Citat fra: thomastog Dato 22/02-23, 10:17Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 14:53Citat fra: steenth Dato 21/02-23, 14:21Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 01:30Citat fra: steenth Dato 21/02-23, 01:04DSB tog bliver ikke opdateret direkte fra Banedanmarks systemer. Jeg fik processen gennemgået på tidspunkt, hvor de mange delsystemer gennemgået. Fx er der et system mapper tognummer hos Banedanmark med det som står i rejseplanen. Det fanger de små ændringer i køreplanen, som Banedanmark bruger. Fx hvis et tog omlægges fra at køre via Køge Nord til over Roskilde, så det får et nyt tognummer i fjernstyringen, mens det gamle tognummer stadig bruges i rejseplanen.
Jeg synes du i din kommentar modsiger dig selv. Det er nemlig som du (tror jeg) skriver, at realtidsdata fra Banedanmark for en bestemt afgang bliver matchet med plandata fra DSB på Rejseplanen, og på den måde bliver realtidsdataen fra Banedanmark lagt på.
Ergo kommer realtidsdataen direkte fra Banedanmark.
Kære Trainee. Det var en projektleder, som arbejde med netop de systemer, som gennemgik det på det møde jeg deltog i. Og fokus var på de DSB og BDK systemer, som ligger før realtidsdata kommer over i rejseplanen. DSB bruger ikke alene data fra Banedanmark, men bruger også positionsangivelse fra GPS i toget, som nogle gang giver forskellig opfattelse hvor toget er. Så det er ikke gætværk men viden jeg giver videre... at DSB forbehandler data inden de sender det videre over i Rejseplanen..
Jeg arbejder professionelt med systemerne til dagligt.
Men jeg tror vi taler forbi hinanden, idet du kommenterer på ting jeg slet ikke har kommenteret på.
Steen skriver om, hvilke data rejseplanen bruger til sine opslag, hvor de kommer fra og hvordan de behandles.
Skriver du om noget andet ?
Selvom jeg gerne ville, kommer jeg ikke til at svare direkte på citeringer, da det som du selv skriver er noget værre rod.
Om overførslen af realtidsdata fra Banedanmark til Rejseplanen sker ved opslag eller sendinger, er i dette tilfælde sagen uvedkommende. Det jeg har sagt er at realtidsdata på Rejseplanen for tog på statsbanerne kommer direkte fra Banedanmark, og det relevante er, at det sker automatisk og i realtid. Lejlighedvis, ja, da der ikke overføres noget hvis der ikke er noget, men igen, automatisk og i realtid. Så jo, der er tale om "live" (realtids-) data.
Skærmene der viser flere transportmidler findes også på stationerne, og er dermed også et alternativ til S-togenes indbyggede skærme, Din Station, Rejseplanen, DSB app, DOT app, andre skærme, højttalerudkald,
pladspaarejsen.dk,
byenspuls.dk,
landetspuls.dk, osv. Derfor er det relevant at bringe på banen (hehe), og ligeså er det relevant hvilke systemer og data førnævnte informationskilder bygger på. Desuden er det ikke ulovligt at komme med bonusinformationer, som for eksempel om hvilke andre systemer der bygger på Rejseplanen. Tvært imod glæder det mig gevaldigt når andre i forummet gør det samme.
Du forveksler plandata med realtidsdata. Rejseplanen er åben for modtagelse af plandata næsten alle dage. Hvis der modtages plandata, så opdateres Rejseplanen manuelt med disse i løbet af samme dag. Som udgangspunkt indeholder plandata planlagte køreplansdata langt ud i fremtiden, og opdateres kun derefter, hvis der er større planlagte ændringer i fremtiden.
Realtidsdata bruges til alle andre ændringer. Det giver slet ikke mening at snakke om manuelle overførsler eller lignende, når man snakker realtidsdata, da det i sagens natur skal ske i realtid. Det giver derfor sig selv at det skal ske automatisk og "live", og det ligger både i ordets og fagbegrebets definition af "realtidsdata".
Jeg forholder mig fortsat kun til hvordan det overføres fra trafikvirksomhederne til Rejseplanen, og ikke ligesom steenth, hvordan det behandles hos trafikvirksomhederne. Så for at besvare dit spørgsmål: Lige så snart det fremgår i den enkelte trafikvirksomheds system, at en afgang er forsinket, aflyst, delaflyst, eller på anden måde ændret i forhold til plandata, fremgår det også på Rejseplanen. Der er selvfølgelig undtagelser til reglen, men det er sådan det virker i langt de fleste tilfælde. Alt andet ville være åndssvagt, især når man bl.a. har mange forskellige afgangstavler rundt omkring i landet, der bygger på Rejseplanes systemer og data.
Mht. rejsesøgninger på Rejseplanen, er det også en selvfølge, at Rejseplanen er opdateret med realtidsdata - dens formål er netop at fortælle hvad der kører og hvordan det kører - ikke kun hvordan det var planlagt, at det skulle køre.
Jeg håber at dette indslag giver indssigt i hvordan Rejseplanen fungerer. Det bliver nok mit endelige i denne debat, da jeg føler at jeg blot har gentaget mig selv en masse gange, og ikke rigtig har mere at tilføje. Du (og andre) skal dog være velkomne til at stille konkrete spørgsmål hvis der er noget der er uklart eller skal uddybes, men husk, at jeg ikke forholder mig til hvordan datene bliver behandlet hos trafikvirksomhederne - kun hvordan det overføres til, og behandles hos Rejseplanen.