Citat fra: TWB Dato 13/03-23, 09:29Nej. Du er bestemt ikke alene med den opfattelse.
Det kan vel bedst beskrives som et kludetæppe af mere eller mindre halvhjertede nationale løsninger og nogle få internationale bestemmelser.
Udfordringen er vel at det her og nu vil koste en formue at indføre fælles regler og udforminger på. bl.a. strømstyrke, signalsystemer, kørebestemmelser, konlinger m.m.
I stedet håber "man" at tekniske løsninger over tid kan fremme jernbanen og dens betydning på samfundet.
Jeg tror man ender med at blive skuffet.
Udviklingen indenfor "grønne" løsninger på andre transportområder kan meget vel ende med at udkonkurrere jernbanen.
Signalerne
har jo netop fået fælles europæiske bestemmelser, så hvorfor overhovedet nævne dem? Ja, det er dyrt og derfor tager det tid at få opgraderet alle linjer til det fælles system, men processen er jo netop i gang, så det virker som en fjollet ting at brokke sig over at der ikke bliver gjort noget ved... når der jo netop bliver gjort noget ved det.
Hvad angår kørestrøm, så er flerstrømstog på nuværende tidspunkt en standardleverance som næsten alle firmaer kan levere, og togene kan skifte mellem systemer i farten. Systemskifte giver intet minus på passageroplevelsen, og selve ombygningen ville være enormt dyr i forhold til de ganske få penge man ville spare på materielanskaffelse. Du kunne bruge tonsvis af penge på at gøre hele EU til 25 kV AC, og passagererne ville ikke mærke noget til det.
Koblinger kræver reelt set "bare" at man indfører en standard, og så tvinger alle
fremtidige leverancer til at følge den standard - det ville ikke gøre materiellet dyrere end det er i forvejen, men kunne nok give noget politisk polemik om hvordan standarden skal se ud. Givetvis Scharfenberg, men hvordan skal kablerne sidde? Og hvis man vil have alle tog til at kunne køre i multipelformation med hinanden, hvordan skal de forskellige computersystemer så kommunikere med hinanden? Jeg er enig i at koblinger bør standardiseres, men det er næppe fordi det ville være for dyrt at det ikke er blevet gjort endnu - nok nærmere at det ikke har været nødvendigt tidligere givet hvordan jernbanemarkedet har set ud, og fordi det er et værre besvær på computersiden af tingene.