Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- EuroDual
Gå ned Sider:[1] 2
EuroDual
Af esni. 5/04-22, 12:23.
I en af de sidste tråde i det gamle forum diskuterede vi ville få EuroDual at se her i landet.

Konklusionen var vist enten 'sikkert ikke' eller 'ikke foreløbig'

Men hvis det nu var - hvordan ville den skulle godkendes?
1. Som Diesel
X. Først som Diesel, siden  som El
2. Som El

Hvis 1 , ville den så kunne køre under ledninger uden bøjlen oppe?

Eskild

EuroDual
Af bth. 5/04-22, 18:32.
Hej

Den ville skulle godkendes efter denne bekendtgørelse https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/710

Og dermed ville det i mine øjne ikke være muligt at få en delvis godkendelse.

/Bjørn

EuroDual
Af QN903Qnr0779. 5/04-22, 21:56.
Efter at alle teknisk ubegrundede elektriske krav blev fjernet i forbindelse med udgivelsen af Bekendtgørelse 1465, er det ikke længere specielt problematisk at godkende moderne elektriske køretøjer i Danmark, blot det sker udenom de værste sludrechartoller. EuroDual ville uden tvivl kunne godkendes til elektrisk kørsel i Danmark, som det er sket helt smertefrit i mange andre lande i Europa. Det er på mange måder et fascinerende lokomotiv, men maskinrummet giver godt nok ubådsfølelse.....

EuroDual
Af Lasse Toylsbjerg Petersen. 8/04-22, 08:36.
Helt enig. Det er ikke kompleksiteten i godkendelsen, der holder den tilbage - det er businesscasen, der er stram.

Jeg er ikke i tvivl om at Euro familien kommer til Danmark. Der skal bare lidt mere køretråd, ETCS og nogle lidt større godskunder til for at det bliver EuroDual - der jo principielt er kombinationen af en Euro 4001 diesel og et Euro 6000 ellok.

Jeg vil tro, at hvis DAK giver mulighed for at køre med "fri togvægt" (dvs så meget maskinen kan trække indenfor reglerne for toglængde, akseltryk og metervægt), vil det nok mere blive EURO 9000, der vil komme hertil når ETCS er udrullet...

/Lasse

EuroDual
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 22/11-22, 13:03.


Et par Euro Duals er tilføjet til databasen:
https://www.svenska-lok.se/motor.php?s=5&litra=ED&typenr=

Link til tråd i det gamle forum:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=179094

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

EuroDual
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/11-22, 13:14.
Mon Euro Dual også vil kunne køre på 1650 V DC (uden at bruge Diesel)?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

EuroDual
Af Togsøn. 22/11-22, 14:26.
Seneste redigering: 22/11-22, 14:27 af Togsøn
Hejsa.

Stadler har også versionen med 1,5 og 3 Kilovolt DC spænding

Så de kan nemt lave 4 spændings omskiftning.

1,5 Kv/3 Kv DC, 15 Kv / 25 Kv Ac.

Ingen betydning om der er 1500 eller 1650 volt i snoren

Hilsen Erling.

EuroDual
Af esni. 22/11-22, 14:31.
Fra Svenska-lok:
Längd: 23,02 m.

Det må da være blandt de længste ikke-leddelte lok på europæisk normalspor!

Eskild

EuroDual
Af esni. 22/11-22, 14:33.
Citat fra: Togsøn Dato 22/11-22, 14:26Hejsa.

Stadler har også versionen med 1,5 og 3 Kilovolt DC spænding

Så de kan nemt lave 4 spændings omskiftning.

1,5 Kv/3 Kv DC, 15 Kv / 25 Kv Ac.

Ingen betydning om der er 1500 eller 1650 volt i snoren

Hilsen Erling.

Udfordringen er ikke 1650 V DC, men minus 1650 V DC.

Negativ DC køretrådsspænding er en særlig dansk udfordring

Eskild

EuroDual
Af anho. 22/11-22, 14:55.
Citat fra: esni Dato 22/11-22, 14:33Udfordringen er ikke 1650 V DC, men minus 1650 V DC.

Negativ DC køretrådsspænding er en særlig dansk udfordring

Så trækker man jo bare stikkontakten ud, vender den om, og sætter den i igen. Sværere kan det da ikke være!

Duk og væk.

EuroDual
Af Jonas1983. 22/11-22, 15:03.
Citat fra: anho Dato 22/11-22, 14:55
Citat fra: esni Dato 22/11-22, 14:33Udfordringen er ikke 1650 V DC, men minus 1650 V DC.

Negativ DC køretrådsspænding er en særlig dansk udfordring

Så trækker man jo bare stikkontakten ud, vender den om, og sætter den i igen. Sværere kan det da ikke være!

Duk og væk.

Eller bakker hele vejen... :D

EuroDual
Af tgsen. 22/11-22, 15:41.
Citat fra: esni Dato 22/11-22, 14:33
Citat fra: Togsøn Dato 22/11-22, 14:26Hejsa.

Stadler har også versionen med 1,5 og 3 Kilovolt DC spænding

Så de kan nemt lave 4 spændings omskiftning.

1,5 Kv/3 Kv DC, 15 Kv / 25 Kv Ac.

Ingen betydning om der er 1500 eller 1650 volt i snoren

Hilsen Erling.

Udfordringen er ikke 1650 V DC, men minus 1650 V DC.

Negativ DC køretrådsspænding er en særlig dansk udfordring
Dvs. at hvis de skulle ombestemme sig til et standard S-togsnet, så skulle føreren sidde i bagerste vogn?

EuroDual
Af QN903Qnr0779. 22/11-22, 16:37.
Citat fra: esni Dato 22/11-22, 14:33Udfordringen er ikke 1650 V DC, men minus 1650 V DC.

Negativ DC køretrådsspænding er en særlig dansk udfordring

Korrekt, det vil kræve en del hardware-ændringer at køre på -1650 V DC

EuroDual
Af RasmusD. 22/11-22, 21:05.
Er der nogle stærkstrømstyper, der kan forklare det der med negativ jævnstrømsspænding for almindelige dødelige?

EuroDual
Af anho. 23/11-22, 14:21.
Citat fra: RasmusD Dato 22/11-22, 21:05Er der nogle stærkstrømstyper, der kan forklare det der med negativ jævnstrømsspænding for almindelige dødelige?

I vekselspænding står elektronerne og vibrerer frem og tilbage. I jævnspænding skubber de hele tiden i samme retning. Elektronerne bevæger sig kun meget langsomt gennem ledningerne, fordi de skubber til hinanden hele tiden - men bevæge sig gør de altså. Noget i retningen af 1 meter i timen for en gennemsnitlig elektron, hvis du har en almindelig ledning der driver en almindelig elektrisk pære, hvis jeg ikke husker meget galt.

Den korte af den lange er, at i normale jævnstrømssystemer har ledningerne en spænding på +1500V eller +3000V i forhold til skinnerne, som har jordforbindelse. Det betyder at elektronerne flyder fra skinnerne, gennem togets motor, og op i ledningen. Men i Københavns S-tog har ledningerne en spænding på -1650V, hvilket betyder at elektronerne flyder fra ledningen, gennem motoren, og ned i skinnerne.

Spænding er altid defineret på en relativ skala. Så du kan ikke sige at "det her objekt har en spænding på 200 volt" - du skal altid sige hvad spændingen er i forhold til. Så hvis ledningen skubber elektroner fra sig, har den en negativ spænding i forhold til jord. Hvis den trækker dem til sig, har den en positiv spænding i forhold til jord.

I London's tunnelbane hvor man arbejder med et 4-skinne system (to til hjulene og to elektriske skinner), er den ydre strømskinne sat på +420 volt og den indre på -210 volt - hvilket betyder at det totale spændingsfald er 630 volt. Bortset fra den nordlige ende af Bakerloo Line, hvor den yderste stømskinne er på 750 volt og den indre er forbundet til både køreskinnerne og til jorden.

Gå op Sider:[1] 2

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak