Et smukt arrangement: Én diamant og to englændere i Esbjerg

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 21/8 2013, 22:02 (3909 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg kan ikke afgøre det, men jeg har en svag erindring om, at der i Næstved stations sydende – lige under Rampen – og muligvis også omkring overførslen over Hvedevænget i stationens nordende var en kombination, der var endnu smukkere. – Det forsvandt dog, da man ombyggede stationens spor- og sikringsanlæg.

Jeg har for mere end et halvt århundrede siden brugt meget tid på at stå på Rampen og kigge på toggang og sporgeografi. Navnlig har jeg nydt at se, at der var liv i remiseområdet: D 822, E 999 og P 917 samt et antal F-maskiner, der var i drift. – Var det dog bare muligt at se i dag .....!

På Rundremisens trukne tegning ser det ud som om, jeg ikke tager fejl. – Det kan Henning afgøre, og Steffen kan være overdommer! Både i syd- og nordenden var der 4 englændere lige ved siden af hinanden, som alle mødtes i en krydsning i midten! – Det kan da ikke være smukkere? Det var en smule mere avanceret end det, Thomas og Henning i fællesskab viser, men netop som Jens V og Poul antyder i sit moderne billede fra Esbjerg. – Det er usædvanligt, at man gør det i dag! Pladshensynet er jo nok afgørende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak