Anlæg af tredje leje i færgehavnen i Fredericia.

af Bent Hansen, 12/3 2014, 21:13 (3707 dage siden)

Hvornår blev tredje leje i Fredericia bygget?

Mellem nogle gamle fotos fra anlæg af Vesthavnen i Fredericia samt opfyld af en del af den søndre voldgrav og afgravning af volden bag voldgraven sammen med dele af det tilhørende Søbjerg fandtes også nogle fotos, hvor damehatte og barnevogne ikke matchede anlæg af Vesthaven rent tidsmæssigt. Der er ingen tvivl om, at disse billeder drejer sig om anlæg af tredje leje i færgehavnen i Fredericia, men hvornår var det?

Billederne viser alle spor i forbindelse med færgelejeanlægget, men kun få spor og håndskubbede tipvogne? På et af fotoene ses dog et damplokomotiv med navnet Marie. Formentlig må der have været lidt opfyld omkring lejet. Her har Marie kørt fyld?

Kedeltilsynet har aldrig trykprøvet et damplokomotiv ved færgelejebyggeri i Fredericia. Tilmed har tre forskellige entreprenørdamplokomotiver heddet Marie på et eller andet tidspunkt. Det ene har jeg ikke foto af, det andet er væsentligt yngre end damehattene, men det tredje ligner på en prik et Krauss-lokomotiv, der senere vides at have heddet Marie. Dette lokomotiv var som nyt købt af Blom & Hvidt, der anvendte det ved anlæg af Kalvehavebanen. Samtidig med at denne bane var færdig blev den ene entreprenør dræbt af toget, så firmaet opløstes, og lokomotivet solgtes formentlig straks herefter. I 1899? Men til hvem? Formentlig til entreprenøren for færgelejeanlægget? Hvem var det? På et af fotoene ses en muddermaskine tilhørende et byggefirma i Kiel. Formentlig var Marie ejet af en dansk entreprenør? Hvem?

I håb om hjælp
Bent Hansen
Industribaneklubbens Forskningsafdeling.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak