Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Citat fra: dysharmonica Dato I dag 08:58Dengang, hvor Kattegat-forbindelsen blev overvejet, havde jeg en sejlklub-kamarat, der arbejdede på beregningerne for det - og de vidste meget godt, at ingen model i Danmark kan estimere effekten af et så stort projekt. Ville folk virkelig pendle fra Aarhus til København, hvis rejsen kun er 1 time? Ville de tage et tog eller en bil? De havde bare ingen værktøjer til at beregne det.

Det er mega svært at beregne med sådanne mega projekter - ja!
Men Grøn Mobilitetsmodel/GMM (Tidligere Landstrafikmodellen/LTM) er nu sat i verden for at gøre et forsøg.

I forhold til om folk vil pendle hvis rejsen kun er en time er der nu ret meget evidens for den slags, herunder i Transportvaneundersøgelsen (TU). Den tid vi i gennemsnit bruger på at pendle er i øvrigt nogenlunde konstant, men vi pendler længere og længere fordi vi kan gøre det på samme tid.

Citat fra: dysharmonica Dato I dag 08:58Et andet eksempel på dette sker i øjeblikket i København, hvor et af medlemmerne af borgerrepræsentationen beder eksperterne om at beregne "forsvindende efterspørgsel" på bilbrug, når gaderne gøres mindre bilvenlige. Nuværende modeller antager, at hvis du lukker en gade for biler, forbliver alle biler, og bare omfordele; Men vi ved fra utallige indgreb i Danmark og udlandet, at det ikke er tilfældet - hvis man gør byen mindre gennemtrængelig for biler, skifter mange til offentlig transport. Men modellerne regner aldrig med dette, hvilket gør trafikpåvirkningerne ved at gøre byen mere venlig over for bløde brugere meget overdrevne.

Det er altså forkert GMM beregner ny efterspørgsel, overførsler mellem transportformer og faktisk også påvirkningen på bilejerskabet som følge af ændringer.
Problemet er nok mere at hvis du kun lukker én vej så giver det ikke rigtig nogen effekt og at man ikke skal tro at metrobyggeri flytter bilister i stort tal.
 
Citat fra: KimC Dato I dag 14:26
Citat fra: anho Dato I dag 00:28Den hurtigste Odense-Aarhus afgang på nuværende tidspunkt er 1:25 uden stop imellem, så hvis man sparer 6 minutter, kommer man ned på 1:19. Det vil jeg ikke ligefrem kalde for en indfrielse af timemodellen. Til Esbjerg vil man komme ned på 1:13 hvis man beholder det nuværende standsningsmønster... det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Den nye bane over Vestfyn skal også ses opm en kapacitetsudvidelse. Timemodellen forekommer det mig at man har sendt til tælling fra politisk side.

Ja vestfyn skal på ingen måde bygges bare pga timeplanen.
Timeplanen er vel ikke så meget til tælling som bare sparket langt ind i fremtiden. Problemet med jernbanen generelt er nok, at tidshorisonten er for lang til, at det kan interessere ret mange politikere, men altså hvis de på et tidspunkt får lyst til ny asfalt over/under lillebælt og så medtager jernbanen, ja så er man mere eller mindre i mål med timeplanen. Den kommer, mens man er optaget af andre ting.
 
Citat fra: hummel_62 Dato I dag 13:05
Citat fra: Michael Deichmann Dato I dag 12:37
Citat fra: hummel_62 Dato I dag 08:56
Citat fra: dkat Dato 30/05-24, 21:16
Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.
helt enig at systemerne "føder" hinanden, men det har man vel gjort i mange år, bare med busser??
Hvis du dykker ned i det, så nej - eller i hvert fald ikke i det omfang der rettes til nu.

Det var da kedeligt, at der skal en Letbane til flere Mia til før det sker. I min opfattelse er det logisk at det sker Lokalbaner <=> Regionalbane <=> National/Intercity

Nå det er weekend.

kan I have en dejlig en af slagsen
Det sker på Sjælland til Lokalbanerne - det såkaldte R-net - og det fungerer fint.
Her taler vi om Københavns omegn i Ring 3 og Ring 4 bælterne, hvor mange af ruterne har historie i gamle lokale ruter. Jeg ved at nogen af dem har været justeret, men nu gør man en større indsats for at få det til at spille sammen - men det er jo ikke altid muligt alle steder.
 
4
Citat fra: Theis Andersen Dato 30/05-24, 21:25Underligt at man ikke vasker hele lokomotivet i stedet for bare at køre med en klud på litraen og de forskellige piktogrammer.

Glem ikke at førrumsdørene vaskes. :P
 
5
Ja gad vide hvem der har skrevet "Otto Busse" i nattens mulm og mørke? ;D
 
Citat fra: anho Dato I dag 00:28Den hurtigste Odense-Aarhus afgang på nuværende tidspunkt er 1:25 uden stop imellem, så hvis man sparer 6 minutter, kommer man ned på 1:19. Det vil jeg ikke ligefrem kalde for en indfrielse af timemodellen. Til Esbjerg vil man komme ned på 1:13 hvis man beholder det nuværende standsningsmønster... det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Den nye bane over Vestfyn skal også ses opm en kapacitetsudvidelse. Timemodellen forekommer det mig at man har sendt til tælling fra politisk side.
 
Den 21. maj 2024 afholdt Banebranchen den årlige RAILCHP-konference.
Slides fra konferencen er nu tilgængelige, se https://2024.railcph.dk/
Der var mange interessante indlæg, som bestemt er værd at læse.
Go' weekend.
Peer Ulf Jacobsen   
 
Citat fra: anho Dato I dag 00:28
Citat fra: Gladedk Dato 30/05-24, 18:53Når den nye højhastighedsjernbane er færdig, vil det give en tidsbesparelse på ca. 6 minutter mellem Odense og henholdsvis Trekantområdet, Aarhus, Esbjerg og andre dele af Jylland. Dermed vil det muliggøre timemodellen til Esbjerg og Aarhus.

Den hurtigste Odense-Aarhus afgang på nuværende tidspunkt er 1:25 uden stop imellem, så hvis man sparer 6 minutter, kommer man ned på 1:19. Det vil jeg ikke ligefrem kalde for en indfrielse af timemodellen. Til Esbjerg vil man komme ned på 1:13 hvis man beholder det nuværende standsningsmønster... det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

1.13 til esbjerg passer fint med, at man efter vestfyn er i hus med timeplanen til esbjerg, hvis man dropper alle stop. Til Aarhus skal der et yderligere projekt til, men det kommer nok også. Der skal nok komme en timeplan, bare meget langsomt. Herning kan endda meget vel komme med.
 
Citat fra: Per Holm Dato I dag 08:01
Citat fra: anho Dato I dag 00:28det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Det gælder om at minimere den samlede mængde tid der vil gå til spilde ved uproduktiv rejsetid (produktiv rejsetid betyder mindre) og i det regnestykke vil ekstra skift, lidt afhængigt af hvordan skiftestationerne indrettes, tælle meget. Derfor vil det ikke nødvendigvis være en god idé at springe stationer over uden at havde regnet på hvor stor ekstra spildtid man samlet påfører de rejsende.

Det er jeg da enig i. Men derfor kan man da alligevel godt være nysgerrig på om det ville være teoretisk muligt.
 
Citat fra: Michael Deichmann Dato I dag 12:37
Citat fra: hummel_62 Dato I dag 08:56
Citat fra: dkat Dato 30/05-24, 21:16
Citat fra: hummel_62 Dato 30/05-24, 20:58Er det ikke meget nemt? Letbanen = 300 S  ?

Da Letbane er en højklasset transportform, så giver det god mening at tænke andre busser ind som tilbringertransport til transportkorridoren Ring 3.
helt enig at systemerne "føder" hinanden, men det har man vel gjort i mange år, bare med busser??
Hvis du dykker ned i det, så nej - eller i hvert fald ikke i det omfang der rettes til nu.

Det var da kedeligt, at der skal en Letbane til flere Mia til før det sker. I min opfattelse er det logisk at det sker Lokalbaner <=> Regionalbane <=> National/Intercity

Nå det er weekend.

kan I have en dejlig en af slagsen
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
ContecRailVeterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak