BB 9200

af frank, 29/11 2014, 11:57 (3439 dage siden)

Allerførst tak for de mange fine ord om mit indlæg om BB 8100.

Nu kommer jeg til BB 9200, og jeg må skuffe de, der har forventninger om at se krom eller røde maskiner, der spurter afsted med Le Capitol. Jeg begyndte desværre først at fotografere franske jernbaner i 90erne, selvom jeg i midten af 70erne rejste rundt i landet på Interrail, dengang var det udelukkende tyske jernbaner, jeg fotograferede.

De fleste af mine billeder af BB 9200 er taget i Juvisy, en station ca. 20 kilometer syd for Paris Austerlitz. I Juvisy mødes strækninger fra Austerlitz, Villeneuve Saint George, Orleans, Vendome, Versilles Chantier og tog fra La grande ceinture passerer også. Så der en masse at kigge på, specielt for godstogselskere som mig.

[image]

Juvisy juni 1990, her kommer BB 9223 trækkende med et godstog sydpå, i retning mod Orleans.

[image]

Juvisy juni 1990 BB 9267 holder med sænkede strømaftagere forspændt et tog med nye biler.

[image]

Juvisy juni 1999, jeg var så heldig at "fange" BB 9213 en af de få maskiner der på dette tidspunkt stadig var grøn

[image]

Juvisy juni 1999 samme dag så jeg endnu en grønmalet BB 9200, desværre fik jeg ikke noteret nummeret, en "samler" havde åbenbart stjålet frontskiltet.

[image]

Juvisy juli 2000 BB 9261 slæber et godstog sydpå

[image]

Juvisy juni 1990, en ukendt BB 9200 med et aparte tog, forrest en postvogn i nye farver, derefter en stamme med Grand Comfort vogne i de smukke oprindelige farver,til Le Capitole. Jeg gætter på, at toget skulle have haft en CC 6500 i front. I 1990 kom alle passagertogene til Bordeaux igennem Juvisy, året efter åbnedes den sydlige gren af TGV Atlantique og togene afgik derefter fra Gare Montparnasse. I dag er det kun langdistance passagertogene til Toulouse, der passerer Juvisy, samt selvfølgelig en masse RER tog.

[image]

Juvisy juni 1990 BB 9241 med et lokaltog sydpå

[image]

Etampes juni 1994, BB 9274 på vej mod Paris med et godstog, Etampes ligger mellem Juvisy og Orleans.

Mit sidste møde med BB 9200 var med dens efterfølger BB 9300.


[image]

Avignon juni 2002 BB 9338 med det dengang nye design, der passer godt til maskinens form.

Jeg vil altid huske BB 9200s stærkt larmende ventilatorer, denne larm var en pestilens for lokomotivførerne, men jeg holdt af den.

Næste weekend CC 6500.

Med venlig hilsen

Frank


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MO1999

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak