Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
Gå ned Sider:[1] 2
Metro M4
Af JesperThomsen. 4/09-23, 06:36.
Hej,

Jeg ventede på M3 på Frederiksberg St. i går da jeg så flere M4 tog rulle ind.
Er det nyt at de kører på den strækning?

Metro M4
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/09-23, 07:32.
Seneste redigering: 4/09-23, 07:37 af Per Holm
Citat fra: JesperThomsen Dato  4/09-23, 06:36Jeg ventede på M3 på Frederiksberg St. i går da jeg så flere M4 tog rulle ind.
Er det nyt at de kører på den strækning?

Det er meget almindeligt.

Det er billigere at vende M4 ved Nørrebros Runddel end at have 4 metrostewarder stående på København H - desuden giver det færre problemer med sovende passagerer der ellers skulle vækkes og stables på benene. Det er ikke alle rejsende der er lige begejstrede for at blive vækket.

Når trafikken er lavest kan man komme med M4 fra Nørrebro og ellers fra Nørrebros Runddel.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metro M4
Af JesperThomsen. 4/09-23, 08:49.
Den kørte hele vejen til Kbh. H fra Orientkaj.

Den er ikke vist på nogen kort el.lign

Metro M4
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/09-23, 09:11.
Citat fra: JesperThomsen Dato  4/09-23, 08:49Den kørte hele vejen til Kbh. H fra Orientkaj.

Den er ikke vist på nogen kort el.lign

Orientkaj - København H er M4s nuv. officielle rute, resten kan du enten tage som en oplevelse eller vente på der kommer en M3.

Om ½ år vil det være foreløbig slut med forbindelsen til Nørrebro.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metro M4
Af Ottoemil. 4/09-23, 10:43.
Goddag i forummet!
Jeg så dette opslag på en station en dag, hvor M4 ikke endte på Hovedbanegården, men på Nørrebros Runddel - det var 19.8.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Metroen skriver på opslaget, at tog mod Nørrebros Runddel 'fremgår som M3-tog', men som det kan ses på dette billede fra Orientkaj St. skiltedes de, ihvertfald der, som M4...

v.h.
Ottoemil

Metro M4
Af JesperThomsen. 4/09-23, 10:49.
Citat fra: Per Holm Dato  4/09-23, 09:11
Citat fra: JesperThomsen Dato  4/09-23, 08:49Den kørte hele vejen til Kbh. H fra Orientkaj.

Den er ikke vist på nogen kort el.lign

Orientkaj - København H er M4s nuv. officielle rute, resten kan du enten tage som en oplevelse eller vente på der kommer en M3.

Om ½ år vil det være foreløbig slut med forbindelsen til Nørrebro.

Hvornår er det blevet den officielle rute Orientkaj via Frederiksberg til Kbh H.?

Metro M4
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/09-23, 11:14.
Seneste redigering: 4/09-23, 11:16 af Per Holm
For et par år siden redegjorde Metroens driftsleder "Banemanden" meget fyldestgørende om fænomenet her på forum. Der er næppe siden sket noget der gør hans redegørelse uaktuel.

Hvis det er vigtigt kan søgefunktionen sikkert lede redegørelsen frem.

Om ½ år kører M4 til København Syd og så kan resten være lige meget.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metro M4
Af anho. 4/09-23, 15:39.
Citat fra: JesperThomsen Dato  4/09-23, 10:49
Citat fra: Per Holm Dato  4/09-23, 09:11
Citat fra: JesperThomsen Dato  4/09-23, 08:49Den kørte hele vejen til Kbh. H fra Orientkaj.

Den er ikke vist på nogen kort el.lign

Orientkaj - København H er M4s nuv. officielle rute, resten kan du enten tage som en oplevelse eller vente på der kommer en M3.

Om ½ år vil det være foreløbig slut med forbindelsen til Nørrebro.

Hvornår er det blevet den officielle rute Orientkaj via Frederiksberg til Kbh H.?

Nu var der jo ingen der havde nævnt via Frederiksberg før. Og nej, M4-togene har mig bekendt aldrig kørt fra Orientkaj via Frederiksberg til København H - hvordan skulle det overhovedet være muligt?

For at mane forvirring bort - M4 kører som standard mellem Orientkaj og København H. Nogle gange (typisk midt på dagen når der er lav trafik, eller når der er driftsforstyrrelser) kører den mellem Orientkaj og enten Nørrebros Runddel eller Nørrebro, via København H.

Metro M4
Af banemanden. 5/09-23, 13:14.
Citat fra: Per Holm Dato  4/09-23, 11:14For et par år siden redegjorde Metroens driftsleder "Banemanden" meget fyldestgørende om fænomenet her på forum. Der er næppe siden sket noget der gør hans redegørelse uaktuel.

Hvis det er vigtigt kan søgefunktionen sikkert lede redegørelsen frem.

Om ½ år kører M4 til København Syd og så kan resten være lige meget.

Det er helt korrekt - det er uændret :) Man bruger turen til Nørrebroparken (hvor der er mulighed for at vende tog) som nødplan hvis der er problemer med at køre op og vende ved depotet i Vasbygade som normalt.

Metro M4
Af KKLD. 5/09-23, 20:21.
Citat fra: banemanden Dato  5/09-23, 13:14
Citat fra: Per Holm Dato  4/09-23, 11:14For et par år siden redegjorde Metroens driftsleder "Banemanden" meget fyldestgørende om fænomenet her på forum. Der er næppe siden sket noget der gør hans redegørelse uaktuel.

Hvis det er vigtigt kan søgefunktionen sikkert lede redegørelsen frem.

Om ½ år kører M4 til København Syd og så kan resten være lige meget.

Det er helt korrekt - det er uændret :) Man bruger turen til Nørrebroparken (hvor der er mulighed for at vende tog) som nødplan hvis der er problemer med at køre op og vende ved depotet i Vasbygade som normalt.
Kan man som passager prøve at køre denne tur til Nørrebroparken og vende om?

Metro M4
Af banemanden. 5/09-23, 22:21.
Citat fra: KKLD Dato  5/09-23, 20:21
Citat fra: banemanden Dato  5/09-23, 13:14
Citat fra: Per Holm Dato  4/09-23, 11:14For et par år siden redegjorde Metroens driftsleder "Banemanden" meget fyldestgørende om fænomenet her på forum. Der er næppe siden sket noget der gør hans redegørelse uaktuel.

Hvis det er vigtigt kan søgefunktionen sikkert lede redegørelsen frem.

Om ½ år kører M4 til København Syd og så kan resten være lige meget.

Det er helt korrekt - det er uændret :) Man bruger turen til Nørrebroparken (hvor der er mulighed for at vende tog) som nødplan hvis der er problemer med at køre op og vende ved depotet i Vasbygade som normalt.
Kan man som passager prøve at køre denne tur til Nørrebroparken og vende om?

Ja i weekenden :) fredag til lørdag og lørdag til søndag kører de sådan fast.

Metro M4
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/09-23, 09:36.
Seneste redigering: 6/09-23, 09:38 af Per Holm
Det er sjovere at vende på Orientkaj.

Er det en månede eller mere siden man var der sidst, er der næsten altid sket noget nyt: En ny kanal gravet ud, en ny vej anlagt, nogle nye træer plantet, en ny etage sat på en bygning, andre skibe i Orientbassinet osv. Under Nørrebroparken vil der ikke ske så meget.

Men rejser man på rejsekort skal man i begge tilfælde checke det ind før der rejses tilbage ad modsat rute.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metro M4
Af Dampfmeisteren. 6/09-23, 12:44.
Citat fra: Per Holm Dato  6/09-23, 09:36Men rejser man på rejsekort skal man i begge tilfælde checke det ind før der rejses tilbage ad modsat rute.

Hvorfor det? Jeg forstår reglerne omkring Rejsekort således at der kun skal tjekkes ind ved rejsens begyndelse, ved skift af transportmiddel (bus/S-tog/regionaltog/fjerntog og metro) og endeligt tjekkes ud ved rejsens afslutning?

Metro M4
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/09-23, 12:59.
Seneste redigering: 6/09-23, 13:09 af Per Holm
Citat fra: Dampfmeisteren Dato  6/09-23, 12:44
Citat fra: Per Holm Dato  6/09-23, 09:36Men rejser man på rejsekort skal man i begge tilfælde checke det ind før der rejses tilbage ad modsat rute.

Hvorfor det? Jeg forstår reglerne omkring Rejsekort således at der kun skal tjekkes ind ved rejsens begyndelse, ved skift af transportmiddel (bus/S-tog/regionaltog/fjerntog og metro) og endeligt tjekkes ud ved rejsens afslutning?


Fordi det er fastsat i de pr. 2023-06-07 gældende Fælles landsdækkende rejseregler. Du skal endda checke ud først og foretage en "fortsat rejse".


PS. jeg troede også engang at jeg kunne klare på en nulrejse at aflevere bøger på Frederiksberg Hovedbibliotek eller hente en metroXpress på Flintholm St. men jeg nåede at læse de dengang gældende rejseregler før der kom en metrokontrollør ind over.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metro M4
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/09-23, 13:15.
Seneste redigering: 6/09-23, 13:20 af Per Holm
Regel 2.4.3.  "Brug af Rejsekort" afsnit "Returrejse:".

for at være helt nøjagtig.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2
DSB MO 1820
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak