Avatar

Perron delt af overkørsel - Ellidshøj

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/4 2015, 22:54 (3318 dage siden)

De fleste er jo sikkert bekendt med ordningen om ved et standsningssted at lægge en perron på hver side af overkørslen og ekspedere togene således, at togene ekspederes ved den perron, der ligger efter overkørslen. Sådan ekspedition sikrer, at overkørslen kan passeres af vejtrafik så hurtigt som muligt.

I Ellidshøj lå der også en perron for hvert spor på hver side af overkørslen, altså i alt 4 perroner. Perronerne var imidlertid ret korte og som jeg opfatter det, blev de betragtet som to perroner: En perron for nordgående tog og en perron for sydgående tog. Begge perroner blev "delt" af overkørsel 476.

Ordningen har haft to ulemper: Dels at standsende tog har holdt midt i overkørslen, der således har skullet have bommene nede i lang tid dels at passagererne har kunnet være så uheldige at ind- eller udstigningsdøren kom til at være der, hvor der ingen perron er.

Jeg kan ikke selv komme i tanke om andre stationer med tilsvarende "arrangement"; men mon ikke Herreværelset ret hurtigt kan komme i tanke om nogle?

Klik på sporplansudsnittet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


[image]
Udsnit af sporplan Ellidshøj februar 1954. Klik på sporplansudsnittet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

DSB MZ1410

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak