Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 ... 8 9 [10]
I 2027 skal DSB's IC4-tog erstattes med det nye el-tog, IC5. Men indtil da er der store CO2-besparelser at opnå ved at ombygge og opdatere de eksisterende tog, så energien udnyttes mest effektivt.

https://www.dsb.dk/om-dsb/baredygtighed/indsatser/dsb-ombygger-ic4-tog-og-sparer-knap-2000-ton-co2-om-aaret/
 
Citat fra: Niels Munch Dato 25/04-24, 12:38Du kan ikke lide det; omvendt kan du åbenbart også glæde dig. Så gennemsnitligt går det vel meget godt ved "Biltris Trinbræt"?
Vi mistede jo vores trinbræt og side spor for mange år siden.

Respektere at mange synes det er en god ting, altså det med S-toget
 
Så Siemens har vundet opgraderingen af Siemens CBTC GoA2 til GoA4. Det er jo fornuftigt nok. Nogle der kender til, om der var andre bydere? Bemærk at dette er signalanlægget og ikke det store togudbud.
/Lasse
 
Du kan ikke lide det; omvendt kan du åbenbart også glæde dig. Så gennemsnitligt går det vel meget godt ved "Biltris Trinbræt"?
 
Ja ja, jeg kan ikke lide det.
Nu var vi lige kommet i mål med signalsystem.
Værste er i midt hovedet at banen skal tilbage til DSB. Burde samle alt infrastruktur et sted. I mit hovedet. Også lokal/regional tog.

Nå kan glæde mig at det i det mindste ikke er Alstrøm
 
Kollektiv Trafik Forum NYHEDER 23. APR 2024:

"Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
Siemens Mobility har fået opgaven med at opgradere det 170 kilometer lange S-banenet i København til den højeste automatiseringsgrad med GoA4-teknologi. Teknologien gør det muligt at have køre med førerløse S-tog, og første fase med førerløse S-tog begynder i 2030.
....."


Læs hele nyheden her: https://www.kollektivtrafik.dk/tysk-koncern-skal-opgradere-s-banen-til-foererloes-togdrift%C2%A0/3128 .

Om 'Supporting Systems' til Fremtidens S-bane: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1837.msg17135.html#msg17135 .

Om prækvalificeringen til nye S-tog: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1422.msg11963.html#msg11963 .

Jeg slog plat eller krone med mit VISA-kort om, hvorvidt dette indlæg skulle under forums "Faste anlæg" eller "S-tog, metro, letbaner".

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: mgameing123 Dato 25/04-24, 08:48Grand Union skal køre en ny service fra London til Stirling på WCML. Det vil være en meget alternativ til Avanti West Coast.
 
Sruighlea - porten til højlandet - det må jeg nok sige.

Tænker straks Braveheart, der blev virkelig gået til stålet - i enhver forstand ...  :P
 
Citat fra: nj_kruse Dato 25/04-24, 07:45
Citat fra: Danskjävlar Dato 24/04-24, 22:22Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.
Open Access giver konkurrence og lavere priser på de populære afgange, men det giver så behov for mere tilskud fra det offentlige til de mindre populære.
Ikke nødvendigvis. Tilskuddet vil blive betalt af de flere kunder som tager jernbanen. Og de flere kunder kommer måske også, fra de mindre baner.
 
Citat fra: Danskjävlar Dato 24/04-24, 22:22
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 13:29
Citat fra: Niels Munch Dato 24/04-24, 11:42
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.

..... og engelske tilstande?

M.v.h.
Niels
Ja det er engelske tilstande. DSB skal køre hele dags ruterne og Open Access kan kom og konkurrere med billigere tog med knap så mange afgange om dagen.

Til gengæld har open access vist sig at det oftest ikke kommer på kompromis med den offentlige service. I Italien f.eks. har konkurrencen mellem Trenitalia og Italo gjort at der faktisk er en stigning, både for jernbanens passagertal som helhed, men også for Trenitalia der er det statslige selskab. Konkurrencen skaber altså et øget segment frem for at presse det eksisterende og har fået folk der ikke rejse før eller tog fly/bus/bil til at tage toget med enten det ene eller det andet selskab. Såvidt jeg kan se er det også lignende tilfælde i Sverige på både Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö/København ruterne hvor SJ konkurrerer mod henholdsvis MTRX og Snälltåget på hver rute. Man kunne også nævne Spanien og RENFE vs Ouigo vs Iryo, eller Tjekkiet med CD vs RegioJet vs Leo Express.

Open access drift findes også i England foresten men ikke i det aller største omfang. Der er nogle få selskaber, Grand Central, LUMO, og Hull trains, og alle 3 kører i et relativt begrænset omfang. Men alle andre derovre er franchise kontrakter.

Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.
Heldigvis kommer der flere i England. Grand Union skal køre en ny service fra London til Stirling på WCML. Det vil være en meget alternativ til Avanti West Coast.
 
Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10]
ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak