Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- TALGO tester brint på "gammel kending"
TALGO tester nu brint på sin prototype:


InnoTrans 2008: Ved siden af SKODAs ellok udstillede TALGO sit prototype højhastigheds (260 km/t) ellok L9202-01 "Travca" med variabel sporvidde. Loket tjente især som et forstudie i drivbogier med variabel sporvidde, og er i øvrigt døbt "Virgen del Buen Camino" (nm).

TALGOs TPH2-testtog er Travca L-9202 'Virgen del Buen Camino'-prototype multi-system lokomotiv med variabel sporvidde, som blev bygget i 2005 og nu er blevet udstyret med brændselsceller og traktionsbatterier.

Læs hele artilklen i Railway Gazette International: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/talgo-tests-prototype-hydrogen-train/61791.article .
Fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Jeg leste også den, og det er nok et eksempel på hvordan TALGO posisjonerer seg i front  utviklingen. Samtidig har "Teknisk Ukeeblad" (tidsskrift for organisasjonen for norske ingeniører og teknikere) i senere tid bregt flere artikler som påpeker at fremstillingen av hydrogen er så energikrevende at vinningen går mer enn opp i spinningen altså at dedt krever mer energi å fremstille hydrogen enn det man sparer i forhold til full elektrifisering. En overgangsløsning? Ja, muligens, men neppe bærekraftig på sikt.

TALGO tester brint på "gammel kending"
Af Poul Brandt. 10/06-22, 17:34.
Seneste redigering: 10/06-22, 17:43 af Poul Brandt
Brintbusser køres i garagen
TV2Nord

Overhalet af el
"Brintbusserne må dog vige for en anden grøn teknologi. Udviklingen af eldrevne busser har nemlig taget fart i de seneste år, og elbusserne har derfor overhalet brintbusserne teknologisk. Elbusser er både billigere og bedre for miljøet."

Jeg tror det vil gå samme vej for tog. Altså at brinttog bliver for dyre i drift.
- Det kræver ca. dobbelt så meget energi (fordi tabet ved konvertering til/fra brint er 50%).
 - En elektrolysator (som fremstiller brint af el) er også ret kostbar. Men det svarer måske nogenlunde til udgiften til punktvis at ophænge køreledninger til batteritoget.
 - Hertil kommer at brændselscellerne vist er noget dyrere at vedligehold end batterier.

Quid erat demonstrandum!

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak