Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- 3. Limfjordsforbindelse: Afledte jernbanekonsekvenser
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Niels Munch Dato 16/05-24, 09:21
Citat fra: mgameing123 Dato 16/05-24, 08:24Hvordan kan vi have den mest anti jernbane regering nogensinde? S lader som om de vil investere i den kollektiv trafik men i virkeligheden er de bare anti jernbane. Hvis bare SF eller en anden parti var større.

Hørt om folketingsvalg?
Det har jeg men problemet er at de stor partier er alt for ligeglad med den kollektiv trafik.

Citat fra: mgameing123 Dato 16/05-24, 09:32
Citat fra: Niels Munch Dato 16/05-24, 09:21
Citat fra: mgameing123 Dato 16/05-24, 08:24Hvordan kan vi have den mest anti jernbane regering nogensinde? S lader som om de vil investere i den kollektiv trafik men i virkeligheden er de bare anti jernbane. Hvis bare SF eller en anden parti var større.

Hørt om folketingsvalg?
Det har jeg men problemet er at de stor partier er alt for ligeglad med den kollektiv trafik.
Måske lidt mere præcist: de store partiers vælgere er for ligeglade med kollektiv trafik..

Lige nøjagtig... Transportpolitik generelt, om det er veje eller jernbaner eller kollektiv eller havne... Det fylder ALDRIG i valgkampene. Det bliver nærmest aldrig nævnt. Og det undrer mig når det faktisk er noget der vedrører samtlige pendlere på den ene eller anden måde, og det er ganske ganske mange. Men ældre og børn det fylder, selvom der er mange der hverken har det ene eller andet inde på livet.

3. Limfjordsforbindelse: Afledte jernbanekonsekvenser
Af Thorfinn. 17/05-24, 10:46.
Seneste redigering: 17/05-24, 10:56 af Thorfinn
Citat fra: Per Holm Dato 15/05-24, 11:12Meget af godset mellem Norge og kontinentet sejles jo Oslo - Kiel og vice versa uden at der vil være fordele ved at tage det ind på danske spor.
Præcizzzt.
Fra Kiel er der 2 ugentlige intermodaltog til Verona. Ud over Kiel er der også en lang række skibsrouter fra Lübecks havne. Bailtic Rail Gate ved Skandinavienkai har flere ugentlige planmæssige multimodalforbindelser videre til Duisburg, Ludwigshafen, Verona, younameit.... 
Rostock havn er en skarpt konkurrent til Lübeck. For tiden sejler man dog lidt mere mod øst - men det kan hurtig ændre sig.
I Mukrans havn kan de hvad som helst med godsvogne.

For at gøre en lang snak kort: Der er ikke ret meget behov for at rangere i Maschen, slæbe gods med tog over en 110 gammel bro over Kielerkanalen, rangere det i Touvlov og køre de få vogne videre til Hirtshals, hvor der er hverken trajekt- eller multimodalterminal. Man sejler bare udenom Jylland - især mod Norge, som har en ret hullet Jernbaneinfrastruktur - til gengæld mange små erhvervshavne. 
Kan jernbanen være hurtigere? Næppe, hvis der skal rangeres 1..2 gange og skal kæmpes om strækningsblokke. 
Drømmene skal være ret våde før blocktrafik fra fx. Duisburg, Ludwigshafen, Verona til Hirshals materialiserer sig.

Lidt mere syn på international "Shipping and Logistics" kan blegne meget af den nationale jernbaneromantik.


 

Citat fra: Thorfinn Dato 17/05-24, 10:46
Citat fra: Per Holm Dato 15/05-24, 11:12Meget af godset mellem Norge og kontinentet sejles jo Oslo - Kiel og vice versa uden at der vil være fordele ved at tage det ind på danske spor.


Lidt mere syn på international "Shipping and Logistics" kan blegne meget af den nationale jernbaneromantik.

Jaja, små slag. Hirtshals - Padborg kan nu godt give mening for DB. Padborg er hub for norsk fiskeeksport - såvel fersk som frossen. Kan der laves et fornuftigt setup med lommevogne og trailere, så kan der fint komme en forretning ud af det - ikke mindst ud fra den betragtning, at de største norske fiskerihavne ligger på vestkysten. Så skal vi ikke glemme Færøerne og Island, og ej heller alle de trailere, der skal hjem igen.

Det kan man let overse, når man er ekspert i International Shipping og Logistics og ikke tænker over, at langt de fleste "slutbrugere" i den branche ikke aftager hele containere på ugentlig basis.

Vh
-ivar


Kombiterminalen i Hirtshals er jo fyldt til bristepunktet med løstrailere. Det er ikke for sjov at man byggede kombiterminalen i Hirtshals, for der er bare rigtig mange løstrailere igennem den havn og som skal videre ud i Europa.

Man har hele tiden gået ud fra at der er nok trailere til to heltog dagligt Hirtshals-Duisburg, hvilket dog kræver at en større andel af trailerne er af typen der kan løftes på jernbanevogne.

Anders

Citat fra: ivar Dato 17/05-24, 17:19Jaja, små slag. Hirtshals - Padborg kan nu godt give mening for DB. Padborg er hub for norsk fiskeeksport - såvel fersk som frossen. Kan der laves et fornuftigt setup med lommevogne og trailere, så kan der fint komme en forretning ud af det -

Overdrivelsen fremmer forståelsen.  8)
Yes jeg kender tankvognene med levende fisk fra Norge sydpå. Det med køl eller frost bliver dog besværligt noget hvis lommevognene ikke kan forsyne traileren med strøm.

Citat fra: Thorfinn Dato 20/05-24, 14:49Overdrivelsen fremmer forståelsen.  8)
Yes jeg kender tankvognene med levende fisk fra Norge sydpå. Det med køl eller frost bliver dog besværligt noget hvis lommevognene ikke kan forsyne traileren med strøm.


Jeg har aldrig talt om transport ud over Padborg. Godset bliver fra Padborg  fordelt ud til de Nordeuropæiske fiskemarkeder og grossister - altså ikke til industrien, ren og skær stykgodstrafik - samt Italien, Østrig og Schweiz. Der kommer dagligt frosne laks til lager, der løbende bliver afkaldt i småpartier - som jeg skrev, Padborg er stedet, hvor fisk - fra såvel Norge som Danmark - bliver omlæsset og fordelt ud over Europa.

Det er nemt nok at bygge med DUPLO-klodser - det bliver lidt mere kompliceret med LEGO TECHNIC.

vh
-ivar

Mængden af bizart vrøvl herinde er stærkt stigende. Jeg tog en tur forbi Statistisk Sentral Byrå og ved hurtig sammentælling viser det sig vedrørende norsk godstransport via færger i 2023:

Fra Norge til Tyskland via Østersøen: ca 330.000 ton

Fra Norge til Danmark:              ca 1.400.000 ton

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak