Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Godsvognen holder stadig dags dato i Odense.
 
2
Citat fra: Frank Poulsen Dato 20/05-24, 20:21Har man ikke altid kørt ½ times drift på Lille Syd? Jeg erindrer da ikke der er ændret i det mønster efter de nye signaler.
Jo, det har man gjort i mange år - også før hastighedsopgradering og elektrificering
 
Mængden af bizart vrøvl herinde er stærkt stigende. Jeg tog en tur forbi Statistisk Sentral Byrå og ved hurtig sammentælling viser det sig vedrørende norsk godstransport via færger i 2023:

Fra Norge til Tyskland via Østersøen: ca 330.000 ton

Fra Norge til Danmark:              ca 1.400.000 ton
 
Har man ikke altid kørt ½ times drift på Lille Syd? Jeg erindrer da ikke der er ændret i det mønster efter de nye signaler.
 
5
Faste anlæg - ERTMS Nordvestbanen
Af mpp. 20/05-24, 20:19
Jeg tror det giver mening at dele spørgsmålet op i to. Kan man få flere tog Kalundborg–Holbæk med nye signaler? Og kan man få så meget mere kapacitet videre mod København, at man også kan bruge den nye kapacitet Kalundborg–Holbæk.

Til det første må man jo forvente at nye signaler, el og øvrige hastighedsopgraderinger vil give nogle nye muligheder. På Lille Syd gik man jo fra en frekvens på 40 minutter til 30 minutter med opgraderingen til 160 km/t og eltog så man hurtigere kunne nå krydsningsstationerne. Samme muligheder må ventes til Kalundborg.

Så er der spørgsmålet om man så også sender flere tog den vej. Her er der flere muligheder: man kunne køre to tog i timen hele vejen til Kalundborg og ikke som i dag kun til Holbæk. Man kunne vende på Roskilde eller Høje Taastrup eller køre til lufthavnen, hvis man ikke havde kapacitet på Hovedbanen. Eller man kunne koble med et andet regionaltog i Roskilde udfra en forventning om, at driften med nye signaler og tog bliver mere stabil. Derudover har man jo bedre kapacitet mellem Roskilde og København i forhold til tidligere nu man sender en del tog via Køge og signalprogrammet vil også øge kapaciteten på København H (fra 19 til 22 tog i timen mener jeg).
 
Der dukker indimellem billeder op når diverse medier er på besøg på fabrikken i Salzgitter. Her af en IC5 mellemvogn. Dog mange tomme spor når man tænker på hvor mange tog de har i ordrebogen hos Alstom i Salzgitter.

Billedekilde: https://die-region.de/wirtschaft-forschung/unternehmen/alstom-in-salzgitter-mobilitaet-in-der-dna/
 
7
Det handler ikke om byernes størrelse, men mængden af rejsende mellem to byer eller to områder. Folk skal jo også have et sted at tage hen og fra Sønderborg er det nok lidt mere spredt end fra Kalundborg. Skal man fra Sønderborg til Flensborg, Haderslev, Nordborg (Danfoss) eller Aabenraa er toget ikke et alternativ.

Til det oprindelige spørgsmål så får man nok nogle lidt kortere blokafstande mellem Roskilde og Holbæk. På en enkeltsporet strækning som Holbæk-Kalundborg handler det om sekunder, som kan give en mere effektiv trafikafvikling som man har set på Hjørring-Aalborg, hvor krydsningerne kunne optimeres og flyttes til andre stationer, med en reducering af rejsetid til følge og muligheden for at køre et tog ekstra i timen i den ene retning. Skift til el-tog har også en betydning og rejsetiden til Kalundborg blev allerede reduceret en del da ME'erne blev udrangeret og man derfor kunne udregne køreplanerne efter IC3 og IC4's acceleration.

Om man kan køre flere tog end det man kører i dag i myldretiden mellem Roskilde og Kalundborg afhænger nok mest af alt af standsningsmønster. Et hurtigtog indhenter et stoptog, så den højeste kapacitet får man når alle tog kører med samme gennemsnitshastighed.
 
8
Øh, Lille Syd har da ERTMS.
 
9
Citat fra: hummel_62 Dato 20/05-24, 19:29Lad os nu se det komme først.
Tror ikke det har været et kapacitets problem Roskilde Kalundborg

Ok, men tænker bare at der bør kunne køre mere end 1 tog i timen hele dagen, minimum 2 tog/halvtimedrift, endda med de nuværende signaler, ligesom på andre enkeltsporede strækninger, fx lille syd (Køge-Næstved(, eller lokalbanerne. Men endnu værre er det på Tinglev-Sønderborg strækningen, hvor der kun er afgang hver 2. time, selvom der bor ligeså mange mennesker som i Kalundborg. Men her ved jeg at det er bevidst med så få afgange, fordi man ikke mener der er "efterspørgsmål", selvom dette er noget pjat, og efterspørgslen altid stiger når frekvensen øges.

Men lad os håbe at Novo Nordisk's 42 milliarder udvidelse kan være med til at forbedre togdriften til Kalundborg og på nordvestbanen generelt.

P.s. hvis andre har svar til det oprindelige spørgsmål må i stadigvæk gerne besvare det, tråden er ikke afsluttet.
 
10
Lad os nu se det komme først.
Tror ikke det har været et kapacitets problem Roskilde Kalundborg
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
Indsend billeder
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak