Avatar

Af- og tilbagemeldinger af tog på billetsalgssteder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/12 2013, 09:20 (3823 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men om alting er: Ordrup Billetsalgssted var togfølgestation (signalpost på taget af billetsalgsbygningen) og var det for både nær- og fjerntrafiksporene (nærtrafik fra 1934/35-23.09.1958, fjerntrafik 15.05.1935-01.06.1957). Jeg troede i første omgang også, at Vestre Fælledvej Billetsalgssted (sen. Enghave) havde været togfølgestation, men ved nærmere eftersyn kan jeg se, at der kun været blokpost, men i en periode også en nøgleaflåst nødtransversal mellem nær- og fjerntrafiksporene med tilhørende dækningssignal og centralaflåsning. Når sporet var i brug, må billetsalgsstedet have fungeret som togfølgestation.

Ligelede har visse billetsalgssteder (bl.a. Svenstrup Sjælland) kortvarigt været etableret som togfølgestationer uden at være det permanent, og din bestemmelserne i din skrivelse har også sigtet til sådanne "midlertidige" steder.

Kære Morten

Tak for informationerne.

Jeg forstår ikke følgende: Hvis man midlertidig/permanent gør et billetsalgssted til togfølgestation, er der vel ikke mere tale om et billetsalgssted men om en togfølgestation? Hvad er sikringsteknisk forskellen (der er vel ingen forskel?) på en togfølgestation og et billetsalgssted, der deltager i togenes af- og tilbagemelding? Svend er inde på samme spørgsmål i sit indlæg her i tråden.

Nå, der findes nok ikke noget enkelt - eller logisk - svar og ovenstående skal også blot tages som udtryk for en stille undren. Vi har - uden sammenligning i øvrigt - været inde på et tilsvarende emne her, hvor man ophøjer et "sted" til togfølgestation midlertidigt.

Til sidst: Kan ordningen med billetsalgssteder, der deltager i togenes af- og tilbagemelding, skyldes noget andet, nemlig det tilbagevendende ønske om at spare penge: Et billetsalgssted, der deltager i togenes af- og tilbagemelding, er sikkerhedsmæssigt en togfølgestation. Men passagerekspeditionsmæssigt og godsekspeditionsmæssigt er det ikke lige så "fint" som en rigtig station og dermed har man vel kunnet spare lidt kroner på den lønramme, som stedets stationsmester har skullet indplaceres i (en rigtig stationsforstander har der vel næppe nogensinde været noget sted på et billetsalgssted).

Bedste hilsner

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak