Citat fra: mpp Dato 2/06-25, 12:12Det hjælper nok Flix' held, at de har næsten 15 års erfaring fra busbranchen og dermed har etableret alt fra salgskanaler til finansielle processer o.l., hvilket gør det lettere at rejse pengene til nyt materiel.
Flix ejer 1 (skriver: een) bus. Busserne ejes, vedligeholdes og køres af samarbejdspartnere.
Flix har bookingmaskinen, kender efterspørgslen og køber router. Det med at lægge rede penge til rullende materiel er noget nyt for dem. Det er en helt anden cash-flow. Derfor er det opsigtsvækkende at de køber nye togsæt - privat equity og ikke leasing.
Citat fra: mpp Dato 2/06-25, 12:12..
Det sagt er der da flere andre private fjerntogsoperatører, der har købt nye tog: Italo i Italien, Regiojet i Tjekkiet og MTRX i Sverige.
Tak.
italo er shipping penge - nærmere MSC, engang fra Napoli, i dag Geneve - Familiens penge. Det er ægte privat engagement.
Westbahn er kommet til verden fordi HP Haselsteiner og Ramsbacher familien syntes om ÖBB ex chef Stefan Wehinger ide.
RegioJet kommer fra fjernbus (med egne busser), også private penge, men de har hidtil begrænset risikoen med gammel materiel og leasing, men har bestillt EMU hos Skoda
Locomore havde sammen historie, men gik ned. De havde ellers det fine tilbud at man kunne tage sin enhjørning gratis med.
MTR har afhændt forretningen MTRX til VR og smidt håndklædet i ringen.
Citat fra: mpp Dato 2/06-25, 12:12Og så er der selskaber som Iryo i Spanien, der kører som et privat selskab selvom det er 51% ejet af Trenitalia – ....
First, Arriva, GoCollective, Erixx,... og hvad de end hedder. Det er i mine øjne ikke andet end gamle staatsbaner der der "hoppet over grænsen", de har en "too big to fail" kreditværdighed med fra moderkoncernen.