Hovedtegninger - Størrelsesforhold
Kære Jesper!
Datidens hovedtegninger (HT) var ikke tilpasset i PAPIRSTØRRELSE forhold som f. eks. A4, A3 m.v., med i tegnet i et bestemt størrelsesforhold.
Det jeg kender til er DSB eller tidligere (DSB-S, DSB-JF o.s.v.) og dér var HT for det kørende DAMPlokomotiv materiel (HL) NORMALT i størrelsesforholdet 1:10. Det samme for enkelte af de første motorlokomotiver som litra MT, MV og MW, der alle var i størrelse 1:10. Senere motorvognsmateriel var i 1:25, nogle MOTORlokomotiver i størrelse 1:20, f.eks. litra MZ og gl. MX.
Ældre personvogns tegninger (HP) var i "1/25 sand størrelse" (1:25) eller "1/20 sand størrelse" (1:20).
Både ældre og nyere godsvognstegninger (HG) har jeg normalt set i 1:20.
Da DSB tegninger ofte var tegnet af fabrikkerne, KUNNE jeg tro, at SCANDIA tegnede deres fabriks hovedtegninger i de samme størrelse, altså f.eks. de ældre godsvogne i 1:20.
Altså papirstørrelsen afhænger af det størrelsesforhold den pågældende tegning er tegnet i.
Håber det gav lidt brugbart svar.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler