Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: Niels Munch Dato I dag 09:21
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:24Hvordan kan vi have den mest anti jernbane regering nogensinde? S lader som om de vil investere i den kollektiv trafik men i virkeligheden er de bare anti jernbane. Hvis bare SF eller en anden parti var større.

Hørt om folketingsvalg?
Det har jeg men problemet er at de stor partier er alt for ligeglad med den kollektiv trafik.
 
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:24Hvordan kan vi have den mest anti jernbane regering nogensinde? S lader som om de vil investere i den kollektiv trafik men i virkeligheden er de bare anti jernbane. Hvis bare SF eller en anden parti var større.

Hørt om folketingsvalg?
 
Citat fra: Per Holm Dato 15/05-24, 13:21[...] men i Jylland rutter man ikke med pengene [...]
Og dog beslutter man 20 km motorvej til en pris af 9 milliarder kroner. Det er en tredjedel af Togfonden, men blot til glæde for en enkelt by (og til stor skade for miljø og klima)
 
Citat fra: steenth Dato 15/05-24, 13:57
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/05-24, 13:20Nogen der ved om IC5 bliver udstyret med det "gamle" signalsystem? Hvis ikke kan signalprogrammets forsinkelser få nogle store konsekvenser for introduktionen af IC5 og udfasningen af IC3 og IC4.
IC5 får en STM-boks, som skal bruges på ATC-strækninger, som arbejder sammen med ETCS udstyret i toget.
...og dermed er der reelt "udsolgt" af STM-bokse, der jo oprindeligt slet ikke var tiltænkt at skulle produceres længere end til 2020. Forsinkelsen på Signalprogrammet betyder reelt, at "kommercielle" operatører må udskyde investeringerne i Danmark - det være sig kommercielle passagertog og godstog. Det er et problem (for dem og jernbanen som sådan)
/Lasse
 
Citat fra: steenth Dato 15/05-24, 10:05
Citat fra: peter christensen Dato 15/05-24, 09:32Nå, men bare roligt. Alstom skal nok malke BDK for de penge, som Alstom mener er nødvendige....alternativt kan Alstom true med at arbejde langsomt eller skride. Desuden ved Alstom udmærket, at der ikke er tradition i Danmark for at opsige kontrakter trods det, at de er kørt i grøften for længst....husk IC4....
Der er sket en gang før, at en kontrakt blev opsagt. Bombardier skulle levere trafikstyring til S-tog og den kontrakt blev ophævet. Og efter et genudbud fik Siemens opgaven. Og det er også i den del af det samlet systemet, hvor der er de værste problemer.

For god ordens skyld: Eksemplet på udskiftning af fjernstyringssystemet for S-tog var en kontrakt indgået i 1995 mellem Banedanmark og ADtranz på 60 mio DKK. BDK kom med en del ændringsforslag og ADtranz undervurderede opgaven. Da budgettet var blevet mere end fordoblet i pris og tid i år 2000 blev kontrakten ophævet. Der blev efterfølgende indgået et økonomisk kompromis, og som jeg har hørt historien ville den iøvrigt ikke være gået i dag, da ændringerne fra BDK side var væsentligt større, end man må gøre i offentlige udbud nutildags.

I det "store" udland har Danmark et meget skidt ry, fordi det netop ikke har konsekvenser, hvis man ikke leverer, og at man normalt godt kan give lave tilbud og forvente genforhandlinger. Det er ordregiverne også opmærksomme på, så forhåbentlig ser vi ikke dette i de næste mega projekter.

Lasse
 
Hvordan kan vi have den mest anti jernbane regering nogensinde? S lader som om de vil investere i den kollektiv trafik men i virkeligheden er de bare anti jernbane. Hvis bare SF eller en anden parti var større.
 
Svar fra DSB:

"Alle S-togene skal gennem en større opgradering i de kommende år. Det er endnu ikke besluttet om vognene, der i øjeblikket kører med folieret budskab i gule og sorte farver fra Natteravnene, skal genetableres, eller om vognene bliver røde med den nye lysegrå kontrastfarve på dørene."
 
Citat fra: hummel_62 Dato 15/05-24, 12:35Vestfyn skyde et år
hvordan passer det med hvornår banen er klar til brug ?+

Kommer vi til at se en ny bane uden system, som ligge ødet hen i et år ( eller mere)

Åbningen af den nye bane over Vestfyn er også udsat til 2029. Det blev annonceret i januar: https://www.vejdirektoratet.dk/node/14318

Simon
 
9
Så når togene begynder at køre igen på søndag kan de i princippet køre til København Syd og det er rent software, der gør, at togene kører fra efter København H? Og så trykker man på en knap den 22. og togene kører til København Syd i ordinær drift?
 
10
I en fornem reportage "Sporvogne i Stettin 2023" gav Keld os et glimrende indtryk af den mangfoldighed af vogntyper, der trafikerer sporvejene i Stettin (Tramwaje Szczecińskie, TS).

Da vor trofaste InnoTrans- og TRAKO-fotograf "OTS" i uge 18/2024 aflagde Stettin et besøg, gik der vist sport i sporvognsjagten, hvilket dog ikke faldt svært; for selv om systemet virker "slidt", kommer der altid en sporvogn.

Vognene i nummerserien 531-542 er enkeltrettede højtgulvsvogne fra Konstal i Chorzów, moderniseret på eget værksted, og af typen 105Ng:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Konstal 105Ng vogntog med nr. 533 og 534 (begge fra 1991 og moderniseret 2015) på Plac Rodła.

Vognene i nummerserien 777-798 er også enkeltrettede Konstal højtgulvsvogne, bygget efter Alstoms indtræden i Konstal i en "mere moderne udgave". Typen kaldes 105N2k/2000:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Alstom-Konstal 105N2k/2000 vogntog med nr. 777 og 797 (begge fra 2001, mod. 2015) på al. Wyzwolenia.

Vognene i nummerserien 501-514 er også højtgulvs Konstal 105N-vogne, som man sendte til Modertrans i Poznań for en modernisering, der dog nærmede sig nybygning. De 2 første af typen Moderus-Alfa hedder HF09, resten HF10-AC:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Moderus-Alfa HF10-AC nr. 503 og 504 (begge fra 2011) på Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Vognene i nummerrækken 101-173 er ex-Berlin ledvogne af typen Tatra KT4Dt:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ex Berlin KT4Dt-ledvogne nr. 154 og 155 (fra 1986 hhv. 1987, til Stettin 2013) på Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Vognene i nummerrækken 201-254 er ex-Berlin Tatra-vogne af typen T6A2-M:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ex Berlin T6A2-M nr. 235 og 236 (begge fra 1988, til Stettin 2010) på al. Wyzwolenia.

100% lavtgulvsvognene "Swing" fra PESA i Bydgoszcz blev leveret i 2 serier: 801-806 benævnt 120Na og 807-828 benævnt 120Na/S2; i det ydre er disse 5-leddede, enkeltrettede vogne ens:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
PESA Swing 120Na/S2 nr. 808 (bygget 2013) på Potulicka.

Selv om Moderus-Beta vognene 601-602 og 603-604 tilhører nyeste type hos TS, er kun midterleddet med lavt gulv. Vognene, der kaldes MF15-AC hhv. MF 25-AC, er nybyggede fra Modertrans i Poznań, som har skelet voldsomt til de løsninger, man fandt til Moderus-Alfa:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Moderus-Beta MF 25-AC nr. 603 (fra 2018) på Marszałka Józefa Piłsudskiego.

En dobbeltrettet variant er også udviklet, Moderus Beta MF 29-AC BD, da man bl.a. vil undlade at anlægge sløjfer på nye endestationer. De tildeles numrene 621-626. Desværre intet foto.

Fælles for de nye Modertrans-vogne er, at de leveres i "byggesæt" og samles af sporvejenes eget værkstedspersonale.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
TS' ældste remiseanlæg Golęcin blev grundlagt i 1898. Paraden af driftsvogne er f.v. nr. 782, 502 (bagenden), 249, 531, 789 og 511.

Alle fotos optaget i løbet af uge 18/2024. Tak til OTS for ufortrødent paparazzo-arbejde!

Bedste hilsener
Niels
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak