Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- "DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Citat fra: Hedelykke Dato  4/03-23, 08:18Jeg har også tænkt på tog der kan køre som både s- og fjerntog.
tja det har vi jo næsten, for såvidt angår Kystbanen, i Tyskland brugte man i flere år regionaltog vogne med enten ellok eller diesellok som trækkraft, de fik bare det tyske bomærke som kendetegn, se feks Br 111, 111111 var et typisk Sbanelok så vi behøver sådan set ikke de (store) investeringer nej vent med anskaffe nyt materiel til jævnstrøm vekselstrøm(jeg ved godt SNCF og RATP har tog der kan klare den slags, men så skal ihvertfald  Nørreport have bredere perron på fjernnanrsiden, Bent

Citat fra: Hedelykke Dato  4/03-23, 08:18Jeg har også tænkt på tog der kan køre som både s- og fjerntog.
Generelt, hvis du beholder begge i stedet for at ombygge det ene, når du har to systemer A og B, vil du behøve et antal tog til system A, et antal til system B og et antal til både A og B (eftersom enkeltsystemtog er billigere end dobbeltsystemtog kan de ikke alle være dobbeltsystemtog). Det giver mindre fleksibilitet, og dermed behov for flere togsæt, end ombygning af det ene system gør.

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af Svend. 4/03-23, 08:51.
Seneste redigering: 4/03-23, 08:53 af Svend
Nu venter vi så bare på, at der kommer forslag om at strækningen Østerport (eller Nordhavn) til Helsingør i stedet skal etables som en del af den københavnske metro. Med tilslutning til ringmetroen i København og mulighed for forlængelse til Helsingborg.
Kunderne vil blive henrykte for at få (metro-)tog hvert andet minut, flere standsningssteder og bedre komfort/kvalitet (og i hvert  fald et kvalitetstillæg på billetprisen).
 
Jeg kan næsten ikke vente :-)

Citat fra: Svend Dato  4/03-23, 08:51Nu venter vi så bare på, at der kommer forslag om at strækningen Østerport (eller Nordhavn) til Helsingør i stedet skal etables som en del af den københavnske metro. Med tilslutning til ringmetroen i København og mulighed for forlængelse til Helsingborg.
Kunderne vil blive henrykte for at få (metro-)tog hvert andet minut, flere standsningssteder og bedre komfort/kvalitet (og i hvert  fald et kvalitetstillæg på billetprisen).
 
Jeg kan næsten ikke vente :-)
S-togene er langt mere kosteffektive end regionaltogene. Derudover bliver de endnu mere med føreløse tog.

Jeg glæder mig til at se passagertallene i 2025, for jeg frygter en stor passagerflugt fra Kystbanen. Med en gennemsnitshastighed på 45 km/t er det vist den langsommeste måde at komme til København på, hvis man altså ikke cykler hele vejen.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Svend Dato  4/03-23, 08:51Nu venter vi så bare på, at der kommer forslag om at strækningen Østerport (eller Nordhavn) til Helsingør i stedet skal etables som en del af den københavnske metro. Med tilslutning til ringmetroen i København og mulighed for forlængelse til Helsingborg.
Kunderne vil blive henrykte for at få (metro-)tog hvert andet minut, flere standsningssteder og bedre komfort/kvalitet (og i hvert  fald et kvalitetstillæg på billetprisen).
 
Jeg kan næsten ikke vente :-)
Først tænkte jeg, han må da være sarkastisk? Så kom jeg i tanker om at politikere i fuldt alvor har foreslået udvidelse af selvsamme undergrunds-sporvogn til Malmø.

Citat fra: Svend Dato  4/03-23, 08:51Nu venter vi så bare på, at der kommer forslag om at strækningen Østerport (eller Nordhavn) til Helsingør i stedet skal etables som en del af den københavnske metro. Med tilslutning til ringmetroen i København og mulighed for forlængelse til Helsingborg.
Kunderne vil blive henrykte for at få (metro-)tog hvert andet minut, flere standsningssteder og bedre komfort/kvalitet (og i hvert  fald et kvalitetstillæg på billetprisen).
 
Jeg kan næsten ikke vente :-)
fornemmer jeg lidt ironi i indlægget, ? Bent

Citat fra: Thomas123 Dato  4/03-23, 12:55
Citat fra: Svend Dato  1/01-70, 05:39quote author=tgsen link=msg=7267 date=1677932031]
Citat fra: Svend Dato  4/03-23, 08:51Nu venter vi så bare på, at der kommer forslag om at strækningen Østerport (eller Nordhavn) til Helsingør i stedet skal etables som en del af den københavnske metro. Med tilslutning til ringmetroen i København og mulighed for forlængelse til Helsingborg.
Kunderne vil blive henrykte for at få (metro-)tog hvert andet minut, flere standsningssteder og bedre komfort/kvalitet (og i hvert  fald et kvalitetstillæg på billetprisen).
 
Jeg kan næsten ikke vente :-)
Først tænkte jeg, han må da være sarkastisk? Så kom jeg i tanker om at politikere i fuldt alvor har foreslået udvidelse af selvsamme undergrunds-sporvogn til Malmø.

16278]
Nu venter vi så bare på, at der kommer forslag om at strækningen Østerport (eller Nordhavn) til Helsingør i stedet skal etables som en del af den københavnske metro. Med tilslutning til ringmetroen i København og mulighed for forlængelse til Helsingborg.
Kunderne vil blive henrykte for at få (metro-)tog hvert andet minut, flere standsningssteder og bedre komfort/kvalitet (og i hvert  fald et kvalitetstillæg på billetprisen).
 
Jeg kan næsten ikke vente :-)
S-togene er langt mere kosteffektive end regionaltogene. Derudover bliver de endnu mere med føreløse tog.
[/quote] metro til Malmø jeg er spændt på hvordan man vil lave nødudgang? måske en redningstunnel eller nødopgamge.tiæ havoverflade og så en katamaran til fastlandet, Nent

Citat fra: Bent Jensen Dato  4/03-23, 13:20metro til Malmø jeg er spændt på hvordan man vil lave nødudgang? måske en redningstunnel eller nødopgamge.tiæ havoverflade og så en katamaran til fastlandet, Nent

Har du set på, hvor mange nødopgange der er fra den ca. 57 km lange Gotthard Base Tunnel dybt under Alperne?

Citat fra: Hedelykke Dato  4/03-23, 08:18Jeg har også tænkt på tog der kan køre som både s- og fjerntog.
Det er jo det jeg har foreslået flere gange - en variant af de nye el-togsæt med en lavere gearing (hurtigere aceleration og lavere tophastighed - 200 km/t er ikke relevant på Kysten) og flere døre og anden indretning. Desværre har man ikke inkluderet en option i det udbud til at man kunne gøre det, men der ville være en stordriftsfordel i at det er stort set samme platform i fjerntog og S-regional. Hvor langt ud på Sjælland de skulle køre ved jeg ikke. Roskilde måske?
Samme tog-type ville kunne bruges i Jylland til at etablere noget S-togsagtigt omkring Århus og trekantsområdet.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/03-23, 21:44
Citat fra: Hedelykke Dato  4/03-23, 08:18Jeg har også tænkt på tog der kan køre som både s- og fjerntog.
Det er jo det jeg har foreslået flere gange - en variant af de nye el-togsæt med en lavere gearing (hurtigere aceleration og lavere tophastighed - 200 km/t er ikke relevant på Kysten) og flere døre og anden indretning. Desværre har man ikke inkluderet en option i det udbud til at man kunne gøre det, men der ville være en stordriftsfordel i at det er stort set samme platform i fjerntog og S-regional. Hvor langt ud på Sjælland de skulle køre ved jeg ikke. Roskilde måske?
Samme tog-type ville kunne bruges i Jylland til at etablere noget S-togsagtigt omkring Århus og trekantsområdet.

Hvis man alligevel skal til at ændre i både stærkstrømssystemer, indretning, og dørplacering, så tror jeg at størstedelen af stordriftsfordelene forsvinder. Man kunne måske opnå mere ved at lave et separat udbud og så måske kunne få en lavere pris, end hvis Alstom skal nyudvikle store ændringer på Stream-platformen. Desuden har Alstom vist sig at være ganske inhabile til softwareudvikling, både i forhold til ICNG i Holland, og signalprogrammet herhjemme.

Under alle omstændigheder vil der stadig være et problem med perronhøjder også, men det kan måske løses med en trinvis ombygning mens linjen stadig er i drift.

Der var desuden noget med at nogle broer på Kystbanen ikke er stærke nok til at tage det højere akseltryk fra tostrømstog? Men det kan være at tostrømstog er blevet lettere i mellemtiden.

Hvorfor det? Det er samme platform, samme banemotorer, samme elektriske udrustning, samme vognkasser med en anderledes (tættere?) opstilling af stolene, måske et fællesrum til cykler.
Jeg tænker ikke på stordrift ved anskaffelsen selvom der også her vil være nogle gevinster ved at grundlaget er det samme, men i den efterfølgende drift. Mindre reservedelslager, mindre uddannelse osv osv.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/03-23, 23:27Hvorfor det? Det er samme platform, samme banemotorer, samme elektriske udrustning, samme vognkasser med en anderledes (tættere?) opstilling af stolene, måske et fællesrum til cykler.
Jeg tænker ikke på stordrift ved anskaffelsen selvom der også her vil være nogle gevinster ved at grundlaget er det samme, men i den efterfølgende drift. Mindre reservedelslager, mindre uddannelse osv osv.

Man vil nok også ønske ekstra døre i, hvis det skal køre på S-banen.

Du har absolut ret i at man kan spare på vedligeholdsposten. Men vi har jo set nogle overraskende resultater på udbud her på det seneste, hvor ét firma har indgivet et meget billigere tilbud end de andre - og hvis man kunne få sådan en situation med dedikeret bybanemateriel, så kunne det være at det blev billigere alt i alt. Måske. Der er jo efterhånden ret mange producenter der konkurrerer på markedet for bybanetog.

Citat fra: anho Dato  5/03-23, 16:50
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/03-23, 23:27Hvorfor det? Det er samme platform, samme banemotorer, samme elektriske udrustning, samme vognkasser med en anderledes (tættere?) opstilling af stolene, måske et fællesrum til cykler.
Jeg tænker ikke på stordrift ved anskaffelsen selvom der også her vil være nogle gevinster ved at grundlaget er det samme, men i den efterfølgende drift. Mindre reservedelslager, mindre uddannelse osv osv.

Man vil nok også ønske ekstra døre i, hvis det skal køre på S-banen.

Sådan som jeg forstår Michael vil han ikke køre IC5 på S-banen, men vil have IC5 i en variant der har samme egenskaber som S-tog men som kører på det ordinære banenet (Kystbanen, Østjylland osv.) så man undgår omkostningstunge ombygninger der ikke skaber merværdi. Om indstigningen foregår ved 55 cm eller 92 cm er for passagerene ligegyldig - så længe den er niveaufri. 

Tog til den københavnske S-bane skal specialfremstilles i et eller andet omfang pga. perronhøjden og bredden på vognkassen. Her skal vi nok rette blikket mod de udbud på nye S-tog der kører i München og Köln pt. for at få et glimt af hvordan de nye S-tog kommer til at se ud i København.

Anders

"DSB vil afskaffe togafgange for at sikre rettidighed på Kystbanen"
Af tgsen. 5/03-23, 19:29.
Seneste redigering: 5/03-23, 19:31 af tgsen
Citat fra: andersj Dato  5/03-23, 17:28
Citat fra: anho Dato  5/03-23, 16:50
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/03-23, 23:27Hvorfor det? Det er samme platform, samme banemotorer, samme elektriske udrustning, samme vognkasser med en anderledes (tættere?) opstilling af stolene, måske et fællesrum til cykler.
Jeg tænker ikke på stordrift ved anskaffelsen selvom der også her vil være nogle gevinster ved at grundlaget er det samme, men i den efterfølgende drift. Mindre reservedelslager, mindre uddannelse osv osv.

Man vil nok også ønske ekstra døre i, hvis det skal køre på S-banen.

Sådan som jeg forstår Michael vil han ikke køre IC5 på S-banen, men vil have IC5 i en variant der har samme egenskaber som S-tog men som kører på det ordinære banenet (Kystbanen, Østjylland osv.) så man undgår omkostningstunge ombygninger der ikke skaber merværdi. Om indstigningen foregår ved 55 cm eller 92 cm er for passagerene ligegyldig - så længe den er niveaufri. 

Tog til den københavnske S-bane skal specialfremstilles i et eller andet omfang pga. perronhøjden og bredden på vognkassen. Her skal vi nok rette blikket mod de udbud på nye S-tog der kører i München og Köln pt. for at få et glimt af hvordan de nye S-tog kommer til at se ud i København.
De "omkostningstunge ombygninger der ikke skaber merværdi" skaber merværdi ved at unødvendiggøre specialfremstillede varianter (i princippet; aktuelle værdier kan variere).

Og man burde overveje en fælles ordre med Skånetrafiken.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak