Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
1
Rullende materiel - IR4 togsæt - diesel lugt ved/...
Af Ncard00. I dag 00:26Citat fra: peter christensen Dato 18/05-24, 22:52Diesel og diesel....mon ikke det mere er varme bremser? Eller rettere: sammensætningen af den brugte bremseklods, som afgiver lidt lugt?
Måske. Synes bare det lugter som mere end det. IR4 larmer også meget for et El-tog når det holder stille, som om der er en masse kraftig køling som køler toget af, men er vel bare fordi det er gammelt og mindre effektivt en de nyere tog og lokomotiver.
Har også skrevet til DSB vedr. lugten, og afventer svar.
2
Rullende materiel - IR4 togsæt - diesel lugt ved/...
Af Ncard00. I dag 00:23Et bud kunne være, at de kører sammenkoblet med IC3 ofte og suger dieselosen fra IC3'erne ind med den friske luft.
[/quote]
Kunne det være, bare ikke i mit tilfælde, hvor det kun har været IR4, enten er enkelt eller 2 togsæt koblet sammen.
3
Trafikpolitik - DSBs kontrakt om erstatningsb...
Af Anders Larsen. 18/05-24, 23:35Jeg hørte fra en bus chauffør at det er fordi at der skal være toiletter.
Jeg spurgte netop fordi at der holdte en kæææmpe turistbus en sen aften og skulle køre fra Roskilde mod Køge med hvad der lignede 10 passagerer.
Der spurgte jeg ham af ren nysgerrighed om det ikke var billigere med en minibus.
Jeg havde alle 50+ siddepladser helt for mig selv fra Lille Skensved til Ølby :-)
Jeg spurgte netop fordi at der holdte en kæææmpe turistbus en sen aften og skulle køre fra Roskilde mod Køge med hvad der lignede 10 passagerer.
Der spurgte jeg ham af ren nysgerrighed om det ikke var billigere med en minibus.
Jeg havde alle 50+ siddepladser helt for mig selv fra Lille Skensved til Ølby :-)
4
S-tog, metro, letbaner - Hovedstadens Letbane i Brøndb...
Af Mikkelhk. 18/05-24, 23:13Citat fra: jaer Dato 18/05-24, 20:58Jeg troede faktisk at tavlen kunne bruges selvstændigt, men jeg kan læse mig frem til at du har ret i at den officielt kun kan bruges ifm. en overkørsel. Gad vide om krydsende letbanespor på den måde kan defineres som en overkørsel? Man KØRER jo trods alt OVER sporet for at krydse det - bare ikke i en dediceret overkørsel (men med en lysregulering i stedet for).Citat fra: Mikkelhk Dato 18/05-24, 17:43UA73 kan du kun bruge som undertavle ved jernbaneoverkørsler, hvertfald indtil bekendtgørelsen om vejafmærkning ændres.Citat fra: esni Dato 18/05-24, 14:21Hvad er formålet med de afmærkningsrør på køretråden, når sporene krydser kørebanerne?Måske reflekterende for at advare høje lastbiler om at der hænger køreledning, fordi de måske ikke er sat færdselstavle UA 73 "Varsling af elektrificeret bane" op endnu?
De kan jo i hvert fald ikke blive hængende når letbanen er gået i drift!
De hænger kun hvor vejen krydser banen, så umiddelbart er det et godt bud.
Om det er logisk? Det må VD jo mene.
5
Rullende materiel - IR4 togsæt - diesel lugt ved/...
Af peter christensen. 18/05-24, 22:52Diesel og diesel....mon ikke det mere er varme bremser? Eller rettere: sammensætningen af den brugte bremseklods, som afgiver lidt lugt?
6
Rullende materiel - IR4 togsæt - diesel lugt ved/...
Af viktoria skov. 18/05-24, 22:11Citat fra: Ncard00 Dato 18/05-24, 20:11Synes at IR4 togene tit lugter af diesel eller lign. når de holder ved perronen, eller efter nedbremsning ved stop, når man stiger ud af dem eller stiger ombord.
Nogen som har oplevet det samme, og som evt. ved, hvorfor El-tog som disse overhovedet har denne diesel agtige lugt?
De andre El-tog, EB Vectron, S-tog, letbanerne, og Øresundstogene er helt lugtfri til sammenligning.
Et bud kunne være, at de kører sammenkoblet med IC3 ofte og suger dieselosen fra IC3'erne ind med den friske luft.
7
S-tog, metro, letbaner - Hovedstadens Letbane i Brøndb...
Af jaer. 18/05-24, 20:58Citat fra: Mikkelhk Dato 18/05-24, 17:43Citat fra: esni Dato 18/05-24, 14:21Hvad er formålet med de afmærkningsrør på køretråden, når sporene krydser kørebanerne?Måske reflekterende for at advare høje lastbiler om at der hænger køreledning, fordi de måske ikke er sat færdselstavle UA 73 "Varsling af elektrificeret bane" op endnu?
De kan jo i hvert fald ikke blive hængende når letbanen er gået i drift!
De hænger kun hvor vejen krydser banen, så umiddelbart er det et godt bud.
UA73 kan du kun bruge som undertavle ved jernbaneoverkørsler, hvertfald indtil bekendtgørelsen om vejafmærkning ændres.
Om det er logisk? Det må VD jo mene.
8
Rullende materiel - IR4 togsæt - diesel lugt ved/e...
Af Ncard00. 18/05-24, 20:11Synes at IR4 togene tit lugter af diesel eller lign. når de holder ved perronen, eller efter nedbremsning ved stop, når man stiger ud af dem eller stiger ombord.
Nogen som har oplevet det samme, og som evt. ved, hvorfor El-tog som disse overhovedet har denne diesel agtige lugt?
De andre El-tog, EB Vectron, S-tog, letbanerne, og Øresundstogene er helt lugtfri til sammenligning.
Nogen som har oplevet det samme, og som evt. ved, hvorfor El-tog som disse overhovedet har denne diesel agtige lugt?
De andre El-tog, EB Vectron, S-tog, letbanerne, og Øresundstogene er helt lugtfri til sammenligning.
9
S-tog, metro, letbaner - Hovedstadens Letbane i Brøndb...
Af Mikkelhk. 18/05-24, 17:43Citat fra: esni Dato 18/05-24, 14:21Hvad er formålet med de afmærkningsrør på køretråden, når sporene krydser kørebanerne?Måske reflekterende for at advare høje lastbiler om at der hænger køreledning, fordi de måske ikke er sat færdselstavle UA 73 "Varsling af elektrificeret bane" op endnu?
De kan jo i hvert fald ikke blive hængende når letbanen er gået i drift!
De hænger kun hvor vejen krydser banen, så umiddelbart er det et godt bud.
10
S-tog, metro, letbaner - Hovedstadens Letbane i Brøndb...
Af esni. 18/05-24, 14:21Citat fra: Henrik PS Dato 17/05-24, 00:55Det går fremad med letbanearbejderne i Brøndby og Glostrup. Asfaltarbejderne står lige for døren, så vejbanerne igen kan blive frie til biltrafikken.
<snip>
Krydsning ved Jyllingevej, bemærk at der er grønt signal for letbanen og rødt for cyklister.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Krydsning ved Jyllingevej nu er der grønt lys for cyklister, men rødt for letbanen. Jeg forstår ikke at de ikke er koordineret. Der burde vel også kun være grønt lys for letbanen, hvis der kom et tog.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
<snip>
Hvad er formålet med de afmærkningsrør på køretråden, når sporene krydser kørebanerne?
De kan jo i hvert fald ikke blive hængende når letbanen er gået i drift!
Assens Sukkerfabrik
De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.
Læs mereJernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest