Citat fra: TWB Dato 3/01-23, 11:23nu er der vel heller ikke nogen, der forestiller sig væsentlige ændringer gennemført før tidligst om 5-7 år eller hvornår man nu måtte få færdiggjort mange af de større projekter. Jeg er helt enig med twb i, at fokuset skal være på at pille biler af motorvejene. Når toget først beviser evnen til det, så vil regnemodellerne ændre sig, og der vil komme flere tog og mere kapacitet.
I øjeblikket har vi en sørgelig situation, hvor den reelle pris på motorveje undervurderes voldsomt, fordi man ikke medregner alle de senere veje, den fremavlede trafik medfører. Aarhus har netop færdiggjort en tredie ydre ringvej gennem tidligere åbent landskab. Destruktivt og kommunens hidtil dyreste vej med det primære formål at fodre motorvejen med biler. Flere vil køre og herefter sander det til andre steder og så må der bygges mere altimens fremkommeligheden falder.
problemet er, at jernbanen ikke er et alternativ, hvis man bare vil bygge kattegat eller bare ikke målretter sig mod problemet. Der er kommet 500.000 nye biler til indenfor de sidste 10-15 år. Inden noget væsentligt er ændret med jernbanen er der nok kommet endnu en halv million.
Jeg er da enig i, at det gælder om at få bilisterne over i toget og at jernbanen slet ikke er et alternativ til bilen i øjeblikket. Det nytter heller ikke noget at tænke Kattegatbro, når pendlerne forsvinder over i bilen. Jeg er bare ikke enig i, at løsningen er 10 minutters drift med korte tog på fjernbanen, hverken nu eller i fremtiden.
Men lad os tænke os, at miraklet sker, og planen med elektrificering, nye tog og ikke mindst signalprojektet (!!) er færdigt i 2030, så skal arbejdet med at hive bilisterne tilbage i toget jo først i gang der. Bilisterne kommer ikke tilbage fra den ene dag til den anden. Togene skal jo først bevise sit værd, og hvor mange år tager det mon?
Derudover skal der også findes penge til at investere massivt i infrastrukturen (igen) for at kunne køre så mange tog i myldretiden - og helst uden, at det går ud over "serviceniveauet" i ydertimerne. Jeg har svært ved at se et politisk flertal for det. For kræver det flere tog og lokoførere, så skal vi allerede i gang nu. Og er flertallets holdning ikke, at jernbanen har fået mere end rigeligt?
Og så skal toget virkelig kunne noget i forhold til de helt - eller i hvert fald delvis - selvkørende el-biler vi har til den tid. I 2030 skal alle heller ikke ind til København H, præcis som i dag, så hvorfor skulle de stille bilen ved Køge Nord, for at tage toget til København H og så yderligere skifte til et S-tog for at komme til Malmparken (eller skifte 2 gange S-tog ved Ny Ellebjerg og Flintholm). Det ændrer 10 minutters drift fra København H til Korsør/Kalundborg/Nykøbing F ikke på.
Her tror jeg så mere på sparet køretid med toget. Den samlede rejse fra hjemmets dør til arbejdspladsens dør skal være kortere med toget end med bilen. Det er jo et problem selv i Storkøbenhavn i dag, hvor mange tager bilen, fordi turen med kollektiv trafik tager dobbelt eller tre gange så lang tid - det til trods for "metro hele tiden" og 10 minutters drift på S-banen.
Og igen skal toget vise sit værd, og det skal være til at stole på. Skal man skifte til S-toget, så skal der ikke være 20 minutters drift eller aflysninger et par gange om måneden, fordi en lastbil har ramt broen ved Jægersborg (med tilhørende stop i togtrafikken mens eksperter undersøger broen for skader), personpåkørsel ved Ølstykke eller en nedrevet køreledning ved Buddinge. Her skal resten af S-tog nettet kunne køre uden problemer, modsat i dag. Selv Metroen går jo i stå på både M1 og M2, når et tog får problemer ved Fasanvej - her undrer man sig over, hvorfor "mit" tog til lufthavnen skal holde stille på Øresund, mens problemet fikses.
Det siges, at det skulle blive nemmere at vende tog/opretholde drift på hver sin side af hændelsen, med det nye signalsystem - men det sagde man jo også om Metroen...
Endelig er der stadig problemet med kapaciteten på København H. Den er ikke gearet til den drift vi har nu - hvordan i himlens navn skal den så nå at blive klar til så massiv en drift, som der drømmes om indenfor 5-7-10 år? Selvom det selvfølgelig vil være smart at lukke hele indre Københavns togtrafik nu i disse år, hvor jernbanetrafikken (i hvert fald på Sjælland) alligevel er nedlagt af de store infrastrukturprojekter. Men hvem tør foreslå det? Eller bare finde penge til det?
Skal København H først ændres, når hele signalshowet er overstået (efter planen i 2030), jamen så skal der jo lægges endnu flere år til, før jernbanen kan begynde på at hive bilisterne tilbage i toget.
Vi er meget langt ude i fremtiden før der er håb om, at jernbanen begynder at hive bilisterne tilbage. Os der arbejder og pendler nu er da forlængst gået på pension, og jeg har endda over 25 år tilbage