Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Giv os Odderbanen tilbage
Giv os Odderbanen tilbage
Af vollensir. 3/11-23, 19:08.
Giv os Odderbanen tilbage!!!!
Første dag med frost, og letbanen kan ikke kører eller må have én backup bus. Nu er det tredje år i træk at dette står på, så snart det bliver koldt må letbanen kapitulere.

Information er en by i Rusland, ingen højtaler udkald at man aflyser én afgang. Jamen du kan da bare tage bussen, øhh nej den er jo også sparet væk der hvor skribenten bor. Jamen så tag bilen, nu vil skribenten meget gerne benytte offentlig transport i stedet for at sidde i kø på indfaldsvejene ind til Århus.

Kære transportordfører uanset partifarve, den sidste tid har der været debat om offentlig transport. Hvornår går det op for jer, at i er ved at kvæle den offentlige transport.

Prisstigninger, nedlæggelser af busafgange, håbløse muligheder for at komme hjem efter kl. 18.

Offentlig transport fungere fantastisk i vores nabolande, men i Danmark skal man altid opfinde den dybe tallerken to gange. Da skribenten som ung mand brugte Odderbane, kunne man altid regne med den, uanset om det var storm, snestorm eller hård frost, den kom altid tøffende og var allerhøjest et par minutter forsinket i ankomst. I over 125 år kørte der tog mellem Odder, Hou og Århus. Der har været en ekspertise som kunne lave køreplaner, et værksted der vedligeholdte togene og et personale der så det som et kald at passe på banen og sørge for at deres passager kom frem.

Man kendte nærmest de folk der kørte togene, de folk der kontrollerede billetterne, og de folk på stationerne kaldte ud hvis Oddergrisen skulle være lidt forsinket.

Men allerede dengang måtte tingene ikke koste noget, man lukkede katastrofalt strækningen mellem Odder og Hou. Man tog personalet ud af togene og kaldte dem kontrollører. Man kiggede ikke på fremtiden, se nu hvor stor Hou er vokset. Forbindelsen til Samsø og Tunø sker med bus som man også snakker om nu.

Hvor mange biler skal der være på vejene???

At kører på E45 i morgentimerne eller om eftermiddagen er et helvede, bare at kører ind til Århus centrum er et helvede. Kø alle vegne.

Et excel regneark kan virkelig få tingene til at se godt ud, men man glemmer hele tiden at spørge dem som rent faktisk ved noget om det her. Vi er mange der arbejder med offentlig transport, og som ryster på hovedet af alle de latterlige beslutninger der bliver taget i byrådet eller folketinget. Hvor mange biler ind mod Århus sidder der kun én person i???

Stort set alle sammen, så tror da pokker man holder i kø.

Skribenten har 1,5 km til letbanen, og 4,5 km til nærmeste bus stoppested, og bussen holder i kø sammen med resten af bilisterne.

I tresserne lukkede man en masse jernbaner i Danmark, som ansat ved jernbanen kan jeg i dag se flere muligheder, hvis nogle af de nedlagte jernbaner, eller stationer genopstår og man stopper der med toget. Men vi drøner igennem steder hvor vi kunne samle en masse mennesker op, og undgå flere biler på vejene.

Kære Danmark, kære politikere, vågn op inden den offentlige transport bryder helt sammen. Og husk lige én ting, lyt til os der arbejder med offentlig transport, vi har masser af erfaring og viden. Lyt til os og ikke bare et regneark...

Giv os Odderbanen tilbage
Af anho. 3/11-23, 21:46.
Seneste redigering: 3/11-23, 21:50 af anho
Citat fra: vollensir Dato  3/11-23, 19:08Giv os Odderbanen tilbage!!!!
Første dag med frost, og letbanen kan ikke kører eller må have én backup bus. Nu er det tredje år i træk at dette står på, så snart det bliver koldt må letbanen kapitulere.
Sidste år var der så vidt jeg husker tale om i alt 6 dage over hele vinteren, hvor trafikken havde morgenproblemer på grund af frost. Måske lidt overdramatisk?

Citat fra: vollensir Dato  3/11-23, 19:08Hvor mange biler skal der være på vejene???

At kører på E45 i morgentimerne eller om eftermiddagen er et helvede, bare at kører ind til Århus centrum er et helvede. Kø alle vegne.
Odderbanen har over dobbelt så mange passagerer nu, som den havde den gang den var en "rigtig" jernbane. Øget frekvens og gennemkørsel til store dele af Aarhus uden at skulle skifte til bus har tiltrukket rigtig mange ekstra passagerer. Den første kunne man jo også have fået med lokalbane, men gennemkørslen er kun mulig med letbane. Skift er gift.
Hvis du gerne vil undgå at vejene sander yderligere til i køkørsel, så er løsningen mere letbane. Uanset om du personligt bryder dig om letbanen eller ej, så viser excelarkene altså at antallet af passagerer er eksploderet, og at letbanen var den rette løsning.

---

Så kan jeg ellers godt være enig med dig i, at det er en skam at man har nedlukket så mange jernbaner - og at nogle af dem givetvis bør genåbnes og/eller reaktiveres. Og jeg synes også at det er en skam at busruterne nedlægges og reduceres.
Men betyder det at man bare skal bruge de samme typer transportmidler som man altid har gjort? Nej! Man skal bruge de forskellige værktøjer der hvor de giver mening. Lokaltog (og regionaltog med togsæt på størrelse med f.eks. en LINT eller Desiro) giver god mening mange steder i landet, men det egner sig bedre til kørsel mellem de små byer. Forstæder har brug for hyppigere forbindelser, og mere direkte forbindelser - og ved hjælp af letbaner og tram-train løsninger kan man få passagererne direkte ind i byerne uden at skulle skifte til en bus undervejs, i de byer der er for små til tunnelbaner.

Desuden er der jo intet ved Aarhus Letbane der er en genopfindelse af den dybe tallerken. Du skal ikke kigge længere end til Tyskland, hvor man i Karlsruhe i mange årtier har haft et system, som Aarhus Letbane er meget stærkt inspireret af. Aarhus Letbane er en rimelig direkte implementering af Karlsruhe-modellen uden betydelige ændringer, bortset fra at der er tale om lavtgulvssporvogne i Aarhus. Aarhus letbane er jo netop et eksempel på noget der fungerer i vores nabolande, og som vi så har kopieret, hvilket er hvad du efterlyser.

Desuden er jeg også ret træt af denne arrigskab mod "ekspertvældet", som man ofte ser. Typisk har de selvudnævnt "folk der har forstand på det" slet ikke styr på deres fakta. For eksempel ser jeg ofte både jernbanefolk og pendlere hævde at man er nødt til at sørge for bedre rettidighed, og så er frekvensen mindre vigtig... men i virkelighedens verden, så er frekvens meget, meget vigtigere. Men det finder man jo kun ud af hvis man er gået videnskabeligt til værks og har samlet tallene i et excel-ark. Det er hvad vi har eksperterne for.
De dårlige beslutninger vedrørende jernbanen træffes typisk af politikere på ideologisk grundlag, ikke af embedsfolk. Embedsfolkene er dygtige og deres beregninger er typisk rimelig retvisende - og meget mere retvisende end hvad folk der ikke er uddannet til at arbejde med trafikplanlægning kan gisne sig frem til.

Letbanen har gjort underværker for Odderbanen som anho har nævnt, og nu er det jo også på tale at gennemføre opgraderinger så der kan køre tog hele vejen fra Odder til Aarhus Hovedbanegård hvert kvarter hele dagen! Dette ville for alvor gøre Odderbanen konkurrencedygtig og sammenlignelig med S-banerne i København. Samme oppe i nord op til Hornslet nu hvor der tilsyneladende er dobbeltspor på tale mellem Lystrup og Skødstrup.

Hvad angår hele sagen der startede brokkeriet, frosten, så ville den mest realistiske løsning nok være en mindre ombygning af letbanetogene til at have 2 pantografer i stedet for 1, så man kan have 2 oppe af gangen på disse dage, og lade den første skrabe is og andet frost væk uden strøm. Det er en taktik der er velkendt fra de normale jernbaner så det burde forhåbentlig virke hvis man implementerer det i Aarhus.

Giv os Odderbanen tilbage
Af Mester. 4/11-23, 21:08.
Seneste redigering: 4/11-23, 21:09 af Mester
Det er faktuelt forkert, at letbanen forleden ikke kunne køre på grund sf frosten.
Et par afgange på Grenåbanen kørte med forsinkelser med delvise aflysninger til følge.
På Odderbanen måtte man af en eller anden årsag køre med nedsat hastighed i et kort tidsrum.
I vinteren 21/22 var der tre dage med aflysninger pga is på køreledningerne.

Citat fra: vollensir Dato  3/11-23, 19:08Offentlig transport fungere fantastisk i vores nabolande, men i Danmark skal man altid opfinde den dybe tallerken to gange.

Det er en konstatering påvirket af følelsesmæssige synsninger. Hvilket jeg godt kan forstå. Men når man slår noget fast så hårdt, så skal man altså lige være sikker på, at det man siger er rigtigt :) 

I øvrigt er det altså også værd at huske på, at s-togene også kæmper hver gang nattefrosten sætter ind. De første afgange fra hver af fingrene er hurtigt 30 minutter forsinket pga frost på køreledningerne i den periode hvor nattefrosten sætter ind. Letbanen er ikke er unikum. Og de har i øvrigt også nogle få problemer med letbanen i Bergen, letbanerne i Berling og letbanen i Lund når nattefrosten lige skal have fat.

I øvrigt.. Hvis jeg skulle vælge om jeg kendte personalet i toget eller om togene kørte med høj frekvens, så valgte jeg til enhver tid frekvensen.

Giv os Odderbanen tilbage
Af mpp. 5/11-23, 22:35.
Det med frosten er vel lidt et eksempel på den med at vi foretrækker højere frekvens fremfor bedre punktlighed. Der er nogle dage om året hvor der er frost og det skal så håndteres og bliver håndteret, men der er jo ikke nogen grund til at lave en dårlige sommerkøreplan af den grund. Derudover er det jo ikke kun tog og letbaner der kører dårligere når der er sne og frost så det er måske bare et spørgsmål om at nyde, at vi lever i et land der har årstider.

Giv os Odderbanen tilbage
Af GHolm. 11/11-23, 01:22.
Jeg er da enig i en del af det du siger. Offentlig transport er SLET ikke så godt som det burde være. Og informationsniveuet er generelt elendigt.

Men at starte ud med at overdramatisere et lille problem som frost der en lille håndfuld dage om året skaber småproblemer på Aarhus Letbane er ærligt talt fjollet. Og så med Odderbane som eksempel! Det er yderst sjældent at der er problemer på Odderbanen, det er stort set altid Grenaabanen, når der altså går noget galt, frost mæssigt.

I Göteborg går spårvagnar även på morgonen frostnätter.
Jag har läst att frostnätter går det några vagnar utan passagerare hela natten vilket drar ström och värmer ledningarna,
dock på natten efter fredag och lördag går de med passagerare hela natten, för det är nattliv i Göteborg.

Giv os Odderbanen tilbage
Af GHolm. 7/01-24, 13:35.
Citat fra: Bengt Larsson Dato  5/01-24, 22:40I Göteborg går spårvagnar även på morgonen frostnätter.
Jag har läst att frostnätter går det några vagnar utan passagerare hela natten vilket drar ström och värmer ledningarna,
dock på natten efter fredag och lördag går de med passagerare hela natten, för det är nattliv i Göteborg.


Det gør man også inde i byen på Aarhus Letbane, men ude de enkeltsporede baner til Odder og Grenaa er der simpelthen for langt til at kører tog om natten. Medmindre man kørte med fuld køreplan så ville det ikke hjælpe særligt meget. Det er værd at nævne at det ikke sker særligt ofte mere, at der er isproblemer.

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak