Perron delt af overkørsel - Ellidshøj
De fleste er jo sikkert bekendt med ordningen om ved et standsningssted at lægge en perron på hver side af overkørslen og ekspedere togene således, at togene ekspederes ved den perron, der ligger efter overkørslen. Sådan ekspedition sikrer, at overkørslen kan passeres af vejtrafik så hurtigt som muligt.
I Ellidshøj lå der også en perron for hvert spor på hver side af overkørslen, altså i alt 4 perroner. Perronerne var imidlertid ret korte og som jeg opfatter det, blev de betragtet som to perroner: En perron for nordgående tog og en perron for sydgående tog. Begge perroner blev "delt" af overkørsel 476.
Ordningen har haft to ulemper: Dels at standsende tog har holdt midt i overkørslen, der således har skullet have bommene nede i lang tid dels at passagererne har kunnet være så uheldige at ind- eller udstigningsdøren kom til at være der, hvor der ingen perron er.
Jeg kan ikke selv komme i tanke om andre stationer med tilsvarende "arrangement"; men mon ikke Herreværelset ret hurtigt kan komme i tanke om nogle?
Klik på sporplansudsnittet for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Udsnit af sporplan Ellidshøj februar 1954. Klik på sporplansudsnittet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.