Bloggen "TOGJOURNALEN" genopstået!

af Steffen Dresler, 20/9 2015, 21:07 (3147 dage siden)

Go´aften

Jeg vil tillade mig at gøre lidt reklame for en blog for læserne af dette forum, der oprindeligt startede i 2009 og kørte frem til 2011, for derefter at holde en pause. Det drejer sig om ”TOGJOURNALEN”.

Bloggen bliver bestyret af en ”gammel” historiker, nemlig Lars Bjarke Christensen, der har skrevet de udmærkede bøger om hhv. DSB Generaldirektørerne Knutzen og Hjelt, samt leveret masser af informationer til bl.a. ”Jernbanens” historiske baggrundssider.

Nu er bloggen genoptaget og køre dagligt videre som hidtil. Det vil sige med en ny side hver dag og lidt ekstra i weekenden.

Det meste, der bliver lagt ud, er originaldokumenter eller som nu uddrag fra en bog, en side pr. dag. Og læseren må normalt selv bedømme/fortolke det skrevne. Det er altså råmaterialet i den danske jernbanehistorie vi taler om, oftest hentet direkte in Rigsarkivets gemmer. Bl.a. har der været vist kopibogen tilhørende den første Maskindirektør ved de Jysk-Fynske-Jernbane efter 1864 krigen, Mr. John Blair. Sammen med H. H. A. Rambusch´s erindringer, en sand kilde til den tidlige danske jernbanehistorie.

Hvis man har læst/forsket lidt om jernbanerne omkring sammenlægninger af de to statsbaner i slutningen af 1880´erne og begyndelsen af 1890´erne, har man normalt ikke kunnet undgå at læse om et modsætningsforhold mellem DSB-JF og DSB-S. Altså at DSB-S i bogstaveligste forstand blev optaget ind i DSB-S og nok ikke ligeværdigt de to tidligere statsbaner imellem. Og HVIS man har været i tvivl om rigtigheden af disse informationer, kan man nu på TOGJOURNALEN læse fra en bog ”Dansk Jernbanestyrelse 1880-1890´erne. Der bliver sandlig ikke lagt fingre imellem.

Siden findes her:
https://togjournalen.wordpress.com/

og kan stærkt anbefales.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak