Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
1
Rullende materiel - Batteritog til Midtjyske Jernb...
Af HTJ. I dag 13:33Så kan det være de kommer til efteråret .. de første sæt
2
Udland - Står på en Alpetop del 1
Af Niels Munch. I dag 13:30Citat fra: Niels Buch Dato 30/09-23, 17:20Jeg startede med et besøg på "Bergbahn Lauterbrünnen Mürren". Banen har været nævnt her på siden fordi der er bestilt nye elektriske motorvogne til den ene del af banen. For der er jo faktisk tale om to baner, nemlig først en svævebane og så en "rigtig" jernbane. Svævebanen har (som det også har været nævnt her på siden) erstattet en standseilbahn. Svævebaner bliver nok i øvrigt ikke min stærke side, de svejer altså for meget.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Motorvogn 22 i Mürren, med den lille godsvogn til transport af varer til hotellerne i Mürren forrest
Nye Stadler-tog til Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren på vej, se denne dramatiske video: https://media.jungfrau.ch/video/upload/v1715668997/13-5-24-BLM-Transport-1080p.mp4 .
Kilde: https://www.jungfrau.ch/fr-ch/corporate/news/bergbahn-lauterbrunnen-muerren-neues-rollmaterial-wird-auf-der-strasse-und-der-schiene-transportiert/ .
M.v.h.
Niels
3
Trafikpolitik - Digitale koblinger
Af Niels Munch. I dag 10:19Et opfølgende webinar om Digital Automatic Couplers (DAC) afholdes af Rail Sweden den 22. maj 2024 kl. 12:00 - 13:00, se: https://railsweden.lindholmen.se/en/event/lunch-webinar-technological-progress-and-migration-plan-dac .
Deltagelse er gratis, og tilmelding sker via linket.
M.v.h.
Niels
Deltagelse er gratis, og tilmelding sker via linket.
M.v.h.
Niels
4
S-tog, metro, letbaner - Åbning af M4
Af Niels Munch. I dag 10:05Så nærmer vi os:
Metroselskabets pressemeddelelse af 14. maj 2024:
"M3 og M4 lukker kortvarigt for at gøre klar til metroåbning
Som tidligere annonceret sættes driften af metrolinjerne M3 og M4 kortvarigt på pause i pinsen for at forberede de sidste test af den kommende metroforlængelse til Sydhavn og Valby. Dermed er linjen næsten klar til åbning den 22. juni.
....."
Læs hele pressemeddelelsen her: https://m.dk/nyheder/m3-og-m4-lukker-kortvarigt-for-at-goere-klar-til-metroaabning/ .
M.v.h.
Niels
Metroselskabets pressemeddelelse af 14. maj 2024:
"M3 og M4 lukker kortvarigt for at gøre klar til metroåbning
Som tidligere annonceret sættes driften af metrolinjerne M3 og M4 kortvarigt på pause i pinsen for at forberede de sidste test af den kommende metroforlængelse til Sydhavn og Valby. Dermed er linjen næsten klar til åbning den 22. juni.
....."
Læs hele pressemeddelelsen her: https://m.dk/nyheder/m3-og-m4-lukker-kortvarigt-for-at-goere-klar-til-metroaabning/ .
M.v.h.
Niels
5
S-tog, metro, letbaner - Linje M - S-tog?
Af Niels Munch. I dag 10:01Citat fra: Michael Deichmann Dato I dag 07:39Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.
Da "Fingerplanen" hyppigt omtales i debatten om trafikken i og omkring København, er det værd at nævne, at den er "født" i 1947, jf. nærmere beskrivelse her: https://planinfo.dk/landsplanlaegning/fingerplanen og her: https://da.wikipedia.org/wiki/Fingerplanen .
M.v.h.
Niels
6
Generelt - Markering af 100 års jubilæet ...
Af Michael Deichmann. I dag 09:13Hvor Lokaltog vist forbigår jubilæet i larmende tavshed, så vil Tisvildeleje Lokalråd markere milepælen med et arrangement dagen lang på Tisvildeleje Station. Nordsjællands veterantog er indforskrevet til lidt ferrovial nostalgi ser det ud til.
Læs mere her på lokalrådets hjemmeside.
Læs mere her på lokalrådets hjemmeside.
7
S-tog, metro, letbaner - Linje M - S-tog?
Af hummel_62. I dag 07:42Ja der savnes effektive tværgående forbindelser som går fra kyst til kyst. På skinner og asfalt.
Der er letbanen et forsøg på det, om end den ikke komme til kysten i nord.
Der er letbanen et forsøg på det, om end den ikke komme til kysten i nord.
8
S-tog, metro, letbaner - Linje M - S-tog?
Af Michael Deichmann. I dag 07:39Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.
Nu er fingrene blevet meget længere, folk pendler længere og arbejdspladserne er flyttet ud i fingrene og du kommer nemt til at bo langt ude ad een finger og arbejde ovre i en af de andre. De mange, der er i den situation finder du hver morgen og eftermiddag på Motorringvejen. Med det layout du har på S-banerne er offentlig transport ikke et alternativ med mindre de gerne vil gøre DSBs gamle slogan til deres hverdag: Ud at se - med DSB.
Nu er fingrene blevet meget længere, folk pendler længere og arbejdspladserne er flyttet ud i fingrene og du kommer nemt til at bo langt ude ad een finger og arbejde ovre i en af de andre. De mange, der er i den situation finder du hver morgen og eftermiddag på Motorringvejen. Med det layout du har på S-banerne er offentlig transport ikke et alternativ med mindre de gerne vil gøre DSBs gamle slogan til deres hverdag: Ud at se - med DSB.
9
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane...
Af esni. I dag 07:21Citat fra: bjergged Dato 13/05-24, 23:06RhB's strømsystem er ganske vist det mest udbredte i CH, men ikke det eneste. Berninabahn (som er en del af RhB, kører på DC, ligesom MOBCitat fra: Niels Munch Dato 23/04-24, 22:00Så skal vi have fat i schweizerne; Stadler anlagde den metersporede tandhjulsbane Cremallera de Montserrat i Catalonien som nøglefærdig.
Ja, der er godt tusind kilometer smalsporsbane i Schweiz, langt det meste af det meterspor (Rhätische Bahn + Matterhorn-Gotthard-Bahn er de to største). Hvis man får sat køreledninger op, så kan man givetvis bare bestille nogen Capricorn. Eneste manko er vel strømsystemet, da RhB bruger 11 kV, 16,7 Hz vekselstrøm.
også gør
10
S-tog, metro, letbaner - Hovedstadens letbane tog.
Af metrohenrik. I dag 07:11Citat fra: Gustav Hansen Dato 13/05-24, 14:35Glæder mig også til at opleve forskellene fra Varioerne i Aarhus og Odense på nært hold.
Har kun kørt ganske kort med Odense, hvor jeg synes det føltes som om der ikke var nogen støddæmpning, så var denne tur en helt anden oplevelse. Mere som et tog.
Ingeniøren
USA lægger 100 procent afgift på kinesiske elbiler
Minister forsvarer omstridt Egholmlinje til det sidste: »Samfundsøkonomi er ikke alt«
Svendborg får eldrevne bybusser fra 2025
Fra to uger til få sekunder: slut med bøvlede beregninger af krumme sporskifter
Vejdirektoratet dumper ny Limfjordsforbindelse: Giver trecifret millionunderskud