Hvem ejer den yderste stump af Lemvigbanen?
I Peer Thomassens bog fra 1979 om VLTJ kan man læse, at havnesporet Thyborøn by - Thyborøn Havn oprindeligt (fra 1899) var privat sidespor for Vandbygningsvæsenet, men fra 1. september 1924 normal personbane i VLTJ-régi. Strækningen ejedes ifølge Thomassen stadig i 1979 formelt af staten. Ved "Thyborøn by" forstås den første station i Thyborøn, som nedlagdes i 1955 og erstattedes af et trinbræt (Thyborøn) 100 meter længere ude af strækningen mod Thyborøn Havn station. Strækningen Harboør - Thyborønn forlagdes i næsten hele sin længde 23.08.1955 (lov om omlægning: 14.08.1946) til en ny, østligere og mere mod havet beskyttet linieføring, hvorved virksomheden Cheminova ved Rønland også fik lettere adgang til banetransporter. Denne forlægning omfattede imidlertid mig bekendt ikke stykket fra Thyborøn by til Thyborøn Havn station, der fortsat må ligge på Vandbygningsvæsenets gamle tracé.
Er der nogle af jer kyndige mennesker i herreværelset, der ved, om statens - dvs. Vandbygningsvæsenets - gamle strækning fortsat ejes af staten, eller om den er fulgt med over i Midtjyske Jernbaner A/S i 2008? Det hedder sig jo, at MJBA overtog VLTJ's infrastruktur, men hvis VLTJ aldrig har været lovformelig ejer af den yderste del af banen, så......
Med vanlig venlig hilsen
Morten