Jernbanen.dk
DSB lokomotiver
DSB damplokomotiver
DSB motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DSB personvogne
1893 - 1941
1941 - 1966
1966 - 2024
DSB Godsvogne
1893 - 1941
1941 - 1965
1965 - 2001
DSB private vogne
1893 - 1966
1966 - 1980
1980 - 2024
DSB specialvogne
1893 - 1958
1958 - 1982
1982 - 2024
Privatbaner
Forum
Jernbanen.dk forum
Jernbanehistorisk forum
Modeljernbane forum
Forumarkiv 2010-2022
Artikler
Artikler
Lokomotivfabrikker
Vognfabrikker
Jernbaneleksikon
Shops
Bøger
T-shirts
Jernbanen.dk forum
Velkommen til
Jernbanen.dk forum
.
Log venligst ind
eller
registrér dig
.
Log ind
Registrér
Rullende materiel
- IR4 og IC3
Forrige emne
-
Næste emne
IR4 og IC3
Af
Stennicke
. 31/10-22, 14:25.
Hej
Når jeg har skulle til/fra Aarhus og skulle skifte i Fredericia, typisk til en kombi med IC3 og IR4 så har jeg undret mig over at det har lyt som om at dieselmotoren har været tændt. Var hele fidusen med at de skulle kunne køre sammenkoblet at hele toget skulle kunne trækkes udelukkende med el?
IR4 og IC3
Af
anho
. 31/10-22, 15:07.
Nej, det har aldrig været hensigten. En IR4 kan godt trække en IC3 (og omvendt), men det sker med dårligere acceleration og tophastighed, og det sker ikke i planlagt passagerdrift. IC3'ere har dog til tider trukket IR4'ere til værksted i Aarhus, så vidt jeg husker. IC3'erens motor leverer tilstrækkeligt med strøm til at styre IR4'erens vigtigste systemer, men ikke nok til at drive motorerne.
IC3'eren er dieselmekanisk (ikke dieselelektrisk) og kan derfor ikke drives gennem en IR4'ers pantograf.
6 personer
synes godt om dette.
Forrige emne
-
Næste emne
Gå op
Sider:
[1]
SMF 2.1.2 © 2022
,
Simple Machines
. Tema af
WD Design
.
Hjælp
|
Vilkår og regler
Jernbanebøger
Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.
Læs mere
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak
Send
Indsend billeder