Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nedrevet køreledning på Fyn
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Henrik Hansen Dato  8/06-25, 22:41DSB skal iflg. EUs regler for passagerbefordring sørge for videre transport, hvis toget af en eller anden grund ikke kan køre som planlagt. Det hjælper ikke, at DSB bare slår ud med armene og siger 'vi kan ikke skaffe togbusser, så I må klare jer selv', så har man ikke opfyldt kravene i forordningen. Så må DSB betale taxi-kørsel, men det kan jeg forstå, at de har nægtet.

DSBs troværdighed som virksomhed er i forvejen ikke prangende, og det ligner mere og mere en regel , at der ikke kan skaffes togbusser ved akutte hændelser. Det er jo netop derfor, man skal have en aftale med et busselskabet, som mod betaling, kan stille med X antal busser inden for Y timer, specielt for en hovedstrækning som over Fyn.

Jo, det koster noget, men det gør alle 'serviceaftaler', hvor man sikre sig mod akutte hændelser.

Det er ikke praktisk at betale sig til at have en aftale med et busselskab eller flere om at de skal kunne sætte en hel masse busser ind på ekstremt kort varsel. Den eneste måde man kan sikre sig på ville være at have samtlige busser og chauffører på standby hele tiden. Det ville koste mange millioner om året selvom det kun er få dage om året at de ville blive brugt.

Selv når man har en aftale om erstatningsbusser (hvor man ikke har alting stående på standby, men stadig har en aftale), kan erstatningsbusser ikke bare sættes ind på kort varsel. På Aarhus Letbane skal erstatningsbusser i tilfælde af is-problemer på Grenaabanen bestilles senest aftenen før for at busselskabet kan garantere at kunne køre dem.

Busserne holder i mange tilfælde på et depot langt væk fra hvor de skal bruges og man kan ikke garantere at der er tilstrækkeligt mange chauffører der kan og er villige til at tage så meget overarbejde. Ligesom at man også skal skabe sig overblik og lave en form for planlægning af busdriften, på en strækning som man ikke kender på forhånd, hvor man også skal tage højde for køre-hvile tider for chaufførerne. Det tager tid.

Men det ændre jo bare ikke på, at DSB har en forpligtigelse til, at deres kunder kan komme videre.

Den forklaring vi normalt høre fra DSB er, at de har bestilt togbusser, men at busserne af forskellige årsager ikke kan leveres. DSB mener så efterfølgende, at de med den opringning til Viking Bus har overholdt EU-forordningen og det nu er passagernes eget problem at komme videre - den fortolkning holde formentlig ikke til en nærmere prøvelse.

DSB nægter desuden at betale for Taxa-kørsel for de strandende kunder, så kunden selv må punge ud og efterfølgende kan tage en kamp med DSB om at betale - noget som i princippet allerede er betalt til DSB.

Jeg kender mange, der ikke tør tage med DSB til Kastrup, hvis de skal nå et fly. Det er ikke så meget, at kan kan ske noget uforudset, men mere den bevidsthed om, at DSB ikke er istand til at håndterer situationen - den kollapser som regel og kunden er overlagt til sig selv.

Citat fra: Henrik Hansen Dato I dag 11:33Men det ændre jo bare ikke på, at DSB har en forpligtigelse til, at deres kunder kan komme videre.

Den forklaring vi normalt høre fra DSB er, at de har bestilt togbusser, men at busserne af forskellige årsager ikke kan leveres. DSB mener så efterfølgende, at de med den opringning til Viking Bus har overholdt EU-forordningen og det nu er passagernes eget problem at komme videre - den fortolkning holde formentlig ikke til en nærmere prøvelse.
Men er det ikke oplagt, at du tager kampen, når DSB har afvist det over for dig?

Det lyder til at det sker tit for dig.

Jeg er lidt nysgerrig på de omtalte EU-rettigheder. Hvor finder man noget om den henne?

Citat fra: RasmusD Dato I dag 14:44Jeg er lidt nysgerrig på de omtalte EU-rettigheder. Hvor finder man noget om den henne?

Formentlig ingen steder når vi taler force majeure

Citat fra: RasmusD Dato I dag 14:44Jeg er lidt nysgerrig på de omtalte EU-rettigheder. Hvor finder man noget om den henne?

Du finder dem her: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_da.htm

Citat fra: Lyntoget Dato I dag 01:46
Citat fra: LM94 Dato  8/06-25, 23:05Det drejer sig om 2 IR4 stammer, som holder i Fredericia nu. Jeg stod på Fredericia, da de kom kørende igennem. Kan ikke huske numrene, men den forreste havde fået revet den ene strømaftager af, mens det bagerste togsæt have fået betydelige skader på begge sine strømaftagere.

I forhold til togbusser, så er der også festivaler og firma fester igang, netop i dag, samt anden togbuskørsel på Sjælland, som har gjort at især Viking ikke har kunne stille med busser og mandskab.

Viking skriver ellers de har ca. 1500 busser og de kan klare en hver opgave intet er for lille eller for stort for dem

Men nok ikke "her og nu" og uanset hvor det sker i landet.

Citat fra: Svend Dato I dag 14:47
Citat fra: RasmusD Dato I dag 14:44Jeg er lidt nysgerrig på de omtalte EU-rettigheder. Hvor finder man noget om den henne?

Formentlig ingen steder når vi taler force majeure

Det er næppe 'force majeure' hvis en køreledning falder ned. Det sker ret ofte og selskaberne må i deres planlægning, have planer for at håndterer en sådan situation.

Ekstraordinære omstændigheder – aflysning

Du har ikke ret til erstatning, hvis jernbaneselskabet kan bevise, at aflysningen skyldes begivenheder, hvis konsekvenser jernbaneselskabet ikke kunne forhindre eller undgå, selv hvis alle rimelige foranstaltninger var blevet truffet, for eksempel:
  • ekstreme vejrforhold, større naturkatastrofer eller pandemier – hændelser, der ikke vedrører jernbanedriften
  • personer på skinnerne, tyveri af kabler, nødsituationer om bord, sabotage eller terrorisme eller aktiviteter i forbindelse med retshåndhævelse – begivenheder i forbindelse med tredjemands ageren.
I disse situationer har du ikke ret til erstatning, men dine rettigheder, dvs. refusion af din billet eller omlægning af rejsen og assistance, gælder stadig. Bemærk, at det ikke tæller som ekstraordinære omstændigheder, hvis personale hos jernbaneselskabet strejker.

Citat fra: Svend Dato I dag 14:47
Citat fra: RasmusD Dato I dag 14:44Jeg er lidt nysgerrig på de omtalte EU-rettigheder. Hvor finder man noget om den henne?

Formentlig ingen steder når vi taler force majeure

......i hvert fald hvis hændelsen ikke skyldes egentlige jernbaneformål .... men i det aktuelle tilfælde DSB har naturligvis et ansvar for at gøre hvad de kan, for at transportere passagerer videre (eventuelt tilbyde overnatningsmuligheder) samt at overholde rejsetidsgarantier med tilhørende hel eller delvis refundering af den betalte billetpris.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  8/06-25, 22:41DSB skal iflg. EUs regler for passagerbefordring sørge for videre transport, hvis toget af en eller anden grund ikke kan køre som planlagt. Det hjælper ikke, at DSB bare slår ud med armene og siger 'vi kan ikke skaffe togbusser, så I må klare jer selv', så har man ikke opfyldt kravene i forordningen. Så må DSB betale taxi-kørsel, men det kan jeg forstå, at de har nægtet.

DSBs troværdighed som virksomhed er i forvejen ikke prangende, og det ligner mere og mere en regel , at der ikke kan skaffes togbusser ved akutte hændelser. Det er jo netop derfor, man skal have en aftale med et busselskabet, som mod betaling, kan stille med X antal busser inden for Y timer, specielt for en hovedstrækning som over Fyn.

Jo, det koster noget, men det gør alle 'serviceaftaler', hvor man sikre sig mod akutte hændelser.
Hvordan kan de få lov til at nægte taxakørsel til næste station hvor der kører tog? Folk skal da ikke være strandet.

Citat fra: Gustav Hansen Dato I dag 10:47
Citat fra: Henrik Hansen Dato  8/06-25, 22:41DSB skal iflg. EUs regler for passagerbefordring sørge for videre transport, hvis toget af en eller anden grund ikke kan køre som planlagt. Det hjælper ikke, at DSB bare slår ud med armene og siger 'vi kan ikke skaffe togbusser, så I må klare jer selv', så har man ikke opfyldt kravene i forordningen. Så må DSB betale taxi-kørsel, men det kan jeg forstå, at de har nægtet.

DSBs troværdighed som virksomhed er i forvejen ikke prangende, og det ligner mere og mere en regel , at der ikke kan skaffes togbusser ved akutte hændelser. Det er jo netop derfor, man skal have en aftale med et busselskabet, som mod betaling, kan stille med X antal busser inden for Y timer, specielt for en hovedstrækning som over Fyn.

Jo, det koster noget, men det gør alle 'serviceaftaler', hvor man sikre sig mod akutte hændelser.

Det er ikke praktisk at betale sig til at have en aftale med et busselskab eller flere om at de skal kunne sætte en hel masse busser ind på ekstremt kort varsel. Den eneste måde man kan sikre sig på ville være at have samtlige busser og chauffører på standby hele tiden. Det ville koste mange millioner om året selvom det kun er få dage om året at de ville blive brugt.

Selv når man har en aftale om erstatningsbusser (hvor man ikke har alting stående på standby, men stadig har en aftale), kan erstatningsbusser ikke bare sættes ind på kort varsel. På Aarhus Letbane skal erstatningsbusser i tilfælde af is-problemer på Grenaabanen bestilles senest aftenen før for at busselskabet kan garantere at kunne køre dem.

Busserne holder i mange tilfælde på et depot langt væk fra hvor de skal bruges og man kan ikke garantere at der er tilstrækkeligt mange chauffører der kan og er villige til at tage så meget overarbejde. Ligesom at man også skal skabe sig overblik og lave en form for planlægning af busdriften, på en strækning som man ikke kender på forhånd, hvor man også skal tage højde for køre-hvile tider for chaufførerne. Det tager tid.
En anden måde man kan gøre det på er ved at bare køre en normal busrute mellem Fredericia/Middelfart og Odense.

Mellem Vejle - Horsens - (Aarhus) har man rute 202 der opfører lidt som en togbus når togdriften går fuldstændig galt.

Vældig relevant at tænke på konsekvenserne af køreledningsfaldet, men hvad er årsagen? Det virker som om det sker ofte, så hvad er læren?

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato I dag 15:58Vældig relevant at tænke på konsekvenserne af køreledningsfaldet, men hvad er årsagen? Det virker som om det sker ofte, så hvad er læren?

JH

Tror det er svært at svare entydigt på, for der kan være mange årsager. En af de kendte årsager er defekte kulbaner på strømaftageren, som så enten river ledningerne ned eller ødelægger dem så meget, så det næste tog får rykket dem ned.

IR4 togene (litra ER) er vist ofte årsag til nedrivningerne, da toget ikke har nogen form for overvågning på strømaftageren.

Øresundstogene (litra ET) har derimod en luftslange i kulbanen, så man på den måde kan registrere om kulbanen er slidt og toget kan selv sænke strømaftageren i tilfælde heraf, alt sammen for at forhindre skader på kørestrømsanlægget.

Citat fra: Svend Dato I dag 14:47Formentlig ingen steder når vi taler force majeure

Nedrevne køreledninger er næppe at henregne under "force majeure".....der var noget med køreledning, som røg ned i september sidste år og den hændelse kom i den grad rundt i mediemøllen.
Og ja, jeg troede jeg skulle til Fyn den dag.....det ville BDK og DSB anderledes....men alle mine togbilletter blev efterfølgende refuderet til sidste 5-øre.
Sammenlignes den nuværende hændelse med september 2024, så var der også katastrofal mangel på både information og togbusser.....så alt er ved det gamle. Og bare rolig; der vil næppe blive ændret et komma til næste hændelse......imens stemmer folket med fødderne og holder sig væk fra jernbanen.

Citat fra: Henrik Hansen Dato I dag 14:58
Citat fra: RasmusD Dato I dag 14:44Jeg er lidt nysgerrig på de omtalte EU-rettigheder. Hvor finder man noget om den henne?

Du finder dem her: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_da.htm

Okay, men der står da ikke nogen steder at DSB er forpligtet til at indsætte togbusser.

Passagerer har ret til at rejse videre med bus, tog og metro uden at det koster dem yderligere, og kan kræve "videreførelse eller omlægning af rejsen på tilsvarende befordringsvilkår til det endelige bestemmelsessted ved først givne lejlighed", men der er ret meget elastik i "først givne lejlighed". Den lejlighed kan sagtens være "når sporet atter er farbart og vi kan genoptage driften".

Jeg har selv fundet de Fælles Landsdækkende Rejseregler, der også indeholder relevante uddrag af EU-forordningen, hvis man gerne vil kende de specifikke regler herhjemme: https://www.rejsekort.dk/-/media/dms/Faelles-landsdaekkende-rejseregler.ashx

Gå op Sider: 1 [2] 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak