DB og ÖBB har i forvejen et samarbejde omkring internationale tog München-Innsbruck-Verona hvoraf enkelte tog fortsætter til hhv. Venedig eller Bologna - i år endda videre fra Bologna og til Rimini og Ancona. I Italien er det Trenord der er hyret ind som operatør. Togene her køres af Railjet 2 togstammer.
Nu har DB, ÖBB og Trenitalia så indgået et seperat samarbejde om flere gennemgående forbindelser med ETR 1000 (Frecciarossa) togsæt.
Fra december 2026 planlægges følgende togpar:
München-Innsbruck-Rom
München-Innsbruck-Milano
Fra december 2028 derudover:
Berlin-München-Innsbruck-Milano
München-Innsbruck-Rom-Napoli
Berlin-München-Innsbruck-Rom-Napoli
I alt 5 togpar dagligt. München-Milano vil tage ca. 6,5 timer og München-Rom ca. 8,5 timer. Efter åbningen af Brenner Basis Tunnel i slutningen af 2032 forkortes disse tider med ca. 1 time.
For Berlin-Napoli er vi ude i noget der ligner 14,5 timer.
Pressemeddelelse Deutsche Bahn -
https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/In-Hochgeschwindigkeit-von-Muenchen-ueber-Innsbruck-nach-Mailand-und-Rom-mit-neuen-Direktverbindungen-13378658Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.