Vægtnormal?

af re20000, 3/11 2014, 20:54 (3863 dage siden)

I Jernbanen.dk's lokomotivoversigt står der om N-maskinerne:

En enkelt tender overlevede dog som vægtnormal i Fredericia, hvor der på siden af tenderen med store hvide bogstaver var påmalet ”65000 kg”. Tenderen var stationeret i Fredericia og måtte kun benyttes til lokalt brug. Denne tender, der formentlig stammer fra N 201, blev i 1999/2000 overtaget af Dansk Jernbane-Klub. Således eksisterer der den dag i dag 1/3 af et N-lokomotiv. -

Hvad brugte man denne vægtnormal til? Jeg synes ikke jeg kan finde noget om det andre steder.

Nold

Vægtnormal?

af Steffen Dresler, 3/11 2014, 21:20 (3863 dage siden) @ re20000

Kære Nold!

Specialvogn nr. 338 er fremstillet på basis af tender bygget hos Haine S. P. i 1943 med byggenummer 129. Den blev anvendt som belastningsvogn for kørekran nr. 146.
Ved leveringen i 1943 blev tenderen tilkoblet DRG BR 50 2119, hjemmehørende ved Bw Da. Kranicstein. Senere blev tenderen tilkoblet DB BR 50 2113 hjemmehørende ved Bw Bishofsheim (Mainz). Både BR 50 2119 og BR 50 2113 var efter krigen (1945) udlånt "For use of Allied Forces" og kørte primært på Trier-banen (Koblenz-Trier). BR 50 2113 blev som krigsskadeerstatning udleveret til de Belgiske Statsbaners (SNCB) depot Schaerbeek via DB Bw Koblenz-Lützel ca. 1949/50. Ved SNCB var lokomotivet overkomplet og hensat. BR 50 2113 blev købt og overført til DSB den 24. januar 1952 og modtaget 27. januar 1952. Lokomotiv med tender indgik på CvK den 30. januar 1952 for ombygning. Lokomotiv med tender udgik efter ombygning til DSB litra N 201 den 8. april 1952, prøvekørt og overført til 2. Distrikt den 23. april 1952.
Tenderen blev i 1965 frakoblet N 201 og ombygget 1968 til Specialvogn nr. 338.
Som Specialvogn (og senere som Tjenestevogn) er vognen ikke opført i DRM II efter 1992, hvorfor den er (antages) udrangeret i 1991.

Altså en belastningsvogn til brug for Kørekran nr. 146

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Vægtnormal?

af UTJ, 3/11 2014, 21:32 (3863 dage siden) @ Steffen Dresler

Tenderen blev i 1965 frakoblet N 201 og ombygget 1968 til Specialvogn nr. 338.
Som Specialvogn (og senere som Tjenestevogn) er vognen ikke opført i DRM II efter 1992, hvorfor den er (antages) udrangeret i 1991.

Altså en belastningsvogn til brug for Kørekran nr. 146

Hvilken tender havde N 201 så efterhængt efter 1965?

Jf billederne her af N 201

Vægtnormal?

af Steffen Dresler, 3/11 2014, 21:53 (3863 dage siden) @ UTJ

Go´aften UTJ

Rigtigt godt spørgsmål. Aner det ikke:-( !!

Der er flere muligheder, men intet er anført i kortene, muligvis i reparationsbogen som jeg ikke har.
Litra var jo generelt på vej ud og flere maskiner var jo hensatte, bl.a. 202, 203, 204, 206 og 209. I princippet kunne også Vandvogn for Skinneslibevogn nr. 2 været anvendt et stykke tid.

Hvis maskinen er anvendt senere, må den jo have haft tilkoblet en tender fra en af de hensatte lokomotiver, måske på skift?

Men det korte af det lange, jeg kender ikke til et bestemt individnummer og ser man på diverse lister, er kombinationsmulighederne som du bl.a. kan se ovenfor, talrige.

Og da N 201 bliver solgt, er det jo med en tender, men hvis? Det fremgår ikke og skrothandleren er ligeglad, han har betalt for et lokomotiv med tender og vægten af metallet er det afgørende, ikke individnummeret.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Vægtnormal?

af UTJ, 4/11 2014, 09:36 (3862 dage siden) @ Steffen Dresler

Og da N 201 bliver solgt, er det jo med en tender, men hvis? Det fremgår ikke og skrothandleren er ligeglad, han har betalt for et lokomotiv med tender og vægten af metallet er det afgørende, ikke individnummeret.

Jeg har også set på billeder at N 201 vist blev skrottet i Bjerringbro i 1975 uden tender. Så jeg er ikke helt overbevist om årstal!

Vægtnormal?

af Steffen Dresler, 4/11 2014, 10:03 (3862 dage siden) @ UTJ

Jf. diverse skrivelser mv., er loko hensat i 1966, idrift 22-02-1968 (note: Tp i Vk), hensat 16-03-1970 og udrangeret 26-11-1970.

HVIS den er indsat i 1968, må den vel have haft en tender, ik´? Og da dens oprindelige er anvendt til andet formål, må en anden N have lagt tender til. Men jeg ved stadig ikke hvilken. Men billederne viser at den har en tender;-)

Jeg er ikke i besiddelse af skrivelserne for salg og museet har dem ikke, hvorfor jeg ikke kan se konditionerne for salg.
At den står hos Orla uden tender er vel ikke mærkeligt, da tenderen jo sikkert er stående et andet sted. Men det KAN jo også være, at den midlertidige tender er "tilbageført" sin originale maskine.
Altså for min side gætteværk uden noget egentligt holdepunkt.

Lokomotivet blev 07-08-1973 udbudt for salg, ukendt køber (Orlas produkthandel?) og ophugget Bjerringbro 1976.

Nærmere kommer jeg det nok ikke med mindre jeg (engang) finder noget, f. eks. i Reparationsbogen?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Vægtnormal?

af Georg Schmidt, 4/11 2014, 12:10 (3862 dage siden) @ Steffen Dresler

Den 25/12 1970 noterede jeg i Fredericia tender N 201, 796 samt en reserve D-tender.
Maskindel af N 201 flyttet til Brande i december 1970.
N 201 blev ophugget i Bjerringbro 1975-76 uden tender.

[image]
N 201 Fredericia 1970.

[image]
Fredericia 1969.

Mvh
Georg

Avatar

N 201 i Bjerringbro

af shipmik, 4/11 2014, 16:17 (3862 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er helt korrekt at N 201 blev skrottet i Bjerringbro i vinteren 1976 sammen med N 208. Og det var uden tenderen, som jo stod i Fredericia. Billedet her er fra en råkold 1. februar 1976.

Bent Mikkelsen

[image]

N 201 i Bjerringbro

af henrik nielsen, 5/11 2014, 15:45 (3861 dage siden) @ shipmik

Hej Bent, fint billede fra Bjerringbro station. Du /andre skulle vel ikke have flere billeder fra stationen. Det kunne være spændende at se, og evt. tage en kopi.
Venlig hilsen Henrik Bjerringbro.:-)

Vægtnormal?

af re20000, 3/11 2014, 22:25 (3863 dage siden) @ Steffen Dresler


Altså en belastningsvogn til brug for Kørekran nr. 146

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hej Steffen

Tak for detaljeret levnedsforløb. Det vil sige tenderen var kalibreret til at prøvebelaste kranen, kontrollere funktion af lastspillet eller støtteben (hvis sådanne forefandtes),ikke som kontravægt, broprøve, lokomotivprøvekørselsbelastning eller lignende?

Nold

Vægtnormal?

af re20000, 5/11 2014, 18:12 (3861 dage siden) @ re20000

Det vil sige tenderen var kalibreret til at prøvebelaste kranen, kontrollere funktion af lastspillet eller støtteben (hvis sådanne forefandtes),ikke som kontravægt, broprøve, lokomotivprøvekørselsbelastning eller lignende?

Efter at tråden således blev kapret og der ikke kommer svar på det oprindelige spørgsmål må jeg vel antage at der ikke rigtig er nogen der ved det...?

Nold

Avatar

Vægtnormal?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/11 2014, 21:09 (3861 dage siden) @ re20000

Det vil sige tenderen var kalibreret til at prøvebelaste kranen, kontrollere funktion af lastspillet eller støtteben (hvis sådanne forefandtes),ikke som kontravægt, broprøve, lokomotivprøvekørselsbelastning eller lignende?


Efter at tråden således blev kapret og der ikke kommer svar på det oprindelige spørgsmål må jeg vel antage at der ikke rigtig er nogen der ved det...?

Nold

Jo, det oprindelige spørgsmål besvarede Steff:

Altså en belastningsvogn til brug for Kørekran nr. 146 - See more at: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=19355#sthash.U4SdKo8x.dpuf

men dit tillægsspørgsmål er nok overset i kampens hede - måske Steff lige ser det og præciserer sit svar :-)

Vægtnormal?

af Steffen Dresler, 5/11 2014, 22:02 (3861 dage siden) @ Michael Deichmann

Go´aften!

Var en tur i Od, så jeg ser først skriverierne nu. Jeg bliver oprigtigt svar skyldig, da jeg ikke har godt nok kendskab til sådanne sager, sorry! Men der MÅ da være en årsag til, at tenderen får lige netop en bestemt vægtangivelse påmalet siden, ik´? Altså til at kunne prøveløfte.


Om 201 har haft anden tender efter 1968, så fremgår det IKKE af reparationsbogen. Yderligere har jeg fået en mail fra O. Nielsen, der viser, af det KUN var lokomotivet (altså MINUS tender), der blev solgt til Orla for 8780,- kr.

Godnat og sov godt!!

Steffen Dresler

Vægtnormal?

af re20000, 5/11 2014, 23:27 (3861 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´aften!

Var en tur i Od, så jeg ser først skriverierne nu. Jeg bliver oprigtigt svar skyldig, da jeg ikke har godt nok kendskab til sådanne sager, sorry! Men der MÅ da være en årsag til, at tenderen får lige netop en bestemt vægtangivelse påmalet siden, ik´? Altså til at kunne prøveløfte.


Om 201 har haft anden tender efter 1968, så fremgår det IKKE af reparationsbogen. Yderligere har jeg fået en mail fra O. Nielsen, der viser, af det KUN var lokomotivet (altså MINUS tender), der blev solgt til Orla for 8780,- kr.

Godnat og sov godt!!

Steffen Dresler

Godmorgen Steff

Tak for dit svar. Det er da utroligt så svært det er at finde rundt i N maskinernes skæbner. Det er jo ikke første gang at både du og andre kompetente folk pløjer arkiver i anledning af spørgsmål her på forum. Man skulle næsten tro, der lå en konspiration bag. Men nu blev vi da klogere på det med 201s ophugning.

Vægtnormal? litra N

af Steffen Dresler, 6/11 2014, 09:56 (3860 dage siden) @ re20000

Go´morn

Nu har jeg pløjet reparationsbøgerne igennem flere gange, både de danske og de tyske, set lokomotivkort og en masse andre ting. Og HVER gang, bliver man bare lidt overrasket, når man begynder at samkøre data.
OK, kedler er der styr på og jeg er begyndt at få styr på byggenr. og fabrikationssted, da de ikke har passet korrekt i forhold til de oprindelige opgivne via M-afd (og dermed i udgivelser) og til det, der f. eks. står i de tyske reparationsbøger. Og sidstnævnte MÅ jeg gå ud fra er det indledningsvise korrekte, i hvert tilfælde med rammen. Den skifter jo ikke nr.! En årsag til forvirringen KAN være, at byggenr. i flere tilfælde er sammenfaldne med f.eks. andre fabrikkers, eller tilhøre en særproduktion fra en underleverandør.
Det TROR jeg også jeg har styr på efterhånden.
Så i går, når der nærlæses i en bemærkningsrubrik med blæk gnidret (pladsmangel) skråskrift står der i N 202 bogen, at tenderen den 26-07-52 er ændret fra nr. 204 til 202. Skulle 202 have været 204? Eller er det en "klistermærkefejl"? Vi får se.
Med sikkerhed kan jeg se, at snenæser mv. først er monteret omkring 54/55 for næsten alle N´er.
Generelt kan der læses, at ALLE N mere eller mindre er udgået som "tyske", det vil sige med få fordanskninger, men tyske Witte røgnedslagsplader. Senere har flere fået forlænget barrierepladen frem og fået havebænk mv. Generelt havde de ALLE kun et vindue i hver side ved ankomst til DK.
Spændende (synes jeg) og der skal nok komme noget skriv ud fa dette.

Fortsat god dag

Steffen Dresler

Nb: Nå, ja, det KUNNE da være morsomt at se et billede af en N UDEN tender i f. eks. Fredericia (eller andet sted) og IKKE være nr. 201 omkring efterår/vinter 1968/69. Den har jo så nok været "doner" til tender til N201, ik´? Det KUNNE da være en mulighed til at finde den maskine, der så måtte så undvære.

Avatar

Vægtnormal? litra N

af shipmik, 6/11 2014, 10:32 (3860 dage siden) @ Steffen Dresler

Interessant, Steff. Det bliver nok lidt nørdet, men det kunne jo være sjovt at få styr over. Jeg kan dog kun bidrag med den kendsgerning af 208'eren havde sin tender med, da den kom til Bjerringbro. Det samme gælder 207'eren, der blev skrottet foran remissen i Randers. Jeg har ikke set nogle af de øvrige under ophugning.

Bent Mikkelsen

Her ses N 207 i Randers 2. november 1977

[image]

Vægtnormal? litra N

af Flemming Jakielski, Rødovre, 6/11 2014, 11:03 (3860 dage siden) @ Steffen Dresler

Nb: Nå, ja, det KUNNE da være morsomt at se et billede af en N UDEN tender i f. eks. Fredericia (eller andet sted) og IKKE være nr. 201 omkring efterår/vinter 1968/69. Den har jo så nok været "doner" til tender til N201, ik´? Det KUNNE da være en mulighed til at finde den maskine, der så måtte så undvære.


Jo da, men et eller andet sted burde der være to tendere i overskud fra de to maskiner, der aldrig kom til at køre i Danmark. Kunne en af disse være blevet brugt til diverse ombytninger ?

Flemming J

Avatar

Vægtnormal? litra N

af shipmik, 6/11 2014, 11:45 (3860 dage siden) @ Flemming Jakielski

Der er ikke så megen tvivl om nummeret på den tender, der stod i Fredericia. Det var 6. februar 1976. Kørekranen i baggrunden

Bent Mikkelsen

[image]

Vægtnormal? litra N

af Poul C. Johansen, 6/11 2014, 12:47 (3860 dage siden) @ shipmik

Tenderen blev brugt når hovedkrogen på kørekran nr. 146 skulle prøvebelastes, vistnok hvert 5.år. Bemærk løftebeslagene midt på bogierne.

Vognen til venstre er tjenestevogn 337 (ændret fra godsvogn litra Elo).
Tjenestevogn 337 var kalibreret med sten og blev brugt når hjælpekrogen
på kørekran nr. 146 skulle prøvebelastes.

Begge belastninger blev udført til fastsat termin og derfor fulgtes tenderen (senere tjenestevogn 338) og tjenestevogn 337 altid ad.

Poul

Vægtnormal? litra N

af re20000, 6/11 2014, 20:35 (3860 dage siden) @ Poul C. Johansen

Tenderen blev brugt når hovedkrogen på kørekran nr. 146 skulle prøvebelastes, vistnok hvert 5.år. Bemærk løftebeslagene midt på bogierne.

Vognen til venstre er tjenestevogn 337 (ændret fra godsvogn litra Elo).
Tjenestevogn 337 var kalibreret med sten og blev brugt når hjælpekrogen
på kørekran nr. 146 skulle prøvebelastes.

Begge belastninger blev udført til fastsat termin og derfor fulgtes tenderen (senere tjenestevogn 338) og tjenestevogn 337 altid ad.

Poul

Så kom det på plads! Tak skal du have for opklaringen Poul.


Nold

Prøvebelastning af 65 t-kørekraner

af Ole Lund Jensen, 8/11 2014, 18:07 (3858 dage siden) @ Poul C. Johansen

Tak for forklaringen. Denne forklaring samt diskussionen i hele tråden leder til en række yderligere spørgsmål:
* Hvad med kørekran 145 i København? - der var jo ikke i København noget objekt til prøvebelastning af denne kran, men den blev måske sendt en tur til Fredericia hvert 5. år?
* Underligt at Specialvogn 338 kun vejede 65 t, når det netop var den foreskrevne maksimale løfteevne for kørekran 145 og 146 ved brug af hovedkrogen. Nu om stunder skal prøvebelastning udføres med 25% overbelastning; men sådan var det måske ikke dengang?
* Findes der billeder af de periodiske prøvebelastninger med brug af Specialvogn 338?

M.v.h.

Ole Lund Jensen

Prøvebelastning af 65 t-kørekraner

af Ole M. Nielsen, 5/1 2015, 12:56 (3800 dage siden) @ Ole Lund Jensen

* Findes der billeder af de periodiske prøvebelastninger med brug af Specialvogn 338?

Faldt tilfældigvis over denne artikel fra bladet "Trafik" september 1990 (udgivet af DSB Trafiktjenesten).

[image]

Avatar

N uden tender

af shipmik, 7/11 2014, 23:57 (3859 dage siden) @ shipmik

Der er meget der tyder på at en eller anden af de øvrige N'er har doneret en tender til 201 for en tid. Når 201 kørte sidste dampplantog i 1970 må det have været med en anden tender end den oprindelige. Sad og studerede billederne her i databasen og faldt over disse to. Den første er fra udflugten til mdt Fredericia i 1968 og på billedet ses en tenderløs N til venstre i billedet. Det andet billede viser N 201 og N 208 hensat i Brande i 1971 - i samme position, som i 1975, da de blev slæbt til Bjerringbro. Endda også med den skade på førerhustaget på 201, som den havde, da den stod i Bjerringbro. Så tenderen må i 1970 være blevet ført tilbage til den oprindelige N, hvorfra den blev lånt i 1968, da den oprindelige tender blev til prøvevogn.

Efter at have postet indlægget kom jeg til igen at kikke på billedet fra Fredericia i 1968. Og det ser lidt ud som om, at den tenderløse N har samme skade på førerhusets tag, som 201 har i Brande og som den også havde i Bjerringbro i 1976. Så slog det mig: Har 201 overhovedet været i drift efter 1968, da den tender blev prøvevogn. Det at den skulle have kørt sidste plandamptog, er det verificeret nogen steder ? Eller fotograferet?

Bent Mikkelsen

[image]
Tenderløs N i den røde cirkel

[image]
N 201 uden tender og N 208 i Brande

[image]
N 201 med skade på førerhusets tag i Bjerringbro 1. februar 1976.

N uden tender, kilometerbog!!

af Steffen Dresler, 8/11 2014, 08:27 (3858 dage siden) @ shipmik

Go´morn Bent (med sikkert flere)

Det billede (øverste i Fredericia) har også interesseret mig. Men HVIS IKKE det er 201 så MÅ det jo være "donermaskinen" eller?

M.h.t. kørsel, er der vist kun en der kan afgøre dette og det er Georg, HVIS han ellers har kilometerbøgerne eller kopierne deraf. Dér må vi vel kunne få afgjort om og hvornår N 201 har kørt i 1968 og efter 1968 og hvor meget, ik´?

Nå, afsted til bogmesse, glæder mig!

Go´ dag til alle

Steffen Dresler

N uden tender, kilometerbog!!

af Peter K Hansen, 6/12 2014, 21:48 (3830 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]
Nord for remisen i Fredericia mellem jul og nytår 1970.

Hej alle
Her ses N 201 uden tender og med tagskade ved masindepotet i Fredericia.
Jeg har langt senere set tenderen blive brugt til prøvebelastning af Fredericias kørekran i perioden, hvor jeg havde min daglige gang på depotet (1979 - 1990). Jeg skal se om jeg kan finde billeder af det. Jeg har derimod aldrig set eller hørt om at kranen fra København skulle have været testet i Fredericia. Eller at tenderen på en eller anden måde kom til København med samme formål.

Peter K Hansen

N uden tender, kilometerbog!!

af Peter K Hansen, 6/12 2014, 21:52 (3830 dage siden) @ Peter K Hansen

Jeg har desuden set N 201 i trafik flere gange i vinteren 1969/70. jeg kan ikke lige finde billedbevis.

Peter K Hansen

N uden tender

af Georg Schmidt, 8/11 2014, 08:36 (3858 dage siden) @ shipmik

Kopi fra kilometerbogen.

[image]

[image]
N 201 udrangeret 26/11 1970.

[image]
Fredericia 1969.

Mvh
Georg

N uden tender

af Anders Færch Hansen, 8/11 2014, 19:45 (3858 dage siden) @ Georg Schmidt

N 201 kørte prøvetur 15/3-68 og ses på de følgende 2 fotos efter at være kommet retur til Mdt Århus. Jeg noterede mig, at det var første gang jeg så et loko som var revideret samme dag ifølge påskriften L 15/3-68. Pudsigt at der opereres med så mange datoer:
Steffen Dresler nævner i drift 22/2-68 (Tp i Vk) hvilket må betyde trykprøve i værksted
Georg Schmidts kilometerbog viser Taget i brug 12/3-68
Min egen observation dato for L revision 15/3-68.

[image]

Foto af tenderen set bagfra viser, at nummeret 201 fremstår således, at det meget vel kan være ændret, og tenderen dermed ombyttet inden maskinens idriftsættelse.

[image]

Som kilometerbogen viser blev N 201 flittigt brugt i sommeren 1969. Jeg fotograferede den med tog 2940 mod Padborg d. 7/8-69, hvor den med kraftfulde dampslag banker igennem Fredericia personbanegård med god hastighed og stort tog på 120 aksler, selvom toget kun lige er startet på godsbanegårdens afgangsspor.

[image]


Med venlig hilsen
Anders Færch Hansen

N uden tender

af UTJ, 8/11 2014, 20:42 (3858 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Foto af tenderen set bagfra viser, at nummeret 201 fremstår således, at det meget vel kan være ændret, og tenderen dermed ombyttet inden maskinens idriftsættelse.

[image]

De to buler (er det buler?) på siden af tenderens højre side bør kunne genfindes på andre foto - og hvis det er den samme tender som fortsat eksisterer må der være billeder af dem.....

N uden tender

af KimC, 8/11 2014, 22:03 (3858 dage siden) @ UTJ

De to buler (er det buler?) på siden af tenderens højre side bør kunne genfindes på andre foto - og hvis det er den samme tender som fortsat eksisterer må der være billeder af dem.....

De lodrette mærker på siden? Det kan være variationer i overfladen forårsaget af dæmpepladerne inden i tenderen, nogen man i så fald også ville kunne finde på andre tendere.

Det virker mærkeligt at N 201 blev sat i drift efter at den har afstået sin tender til specialvogn, men nu med en tender der ser ud til at være omnummereret. Eller er det den klassiske male-udenom manøvre som ofte er set på vognsider, hvor hele vognsiden er malet lige bortset fra der hvor nummeret var, og de gamle påskrifter på den måde genbruges?

Det virker også mærkelig tat N 201 som den eneste N maskine er set flakkende omkring uden tender efter sin udrangering, hvorimad N210 som var udrangeret for bestandingt på et tidspunkt hvor 201 var kommet i drift igen, står med sin (eller en) tender men mangler andre dele.

Og, hvis man har haft en udrangeret N maskine til at tage tenderen fra og spænde den bag 201, fordi 201's tender skule være specialvogn, hvorfor lod man så i stedet ikke den overskydende tender blive til tjenestevogn straks, og lade 201 beholde tenderen, når den dog var i en stand så den kunne sættes i drift igen, og blev det?

N uden tender

af UTJ, 8/11 2014, 22:36 (3858 dage siden) @ KimC

De to buler (er det buler?) på siden af tenderens højre side bør kunne genfindes på andre foto - og hvis det er den samme tender som fortsat eksisterer må der være billeder af dem.....


De lodrette mærker på siden? Det kan være variationer i overfladen forårsaget af dæmpepladerne inden i tenderen, nogen man i så fald også ville kunne finde på andre tendere.

Måske? Det er da værd at undersøge såvel som andre smådetaljer.

N uden tender

af UTJ, 8/11 2014, 08:52 (3858 dage siden) @ shipmik

[image]

Tenderløs N i den røde cirkel

Jeg tror først at vi skal have dateret dette billede. Det er nok ikke fra 1968, men snarere taget i forbindelse med ophør af dampdriften i 1970.

Så vi må nok have fat i kilometerbogen for N 210 for at sige noget kvalificeret om N 201 som sikkert står uden tender på billedet. For N 210 ser ganske hensat ud og har på billedet nok gjort det i nogen tid.

N uden tender

af Georg Schmidt, 8/11 2014, 16:06 (3858 dage siden) @ shipmik

Kopi fra kilometerbogen N 210.
Sidst i brug marts 1966 og hensat ved fristudløb.

[image]

[image]

Mvh
Georg

N uden tender

af Steffen Dresler, 8/11 2014, 17:02 (3858 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´aften til alle!

Øhhhh, så har vi km. for N 210 som UTJ bad om. Den blev hensat 13-03-1966 og udrangeret 26-11-1970. Den henstår ukoblet og mangler rødnedslagsplader, altså absolut ikke driftsklar. Den blev solgt 17-08-71 til Løgstrup for ophug i Randers.
Det giver jo så et billedtidspunkt ca. mellem 1966 og 1971.

Så mangler vi jo stadig nr. 201, ikke sandt?

Lokomotivet som sådan idrift 22-02-1968 (Tp i Vk) og senere? samme år jf. billeder på "jernbanen". Tender 201 angivet ombygget i 1968. Men der er jo billeder af 201 med en (anden?) tender i 1969 i Nyborg (Vissing foto).
Maskinen hensat 16-03-1970. Såååå, hvad siger km-bogen?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

N uden tender

af UTJ, 8/11 2014, 17:21 (3858 dage siden) @ Steffen Dresler

Du skal bide mærke i skaden på førerhustaget på N 201 - den må lokomotivet have fået efter at være taget ud af drift, dvs billedet fra "1968" må være efter N 201 sidst har været ude at køre for egen kraft.

Avatar

N uden tender - opsummering

af shipmik, 9/11 2014, 00:22 (3858 dage siden) @ UTJ

Ja, så er der jo kommet kendsgerninger på bord. Det giver nogle svar, men også flere spørgsmål. Det er slået fast af 201'eren kørte i 1970. Men jeg er efterhånden også sikker på, at den tenderløse N, der er på billedet fra 1968 er 201 (med skade på taget). Det betyder, at billedet ikke er taget i 1968, mens nærmere i 1970. Men det løser ikke problemet med at tenderen til 201 er blevet skiftet i 1968 (da den oprindelige blev løftevogn). Hvorfor blev erstatningstender så fjernet igen (som på 1968-billedet) og hvor blev tenderen så af. Eller hvem fik tenderen, da 201 blev flyttet rundt sammen med 208? Måske er tidspunktet, da 201s tender blev omdannet til løftevogn forkert. Måske er det først i 1970. Hvis det er det giver det jo mening i denne sammenhæng og får brikker til at falde på plads. Det giver i hvertfald ikke mening, at 201 får en ny tender i 1968 og at denne bliver "tilbageleveret" i 1970, da maskinen blev hensat.

Ja, en interessant diskussion udfra gamle fotos.

Jeg har også grublet som en gal over hvordan 201 og 208 blev flyttet fra Brande til Bjerringbro i efteråret 1975. Var de koblet sammen eller blev de flyttet hver for sig. Selvom jeg stod på toppen af 208 og har været i førerhuset på 201 i Bjerringbro kan jeg overhovedet ikke huske om de var koblet sammen. Var der svejset en kobling på eller hvordan? Nå, men det er også kun 38 år siden!

Bent Mikkelsen

N 201 uden tender - 1976

af Asger Christiansen, 9/11 2014, 02:16 (3858 dage siden) @ shipmik

Et foto jeg tog af N 201 i Bjerringbro, februar 1976. Til venstre en smule af N 208

[image]

N 208 med tender - 1976

af Asger Christiansen, 9/11 2014, 02:29 (3858 dage siden) @ Asger Christiansen

Endnu et foto fra Bjerringbro, februar 1976 - til højre lidt af førerhus på N 201

[image]

Avatar

N 201 uden tender - 1976

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/11 2014, 11:53 (3857 dage siden) @ Asger Christiansen

Et foto jeg tog af N 201 i Bjerringbro, februar 1976. Til venstre en smule af N 208

[image]

Endnu en rygende pistol? Det er vel her N 201 får skadet sit førerhus? Så er det også tidsfæstet!

Don't miss the next episode of "N201 and the missing tender" :-D :-P :-D

N 201 uden tender - 1976

af KimC, 9/11 2014, 15:17 (3857 dage siden) @ Michael Deichmann

Et foto jeg tog af N 201 i Bjerringbro, februar 1976. Til venstre en smule af N 208

[image]


Endnu en rygende pistol? Det er vel her N 201 får skadet sit førerhus? Så er det også tidsfæstet!

Don't miss the next episode of "N201 and the missing tender" :-D :-P :-D

Der kan anes en tilsvarende skade på N201 på billedet fra Fredericia.

N uden tender - opsummering

af KimC, 9/11 2014, 08:34 (3857 dage siden) @ shipmik

Måske er tidspunktet, da 201s tender blev omdannet til løftevogn forkert. Måske er det først i 1970. Hvis det er det giver det jo mening i denne sammenhæng og får brikker til at falde på plads. Det giver i hvertfald ikke mening, at 201 får en ny tender i 1968 og at denne bliver "tilbageleveret" i 1970, da maskinen blev hensat.

Kørekran 146 blev leveret i 1967, dette tidspunkt burde være dokumenteret, og således hævet over enhver tvivl. Der er givetvist foretaget en prøvebelastning ifbm. overdragelsen, her har Krupp formentligt brugt sin egen belastning, i hvert fald stod specialvogn 338 ikke til rådighed for opgaven i 1967.
Som nævnt andetsteds, skulle prøvebelastningen foretages hvert 5. år. Ergo har det ingen hast haft med at finde en vogn og jonglere med N maskinetendere i 1968 for at få en vogn der reelt først skulle bruges første gang i 1972. Det har man sagtens kunnet nå i 1970.
Der er sået tvivl om dateringen af billedet med de hensatte maskiner i Fredericia, som er angivet til at være taget i 1968, selvom 1970 forekommer mere sansynligt. Hvis dateringen af ombygningen til specialvogn 338 evt beror på samme kilde, og er forkert, forlarer det faktisk alt.

N uden tender - opsummering

af Ole M. Nielsen, 9/11 2014, 10:42 (3857 dage siden) @ KimC

Måske er tidspunktet, da 201s tender blev omdannet til løftevogn forkert. Måske er det først i 1970. Hvis det er det giver det jo mening i denne sammenhæng og får brikker til at falde på plads. Det giver i hvertfald ikke mening, at 201 får en ny tender i 1968 og at denne bliver "tilbageleveret" i 1970, da maskinen blev hensat.


Kørekran 146 blev leveret i 1967, dette tidspunkt burde være dokumenteret, og således hævet over enhver tvivl. Der er givetvist foretaget en prøvebelastning ifbm. overdragelsen, her har Krupp formentligt brugt sin egen belastning, i hvert fald stod specialvogn 338 ikke til rådighed for opgaven i 1967.
Som nævnt andetsteds, skulle prøvebelastningen foretages hvert 5. år. Ergo har det ingen hast haft med at finde en vogn og jonglere med N maskinetendere i 1968 for at få en vogn der reelt først skulle bruges første gang i 1972. Det har man sagtens kunnet nå i 1970.
Der er sået tvivl om dateringen af billedet med de hensatte maskiner i Fredericia, som er angivet til at være taget i 1968, selvom 1970 forekommer mere sansynligt. Hvis dateringen af ombygningen til specialvogn 338 evt beror på samme kilde, og er forkert, forlarer det faktisk alt.

23/12-1970 stod begge belastningsvogne ved Mdt Fa :

http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/stationer/Plan-34%20og%2046_Fredericia/1074-4-...

N uden tender - opsummering

af Steffen Dresler, 9/11 2014, 11:07 (3857 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Go´næsten middag!

Jeg har stående i et notat:

Ifølge "Skematisk fortegnelse over tjenestevogne" fra 1988 (del af DRM II) er tjenestevogn 982 3 338-0 (ex. Tjenestevogn 338) opført som ombygget i 1968 fra tender bygget 1943 med byggested Haine S.P. Dette udelukker helt anvendelsen af tender fra N 208 for anvendelsen som Tjenestevogn 338, da tender N 208 er bygget hos La Croyére.
Vognen er endnu ikke i 1988 omnummeret fra nr. 338 og betegnes som "Lokalvogn i Fredericia" og må derfor ikke befordres i tog. Samme oplysninger findes i fortegnelse fra 1989 og 1991 (fortsat med nr. 338). Vognen findes ikke i en fortegnelse fra 1992 og senere, hvorfor det antages, at vognen officielt er udrangeret i 1991.

Altså, stammer informationen om ombygning fra tender til tjenestevogn fra DRM II 1988, "Skematisk fortegnelse over tjenestevogne". Heri anført ombygget 1968.

Det er vist det mest "håndfaste" der p.t. er, HVIS SELVFØLGELIG INFORMATIONEN I DRM II ER VALID!

For egen regning, vi har overhovedet IKKE styr på tenderne andet end ved lokomotivernes indsættelse i driften, samt nogle bemærkninger. Der står altså ikke noget om tenderbytte i Lokomotivkortene eller i lokomotivernes reparationsbøger, ud over anført i en bemærkningsrubrik for N 202: "Tender: Nr. ændret fra 204 til 202.

Og ved deres salg er fabriksnumrene ikke anført, kun eventuelt "tender".

Jeg kan p.t. ikke bidrage med mere, men håber at andre finder et og andet.

Fortsat god søndag til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

N uden tender - opsummering

af Ole M. Nielsen, 10/11 2014, 11:31 (3856 dage siden) @ Steffen Dresler

Altså, stammer informationen om ombygning fra tender til tjenestevogn fra DRM II 1988, "Skematisk fortegnelse over tjenestevogne". Heri anført ombygget 1968.

Det er vist det mest "håndfaste" der p.t. er, HVIS SELVFØLGELIG INFORMATIONEN I DRM II ER VALID!

Første gang tenderen optræder i DRM II er i
"Skematisk Fortegnelse over Tjenestevogne og Tjenestegodsvogne, 1983.

Heri er den (også) opført som ombygget 1968 og oprindelig bygget 1943 Haine.

N uden tender - opsummering

af henning h087 ⌂, Græsted, 10/11 2014, 12:48 (3856 dage siden) @ Ole M. Nielsen

:-)

samme har jeg også konstateret.

og har pløjet DJKs Jernbanen (DSB nyt mm) og DSB Vingehjulet(rullende materiel/maskintjenesten) 1968 - 70 samt diverse DSB sumariske/skematiske oversigter igennem - og intet nævnt om Tjgv 338 - ej heller ikke om at tender xxx er ombygget eller overgået til specialvognene. første gang den ses er i oversigten special-og tjenestevogne 1983 som nævnt af Ole !

så !!!!!!

kunne det tænkes :

at tender N 201 blev udpeget til at blive kontrolvægtsvogn for kørekran 145/6 i 1968 - men fortsatte at køre med lokomotivdel N 201, idet man jo først skulle bruge den i 1971/2 som nævnt i Kim C indlæg.

så derfor kører tender 201 stadig med maskine 201 til udr i 1970

201 står så hensat/udr 1970 i Fa uden tender - sendes til Brande/Bjerringbro 1971 og sælges.

og dernæst hvilke tendere ( som kom til DK ) blev lavet i 1943 ved Haine SP - såfremt opl er korekte !

altså - at Tjgv 338 er tender 201 og har været koblet med maskine 201 til udr og brugt således.

og så ifølge sædvanlig velunderettet kilde XX - sad en mand YY i Generaldirektorattet omkring 1980 - 82 og gennemgik maskintjenestens materiel og specialvogne.

og opdagede så måske at der stod en vogn ( Tender 201/tjenestevogn 338 ) i maskintjenestens vognpark - hvor den rettelig hørte hjemme i specialvognene

og vupti - ingen ombytning af tendere.

tender 201 har så altid været koblet til maskine 201 til udr

hvis således - intet mysterium !!!!! ;-)

men lidt kedeligt :-D

mvh
henning h087

N uden tender - opsummering

af KimC, 10/11 2014, 13:47 (3856 dage siden) @ henning h087

kunne det tænkes :

at tender N 201 blev udpeget til at blive kontrolvægtsvogn for kørekran 145/6 i 1968 - men fortsatte at køre med lokomotivdel N 201, idet man jo først skulle bruge den i 1971/2 som nævnt i Kim C indlæg.

så derfor kører tender 201 stadig med maskine 201 til udr i 1970

N201 var hensat i en periode af 1968, så man kan godt have truffet beslutningen om at dens tender skulle være specialvogn i 1968, i og med at kørekranen dengang var ny, og man var ved at få diverse rutiner på plads, herunder de to belastningsvogne. Men så blev der åbenbart brug for "hele" N201 i driften, hvilket ikke kolliderede med de oprindelige planer, idet man allerede ved N201's genindsættelse i driften har været klar over at dens genindsættelse ikke ville blive af så lang varighed at det ikke sagtens kunne nås at klargøre dens tender til sit næste formål inden første regelmæssige test af kørekranen forestod.

På den anden side, hvad er kilden til DRM83?

Og så er der spcialvogn 337, først tilegnet sit nye formål som belastningsvogn i 1981 iflg databasen her på siden. Det er 14 år efter leveringen af Kran 146. Tilsyneladende har ingen anden vogn været systematisk brugt til at belaste hjælpekrogen inden 1981.

N uden tender - opsummering (kilden til DRM 83)

af henning h087 ⌂, Græsted, 10/11 2014, 14:55 (3856 dage siden) @ KimC
redigeret af henning h087, 10/11 2014, 15:26

:-)

skulle jo gerne være DSB selv

[image]


der har jo nok være udført belastningsprøver med tender N 201 - den har nok bare ikke været bogført som Tjgv 338 - måske fordi den var ved maskintjenesten og bogført som tender N 201 eller !!!!! ??????? - men hvad siger eventuelle arbejdspapirer/oversigter fra maskintjensten dengang - måske Georg !! ??

og i DRM II tjenestevogne 1981 og 1982 kan jeg heller ikke finde Tjgv 338

så hvad hed den / var bogført som før 1980-1982 ????

men måske derfor først bogført i 1983 udgaven - efter omtalte arbejde med at gennemse materielparken ved maskintjenesten og special/tjenestevognparken

mvh
henning h087

ps : har Tommy en kilde for oplysning for omlitrering 338 i 1981/82 ??

hov -

tommy skriver
Oml. 1982 til 982 3 338 (kun på papiret).

så det er højest sansynligt at den først er indskrevet i oversigten 1983 :-)

N uden tender

af KimC, 9/11 2014, 07:00 (3857 dage siden) @ UTJ

Du skal bide mærke i skaden på førerhustaget på N 201 - den må lokomotivet have fået efter at være taget ud af drift, dvs billedet fra "1968" må være efter N 201 sidst har været ude at køre for egen kraft.

Skaden kan næsten kun være sket ved noget rangering mens den ikke havde tender.

Vægtnormal?

af Ole M. Nielsen, 5/11 2014, 23:17 (3861 dage siden) @ re20000

Det vil sige tenderen var kalibreret til at prøvebelaste kranen, kontrollere funktion af lastspillet eller støtteben (hvis sådanne forefandtes),ikke som kontravægt, broprøve, lokomotivprøvekørselsbelastning eller lignende?


Efter at tråden således blev kapret og der ikke kommer svar på det oprindelige spørgsmål må jeg vel antage at der ikke rigtig er nogen der ved det...?

Nold

Tenderen/vognen er i Driftsmateriel-fortegnelsen betegnet som "Kranbelastningsvogn".

Veterantog kalender
Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak