Avatar

Køge sommeren 1980 (+1 foto - nu med Niels' rutebil)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/9 2013, 22:25 (3907 dage siden)

Jeg tillader mig at trække denne tråd over i herreværelset.

Minsandten om ikke jeg i sommeren 1980 fik en af Niels' rutebiler med på et billede.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Forpladsen Køge station sommeren 1980. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Køge sommeren 1980 (+1 foto - nu med Niels' rutebil)

af Gert, Aalborg, 16/9 2013, 22:36 (3907 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for billedet Thomas - et billede fra lige før, at verden gik helt amok i Køge.

Gett

Køge sommeren 1980 (+1 foto - nu med Niels' rutebil)

af Niels Munch, 16/9 2013, 22:44 (3907 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Det er jo Bus 120 på rute 250 til Ringsted, en Volvo B58-60 fra Aabenraa 1978, solgt 1990. I baggrunden, bag Thorkild's Leyland/DAB, KRBs gamle stationsbygning.

Bedste hilsener & tak
Niels

Køge sommeren 1980 (+1 foto - nu med Niels' rutebil)

af Lars Henning Jensen, 16/9 2013, 23:39 (3907 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tillader mig at trække denne tråd over i herreværelset.

Minsandten om ikke jeg i sommeren 1980 fik en af Niels' rutebiler med på et billede.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Forpladsen Køge station sommeren 1980. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

God aften!

Jeg tillader mig en smule - høfligt og velment - pedanteri, som vi jo har for vane at acceptere i dette seriøse forum ...:

I 1980 var det vel endnu ikke blevet "Niels' rutebil" ...;-)

vh
LH

Køge sommeren 1980 (+1 foto - nu med Niels' rutebil)

af Niels Munch, 17/9 2013, 07:36 (3907 dage siden) @ Lars Henning Jensen

I 1980 var det vel endnu ikke blevet "Niels' rutebil" ...;-)

Det har du ganske ret i, Lars Henning, jeg kom først til Østbanen i oktober 1985. Og da var Køge station "færdigmoderniseret".

Og lidt mere pedanteri: Det eneste, der var "mit", var vist ansvaret.

M.v.h.
Niels

Køge sommeren 1980 (+1 foto - nu med Niels' rutebil)

af Lkf-Bw, 17/9 2013, 11:28 (3907 dage siden) @ Niels Munch

Ja meget var anderledes i Køge dengang, ingen s-tog, Østbanens y-tog serie 7 var ikke leveret endnu og derfor rådede daddelæskerne stadig over en stor del af trafikken plus banens lokomotivtrukne tog til Roskilde.
Idag er den gamle station væk, Østbanens og Thorkilds busser er heller ikke mere, ikke engang Østbanens friske farver findes idag. Busser skal være gule og tog skal være grå, blå og kedelige.
Men billeder fra dengang findes da heldigvis og anekdoter fra den gamle monark kommer da heldigvis også, ligesom hans tidligere soldater stadig har lidt af den berømte Østbane-korpsånd tilbage.:-)

De bedste hilsner
Bo

Køge sommeren 1980 (+1 foto - nu med Niels' rutebil)

af Gert, Aalborg, 17/9 2013, 12:46 (3907 dage siden) @ Lkf-Bw

En del er dog allerede forsvundet fra området på dette tidspunkt. KRBs venteskur er væk og der er P-pladser på området. Hotel Hafnia er også forsvundet og en ny "stationsbygning" er allerede på plads. Posthuset kan jeg ikke rigtig se, men det kan også være væk.
Meget har måtte lade livet i fremskridtets navn. S-toget er vel et reelt fremskridt, men bygningsmæssigt betød det - efter min ringe mening - et stort tilbageskridt. Byen mistede noget af sin typiske købstadsidentitet og nærmede sig en Københavsk forstad.

Busserne er flyttet fra torvet og til stationspladsen. Nok praktisk men med til at vise de store forandringer.

Nu har man endnu flere planer for området sammen med havnen. Hvad skal det dog føre til. Identitetskrise?

Gert

Køge sommeren 1980 (+1 foto - nu med Niels' rutebil)

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 17/9 2013, 13:23 (3907 dage siden) @ Gert

Jernbanesporene bliver velsagtens liggende hvor de ligger nu på stationsområdet. Med elektrificering af Køge-Næstved-banen kommer der nogle flere køreledningsmaster op som erfaringsmæssigt vil ændre indtrykket af området.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak