Mo(mf)trukne styrevognstog og mellemvogne mm

af UTJ, 7/10 2014, 22:53 (3491 dage siden) @ Flemming Jakielski

Det kunne rent teknisk sagtens være muligt. Men fordelingen af vogne gjorde det nok lidt sværere. CPS kørte i 2.distrikt hvorfor mellemvogne normalt ville være CPL og ATM etc som på Svendborgbanen. CLL kørte sammen med CL mest i første distrikt, dvs øst for Storebælt. Her var de mest kendte bastard kombinationer nok på Hareskovbanen med CRS og CLL som mellemvogne. Har nok også optrådt på Kystbanen, men jeg husker det kun fra Farumbanen. Det var også her at CLS blev brugt mest fra ca 1961 og frem. CRS var på vej ud, men optrådte af og til. Problemet var jo, at de kun havde koblingsdåser i den ene ende af vognen, så de var noget sværere at bruge mellem Nøl og Fm.

CLL og CLS kom til Jylland i 1962. CL kom til jylland i 1958. Alle nybyggede CL-vogne. CPS og CLL kan godt have forekommet i samme stamme i Glyngøretogene, men formentlig så med en AV (261-263) skudt ind i stammen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak