn, Østerport, Vesterport og København H. Kun 2 % tager ruten udad til Bagsværd (hvor Novo Nordisk ellers holder til) og 2 % står af på Buddinge (med ringforbindelsen).

Så kan man selvfølgelig argumentere for at pendling indad er dominerende fordi det er lettest... men pendling med tog udad selv indenfor egen finger er også ret sjældent, bortset fra på Nordbanen.
 
Hej i forum,

Jeg synes Vikingbus er begyndt at have svært ved at stille de nødvendige erstatningsbusser til rådighed når DSB er nødt til akut at aflyse togene. Især efter Vikingbus er begyndt at køre fjernbusser i "Fleet". Jeg er derfor nysgerrig på om kontrakten ligger tilgængelig et sted, så man kan se hvilke krav der er.

Jeg har indtil videre kun kunne finde et tidligere udbud, men ikke den endelige kontrakt.

Er der nogen her der kan hjælpe?
 
Så kan det være de kommer til efteråret .. de første sæt
 
Citat fra: Niels Buch Dato 30/09-23, 17:20Jeg startede med et besøg på "Bergbahn Lauterbrünnen Mürren". Banen har været nævnt her på siden fordi der er bestilt nye elektriske motorvogne til den ene del af banen. For der er jo faktisk tale om to baner, nemlig først en svævebane og så en "rigtig" jernbane. Svævebanen har (som det også har været nævnt her på siden) erstattet en standseilbahn. Svævebaner bliver nok i øvrigt ikke min stærke side, de svejer altså for meget.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Motorvogn 22 i Mürren, med den lille godsvogn til transport af varer til hotellerne i Mürren forrest

Nye Stadler-tog til Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren på vej, se denne dramatiske video: https://media.jungfrau.ch/video/upload/v1715668997/13-5-24-BLM-Transport-1080p.mp4 .

Kilde: https://www.jungfrau.ch/fr-ch/corporate/news/bergbahn-lauterbrunnen-muerren-neues-rollmaterial-wird-auf-der-strasse-und-der-schiene-transportiert/ .

M.v.h.
Niels
 
7
Et opfølgende webinar om Digital Automatic Couplers (DAC) afholdes af Rail Sweden den 22. maj 2024 kl. 12:00 - 13:00, se: https://railsweden.lindholmen.se/en/event/lunch-webinar-technological-progress-and-migration-plan-dac .

Deltagelse er gratis, og tilmelding sker via linket.

M.v.h.
Niels
 
Så nærmer vi os:

Metroselskabets pressemeddelelse af 14. maj 2024:

"M3 og M4 lukker kortvarigt for at gøre klar til metroåbning
Som tidligere annonceret sættes driften af metrolinjerne M3 og M4 kortvarigt på pause i pinsen for at forberede de sidste test af den kommende metroforlængelse til Sydhavn og Valby. Dermed er linjen næsten klar til åbning den 22. juni.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://m.dk/nyheder/m3-og-m4-lukker-kortvarigt-for-at-goere-klar-til-metroaabning/ .

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/05-24, 07:39Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.

Da "Fingerplanen" hyppigt omtales i debatten om trafikken i og omkring København, er det værd at nævne, at den er "født" i 1947, jf. nærmere beskrivelse her: https://planinfo.dk/landsplanlaegning/fingerplanen og her: https://da.wikipedia.org/wiki/Fingerplanen .

M.v.h.
Niels
 
Hvor Lokaltog vist forbigår jubilæet i larmende tavshed, så vil Tisvildeleje Lokalråd markere milepælen med et arrangement dagen lang på Tisvildeleje Station. Nordsjællands veterantog er indforskrevet til lidt ferrovial nostalgi ser det ud til.

Læs mere her på lokalrådets hjemmeside.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak