Jernbanefærge/teknik

af Ole Stuhr Hansen, 28/4 2015, 16:14 (3297 dage siden) @ gamle ole

Sad og så på gamle færger.
Er der noget i at nogle (jernbane)færge havde to skorstene ved siden af hinanden, andre to skorstene i række og nyere bare en skorsten (og nogle gange bare en udstødning gemt i en mast eller andet)
Er det ligesom fup/pynteskorstende som på nogle af de gamle Oceandampere, eller er der en teknisk forklaring på fænomenet?
De to sidste store DSB-damp-færger Danmark og Christian den 9. var de to skorstene begge i brug, men henholdsvis ved siden af og ibagved hinanden.

Hilsen Ole

Hej Ole

Både df Danmark og df Christian IX havde skorstenene på række, hvilket giver god mening, da de begge havde to spor og casingen i midten. Mf Korsør og mf Nyborg var forsynet med tre jernbanespor og casinger på hver side af midtersporet. Her giver det god mening med skorstenene sidestillet.

Med bygningen af motorfærgerne Sjælland, Storebælt, Fyn og Dronning Ingrid - alle med tre spor - var "moden" skiftet, og skorstenene blev atter placeret på række bag hinanden - uagtet at færgerne i lighed med Korsør og Nyborg havde casinger på hver side af midtersporet. Men vi må have en skibskyndig til at opklare, om udstødningen fra de to dieselmaskiner var ført til hver sin skorsten, eller om der var tale om at en af dem kun var til pynt.

Mvh. Ole


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak