Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny 10-årig kontrakt til DSB
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af tgsen. 17/12-23, 23:43.
Citat fra: Per Holm Dato 17/12-23, 18:44
Citat fra: steenth Dato 17/12-23, 16:52Spørgsmålet hvordan kan dele trafikken op til regional og fjerntrafik uden det går ud over de lokale rejsende. Det faktisk pendlere som fylder mest i trafikken...


Hvorfor bekymre os så meget om at skille fjern- og regionaltrejsende når de fleste fjernrejser alligevel indeholder en "lokal" rejse i hver ende?

Hvis for eksempel summen af alle de rejsendes rejsetid til og fra mål i Hovedstaden bliver mindre ved at lade fjerntogene stoppe i Glostrup fj., en evt. Danshøj fj. eller København Syd, København Ørestad og Københavns Lufthavn vil det være en bedre service end at tvinge alle rejsende ind over København H og Nørreport.

Alt hvad der kan gøres for at aflaste Kh bør gøres.

F.eks. en citytunnel, med gennemkørsel på Kbh H.

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?msa=0&mid=1RkuzAdKs_-nxziPcZ-yuzOJ_hl0&ll=55.65572374535185%2C12.60785464633296&z=13


Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af tgsen. 17/12-23, 23:47.
Citat fra: larsht Dato 17/12-23, 22:43
Citat fra: hummel_62 Dato 17/12-23, 10:43
Citat fra: mpp Dato 16/12-23, 22:05Uden at ty til konspirationsteorier er problemet lidt med jernbanen, at hvis man rent faktisk løste problemerne og skabte en succesfuld jernbane vil alle de tidligere transportministre ende med at ligne idioter. Som juniorminister med ambitioner er det ikke nødvendigvis karrierefremmende og så er det bedre at lade stå til. Det gælder givetvist dobbelt når man er venstreminister og måske har planer om en lobbyisttjans bagefter eller der er nogle jyske borgmestre der skal tilgodeses (f.x. med en skrotning af Vejle Fjord-forbindelsen).

Som jeg ser det er problemet i Danmark lidt, at man ikke klart adskiller fjerntrafikken fra regional- og lokaltrafikken og kører med tog, der har lidt af det hele med. En udlicitering eller privatisering kunne givetvist give nogle store forskelle for folk, der pendler fra Roskilde til København eller Slagelse til Odense, men for folk der kører på en orangebillet fra tid til anden er det jo bare en udvidelse af mulighederne.

Så er der det med, at der mangler materiel men det er jo lidt en situation man selv har bragt sig i. Det var alligevel over en tredjedel af IC4-togene og alle IC2-togene, man ikke fik ud og køre i Danmark og det havde da været oplagt at se, om nogle private kunne have givet togene en anden farve og fået dem ud og køre i Danmark. Man har heller ikke fået fuld gang i Vectron endnu og det ville da være oplagt, at stille dem til rådighed hvis der er nogle, der nogle vogne.

Nu ved jeg godt at vi her på forum er hurtige til at viderebringe rygter og substansløse spekulationer, men det er alligevel tankevækkende hvor langt der er fra de (realistiske) muligheder der her bliver set og dem, der bliver handlet på politisk. Umiddelbart kunne det jo godt tyde på, at der måske mangler noget viden om mulighederne på borgen og man derfor hellere vil fortsætte som man plejer.
Så er der den tvær regional trafik.
Eks København/ Sjælland. Det giver altid en fa... ballade.
Der med ikke sagt, at ideen er dårlig.
Problemet ligger lidt i at alle ( også mange her) vil have intercitylyn +++ til deres provins station. Hurtig og gennemkørende. Lidt tvært. Skal nok have lokal politik uden af trafik politik. Vi skal også passe på det ikke bliver fir mange selskaber med dyre direktøre og bestyrelser.

Personligt ønsker jeg mig, en gennem arbejdet langtids plan. Så nogen der tør stå fast og gennemføre den.
Den kan med Hovedstaden/Sjælland løses ved at sætte Movia til at administrere trafikken.
Eller Skånetrafiken. Evt efter ny HH-forbindelse.

Citat fra: Jens Hansen Dato 17/12-23, 18:17
Citat fra: RasmusD Dato 17/12-23, 15:37De kan vel ikke bruge dem på hvad de vil. De skal bruge dem på at køre tog.  Der er bare frit lejde til hvor og hvornår.

? - 1.6 handler om supplerende togtrafik, så ja DSB skal køre noget mere tog, men de må selv bestemme hvad.

Og her er (måske) et problem - DSBs togkontrakt er begrundet i samfundsbehov, at det så er DSB som definerer hvad samfundets behov er interessant?

JH

Mon ikke det er for at give plads til et vist omfang af behovskørsel? Fx ekstra tog i forbindelse med store events og festivaller*, julefrokost-sæsonen, eventuelle sportsbegivenheder (se bare Tour de France) og den slags.

* (Roskilde Festivallen chatrer tog til at køre mellem deres trinbræt og Roskilde station, men DSB kører ekstra afgange mod København om aftenen som almindelige regionaltog)

Citat fra: Thorfinn Dato 17/12-23, 21:35
Citat fra: frederikhk Dato 16/12-23, 10:54Jeg synes det er mere mærkværdigt at det er DSB der skal betale for Banedanmarks forsinkelser.

Skal den rejsende blive til tennisbold mellem DSB og Banedanmark?
Den slags ordning bliver sikkert upopulær.

Den rejsende køber hos DSB. DSB giver rejsetidsgaranti til deres kunde. Hvis det var Banedanmarks sjuskeri der førte til forsinkelse kan DSB sende regningen videre til Banedanmark. så enkelt er det løst. Og hvis DSB og Banedanmark er uenig så er der 2 professionelle der har en konflikt. Det må så blive juristernes arbejde.
Som rejsende vil jeg gerne være fri for den slags DJØFeri.

Det er netop det jeg mener, at DSB må sende regningen videre til Banedanmark.

Citat fra: frederikhk Dato 18/12-23, 06:22Det er netop det jeg mener, at DSB må sende regningen videre til Banedanmark.

Kender ikke kontrakten. Men hvis man vil have garanti ud over/på kanten af hvad produktet kan naturligt levere, bliver det bare regnet ind i prisen. Og hvis sælger kan regne, tjener han også på den ekstra garanti...

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af GHolm. 19/12-23, 07:19.
Citat fra: steenth Dato 17/12-23, 16:52
Citat fra: GHolm Dato 17/12-23, 06:30
Citat fra: mpp Dato 16/12-23, 22:05Som jeg ser det er problemet i Danmark lidt, at man ikke klart adskiller fjerntrafikken fra regional- og lokaltrafikken og kører med tog, der har lidt af det hele med. En udlicitering eller privatisering kunne givetvist give nogle store forskelle for folk, der pendler fra Roskilde til København eller Slagelse til Odense, men for folk der kører på en orangebillet fra tid til anden er det jo bare en udvidelse af mulighederne.


Du har fuldstændig ret i at man burde dele mere op mellem fjern og regional driften. Det kunne man godt gøre internt i DSB hvis man ville (eller de blev beordret til det). Man kunne også lade regionerne stå for regional or lokaldrift, ligesom man gør med det meste af den kollektive trafik. Se bare til Nordjylland, hvor de allerede gør det. Og de gør det virkelig godt deroppe. Og Lokaltog øst for Storebælt. Det er vel egentlig kun Region Syddanmark der ikke allerede har et selskab der kunne bruges til formålet.
Regioner desværre finansieret på en måde, så det bliver svært at håndtere økonomien. Hvis de mangler penge (færre indtægter eller øget udgifter), så kan de kun spare ud af de problemer. Og derudover fx på Sjælland er trafikken fordelt på 2 regioner. Både Nordjylland og Lokaltog på Roskilde-Køge er del af et sammenhængende trafiksystem. Omvendt kan jeg ikke se fordelen i, at Midtjyske Jernbaner har overtaget Holstebro-Skjern. Det giver flere skift end før...

Fjern- og regional er på nogle strækninger de samme tog, som bruges. Fx Ringsted-Odense. I Østjylland er pt. kun 1 tog af 3 tog timen et regionaltog. Spørgsmålet hvordan kan dele trafikken op til regional og fjerntrafik uden det går ud over de lokale rejsende. Det faktisk pendlere som fylder mest i trafikken...

Og orange billetter gør at takstsystemet bliver uoverskuelig... Og det henvender sig ikke til DSB's kernekunder - pendlerne.....

På Sjællands har man jo allerede løst problemet med at det er to regioner ved at have et fælles selskab, hvilket jo fungere meget godt. Og angående Midtjyske på Holstebro-Skjern så er det rigtig nok ikke så smart at man skal skifte, men så burde MJ jo få tildelt resten af banerne derovre også. Uanset hvilken løsning man øsnker eller laver så kræver det elvfølgelig at man bygger det op på en klog måde sm gør at det netop ikke går ud over pendlerne og lokale rejsene og alle andre også for den sag skyld. Det er i sidste ende det der er det sværeste at opnå, for det er et politisk spørgsmål. Og staten skal selvfølgelig støtte den regionale jernbanedrift, også selvom det er regionerne der skal føre det ud i virkeligheden (hvis man spørger mig i hvertfal).

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/12-23, 13:36
Citat fra: frederikhk Dato 15/12-23, 14:07DSB har fået forlænget deres kontrakt med 10 år.

https://www.trm.dk/nyheder/2023/ny-kontrakt-med-dsb-og-igangsaetning-af-udbudsanalyse-af-fremtidens-togdrift
Teknisk set er DSBs ti-årige kontrakt, der ophørte december 2024 blevet annulleret et år før tid, og erstattet af en ny ti-årig kontrakt. Dermed er DSBs reelle kontraktforlængelse på ni år. Mannøvren med at aflyse den eksisterende kontrakt før tid, er den danske håb om at omgå EUs regler omkring konkurrenceudsættelse, der angiver at kontrakter med startdato efter 23/12-2023 skal konkurrenceudsættes.
Holland lavede en "ren" tiårig kontrakt til NS, til når perioden udløb, og denne strides man nu med EU om. Så det er teknisk set en anden - og noget mere kreativ - metode Danmark har brugt (som de første og pt eneste i EU) for at ungå konkurrenceudsættelsen. Det bliver spændende at se, om EU er enige med de danske fortolknnger.

Lasse

Selvom jeg forstår argumenterne for konkurrence og i nogle tilfælde har det gavnet passageren. Kaosset fra Storbritannien og den frygtelige investor-finansierede monopolistiske prisdumping, vi ser med FlixTrain, gør mig ikke ligefrem begejstret for at åbne fjernbanen for konkurrence.

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af tgsen. 19/12-23, 16:24.
Citat fra: dysharmonica Dato 19/12-23, 16:18...
Selvom jeg forstår argumenterne for konkurrence og i nogle tilfælde har det gavnet passageren. Kaosset fra Storbritannien og den frygtelige investor-finansierede monopolistiske prisdumping, vi ser med FlixTrain, gør mig ikke ligefrem begejstret for at åbne fjernbanen for konkurrence.
Man lærer noget nyt om økonomi hver dag. Hvad er en "investor-finansieret monopolistisk prisdumping"?

Citat fra: Niels Munch Dato 17/12-23, 14:17
Citat fra: hummel_62 Dato 17/12-23, 10:43Personligt ønsker jeg mig, en gennem arbejdet langtids plan. Så nogen der tør stå fast og gennemføre den.

Måske dit ønske kan gå i opfyldelse gennem det arbejde, der udføres af det af regeringen nedsatte "Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark".

Ikke et udvalg. Den norske model - klar budgetforecast og præstationsmålinger og mål og lad de interne eksperter i BaneDK og DSB selv bestemme det næstbedste projekt at arbejde videre med for at nå målene.

Udvalg udgiver flotte rapporter, der så bliver snoet til et uigenkendeligt monster af politikerne, før selve leveringen, der er påbudt, blot er de samme gamle tomme politisk-besluttede projekter - nu med "beslutningsstøtte" fra eksperterne. (se Vejle fjord for det bedste eksempel)

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af SVR. 19/12-23, 16:46.
Citat fra: tgsen Dato 19/12-23, 16:24Man lærer noget nyt om økonomi hver dag. Hvad er en "investor-finansieret monopolistisk prisdumping"?

Hvis jeg husker rigtigt er det at et selskab kommer ind i et område med mange investorer (og dermed penge) og gør deres produkt så billigt som muligt, for at konkurrence på markedet fjernes (bl.a. ved selskaber folder sammen el.lign.). Derefter hæver de så prisen helt gevaldigt eller gør servicen så ringe for at spare penge. Dermed har de dannet et monopol på markedet ved at "pris-dumpe".

Kontrakten afslører mere undren - i afsnit 7, om økonomi:

7.5.1 Parterne er enige om, at Transportministeriets overdragelse af trafikkøberansvaret for Den danske
delstrækning til Skånetrafiken giver anledning til kompensation til DSB.


DSB kører ikke længere Øresundstrafikken og har derfor ikke længere udgifter til dette. Men selvfølgelig skal de i den 10-årige periode kontrakten løber kompenseres for den indtægt, de så logisk set heller ikke får.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 22/12-23, 14:04Kontrakten afslører mere undren - i afsnit 7, om økonomi:

7.5.1 Parterne er enige om, at Transportministeriets overdragelse af trafikkøberansvaret for Den danske
delstrækning til Skånetrafiken giver anledning til kompensation til DSB.


DSB kører ikke længere Øresundstrafikken og har derfor ikke længere udgifter til dette. Men selvfølgelig skal de i den 10-årige periode kontrakten løber kompenseres for den indtægt, de så logisk set heller ikke får.

DSB stiller 24 togsæt vederlagsfrit til rådighed for operatøren af Øresundstrafikken

Kendte ikke til at DSB stiller Øresundstogsæt "vederlagsfrit" til rådighed - og det gør de jo så heller ikke.

Principielt er det vel sådan med brug af offentlige midler, at det skal fremgå hvad pengene bruges til. Kontrakten burde jo så nævne, at det var det kompensationen gik ud på. Men der er måske mere?

Citat fra: Jens Hansen Dato 22/12-23, 14:04Kontrakten afslører mere undren - i afsnit 7, om økonomi:

7.5.1 Parterne er enige om, at Transportministeriets overdragelse af trafikkøberansvaret for Den danske
delstrækning til Skånetrafiken giver anledning til kompensation til DSB.


DSB kører ikke længere Øresundstrafikken og har derfor ikke længere udgifter til dette. Men selvfølgelig skal de i den 10-årige periode kontrakten løber kompenseres for den indtægt, de så logisk set heller ikke får.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 23/12-23, 07:20Kendte ikke til at DSB stiller Øresundstogsæt "vederlagsfrit" til rådighed - og det gør de jo så heller ikke.

Principielt er det vel sådan med brug af offentlige midler, at det skal fremgå hvad pengene bruges til. Kontrakten burde jo så nævne, at det var det kompensationen gik ud på. Men der er måske mere?

Jeg tror egentlig ikke det er specielt konspiratorisk eller kontroversielt.

DSB havde trafikkøberansvaret på ruten fra 2015-2024 jævnfør den tidligere kontrakt. Trafikkøberansvaret blev, ved lov, frataget dem, og da det ændrer den allerede indgåede kontrakt, har de ret til kompensation. Min tolkning.

Jeg har linket til lovforslaget om ændring af trafikkøberansvaret herunder.

https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201812L00044/dan/pdf

Og grunden til at det er nævnt i den nye aftale gældende fra 2023 og ti år frem er jo så fordi den forrige kontrakt gik helt frem til 2024 - derfor kan/skal kompensationen gælde 2023-2024..

Igen, min tolkning, men synes selv det giver ret god mening.

Trafikkøberansvaret har aldrig ligget hos DSB, det var Transportministeriet der havde det. Og det er nu overgået til Skånetrafikken.

På samme måde som at trafikkøberansvaret i Nordjylland er overgået fra Transportministeriet til region Nordjylland.

JH

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak