Den 2. juni valgte Udvalg for Regional Udvikling og Innovation at indstille scenarie 5, som er fuld drift med feriekøreplan. Dvs. at den reducerede halvtimesdrift tages af bordet, men at man i skoleferierne vil køre timedrift på alle strækninger.
Jeg synes det især er problematisk på Aalborg-Brønderslev-Hjørring at køre timedrift i alle ferieperioder, da det er den vigtigste strækning og der er ikke noget realistisk alternativ. Alt efter hvordan køreplanerne passer har man 973X som supplement Aalborg-Frederikshavn, 60X Aalborg-Støvring og DSB IC Aalborg-Skørping.
Rebild Kommune blev også i 2024 lovet to regionaltog i timen hele året i Støvring og Skørping som grundlag for deres beslutning omkring valg af station for stop af IC-toget.
Regionen har opstillet forskellige økonomiske scenarioer for hvor mange af de berørte passagere der dropper toget på de aflyste afgange. Man har brugt 25% til beregningerne men man forventer 50% frafald på de pågældende afgange (hvorfor man så bruger 25% vides ikke).
Man glemmer dog at hvis der er tale om pendlere, så risikere man at de forsvinder helt hvis deres tog ikke kører 9 uger om året.
Link til referat fra mødet i udvalget inkl. bilag -
https://dagsordener.rn.dk/vis?id=d81b6263-c968-4a3a-a239-e54128a05d35&iframe=true&punktid=a5f1cfb7-9db8-4260-bc48-ffb9a4865ac6Bemærk at i alle scenarioer droppes halvtimedriften Aalborg-Skørping om lørdagen. Halvtimedriften Aalborg-Hjørring blev droppet ved overgangen til K25.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Passagerpåvirkning ved scenarie 5
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.