57 2718 - Hensættelse, udrangering, ophugning

af Steffen Dresler, 9/10 2014, 20:30 (3489 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Go´aften Bjarne med sikkert flere!

Det er lidt noget rod med den BR 57´er, da den blev ”afskrevet” som anvendeligt muligt driftslokomotiv. Men hurtigt blev den ”spender” for de kommende litra T.

Nedenunder en kortfattet historie, baseret på afskrifter af diverse skrivelser set på RA, Erik Hellesen, Georg Schmidt m. fl.

Den delvist ødelagte BR 57, der blev saboteret den 24-03-1945 i tog 99072 mellem Hammerum og Herning, blev indledningsvis ført til Herning.

Lokomotivet er allerede noteret på listen af 12-05-1945 (DSB 1. optælling efter krigen), ligesom 2. Distrikt den 15-09-1945 havde gjort Generaldirektoratet opmærksom på dets eksistens og eventuelle anvendelse som reservedele. Først ved journal nr. M 9722/45 af 10-10-1945 svarede Direktoratet endelig 2. Distrikt, at man skulle forsøge at adskille lokomotivet for dele, ”der kan benyttes som Reservedele for de 3 Loko af sidstnævnte Type, som Distriktet har Tilladelse til at sætte i Drift”.
Samtidig hermed blev Centralværkstedet i Aarhus underrettet for mulig assistance ved demontering og reparation af de enkelte dele. I øvrigt blev der ved samme lejlighed givet tilladelse til, at lokomotivet, efter accept fra den britiske militærmission, kunne ophugges hvis ønsket!

Den saboterede BR 57 i Herning blev afskrevet og kedel, førerhus og brugbare dele mv. ført til Centralværkstedet i Aarhus i efteråret 1945. Bemærkelsesværdigt er det dog, at så sent som i 1948 (J nr. 1942/350 af 27-02-1948) spørger Baneafdelingen Generaldirektoratet om ”det tyske Lokomotiv 57 2718 vil blive repareret”, hvortil der svares, ”at visse Dele af Maskinen vil blive benyttet som Reservedele, endvidere vil Tenderen blive benyttet”. Det er den eneste gang at tenderen fra BR 57, bliver omtalt som en mulig reservetender (for de kommende litra T). I samme skrivelse er der samtidig medsendt en skitse/tegning over trækkassens mål på BR 57 tenderen og den viste, at tenderen i princippet umiddelbar var ombyttelig med BR 38 tenderne. Mærkværdigvis, var denne information allerede givet i 1947 og hvor Maskinafdelingen svarede 2. Distrikt, at ”Lokomotivet vil ikke blive repareret”. Så den interne information i Direktoratet afdelingerne imellem, var åbenbart ikke så almindelig gennemført og der var åbenbart langt fra beslutning og til handling.

Ved skrivelse af 02-01-1947 fra 2. Dc. til Generaldirektoratet blev der gjort opmærksomt på, at der som reservekedel for de tre købte BR 38 skulle anvendes kedlen fra BR 57 2718, der henstod i Aarhus og gives kedelnummer 2201.

Kedel BR 57 2718.
Kedlen (Henschel nr. 19196) stammede oprindelig fra DRB BR 57 3053. Den 23. marts 1923 blev den ilagt rammen på DRB BR 57 2718. Som DSB reservekedel nr. 2297 ilagt ramme DSB litra T nr. 298 (Ex. DRB BR 38 2126) den 03-02-1951. Lokomotivet (kedlen) blev hensat urep. den 10-03-1956 og kedlen udtørret 28-03-1956. Lokomotiv med kedel blev udrangeret pr. 20-10-59 jf. ved skr. M 9527/59 og solgt til J. Levin 30-04-1960, transporteret fra Skanderborg til Horsens i særtog nr. 29004 den 03-05-1960 og ophugget dér.

Tender BR 57 2718.
Ved skr. M 13090/47 af 22-11-1947 blev det det bestemt, at tenderen fra BR 57 2718 skulle omdannes til vandforsyning for Kalundborgskibene i Aarhus havn. Jf. Cvk Ar skr. af 26-11-1965 til AFDING J. Steffensen, er tenderen anvendt som vandtank ved Kalundborgfærgen i Aarhus og ophugget på Cvk Ar 1959.

Ramme BR 57 2718.
Udrangeret i 1948 uden nærmere angivelser.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Jeg har ikke mere vedr. denne BR 57, da den jo herefter i princippet var uinteressant.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak