Ukendt mergelspor ved Sunds og ukendt sidespor ved Grindsted

af K.B.Andreasen, 5/10 2015, 22:01 (3137 dage siden)

I sidste uge residerede jeg på Westergaards Hotel i Videbæk, og benyttede selvfølgelig det gode eftermiddagsvejr til at besøge de lokale ferroviale seværdigheder. Men det bedste, var næsten dette pragtfulde kort der hang på selve hotellet.

[image]"Ringkjöbing Amt, 1:200000", Westergaards Hotel, Videbæk.

Kortet hang fint i glas og ramme, hvilket vanskeliggjorde affotografering en smule, så jeg undskylder på forhånd for lettere slørede gengivelser og genskin :-P

Kortet som jeg bedømmer til at være fra ca. 1921-29, var simpelthen en ren fryd, for en geografi/historie/jernbane"tosse", at stå og studerer, og jeg måtte da også stoppe op og kigge på det, hver gang jeg kom forbi :-D
Dets datering kommer jeg ind på længerer nede. Først vil jeg lige frembringe de ting som jeg studsede lidt over og som pirrede min nysgerrighed, og som jeg ikke umiddelbart kunne finde noget brugbart info om, hverken på google eller ved hjælp af søgefunktionen her på siden. Men jeg tænker at der blandt de herrer, nok sidder nogle med klæbehjerne, eller med særlig interesse i smalspor o.lign., som måske kan bidrage lidt ;-) :-D

Allerede ved et af de første øjesyn, sprang den første "anormalitet" i øjnene, nemlig en sporstrækning ved Sunds på Herning-Viborgbanen. På kortet er den benævnt som Mergelspor, og har en anseelig længde (ca. 20 km ialt) på begge sider af jernbanen, som den krydser ved Nørremark trinbræt.
På Historisk Atlas fra 1945 findes sporet stadig, dog halveret i NV retning fra Nørremark trinbræt. Men på dette kort er sporet benævnt Mergelspor NV for trinbrættet, og Skinnevej SØ herfor.
Det jeg egentlig studsede mest over var at, disse spor normalt var forholdsvis flygtige, og nåede ikke at gøre sig fortjent til en plads på kortet. Men dette har alligevel forholdsvis tidligt fået plads, i modsætning til alle de andre i området, som jeg har, eller har fået kendskab til.

[image]Mergelspor ved Sunds på Alhedebanen

Det næste der sprang i øjnene, var et spor NV for Grindsted, og som løber nogle kilometer parallelt med VaGJ. Dette spor eksisterer ikke mere på Historisk Atlas fra 1945, dog er det nemt at følge resterne af det på kortet.
Sporet ligger lige i bunden af kortet, og det er således ikke muligt at se om det er et sidspor på fri bane, udspringende fra enten TKVJ, Langå-Bramming-banen, eller om det bliver ført helt ind til Grindsted Station.

[image]Sidespor ved Grindsted


Og nu til dateringen (og korriger mig endelig) ;-)
Det der umiddelbart gør at jeg skyder kortet til ca. 1921-29, og nok nærmere 1922-25 er:

Troldhedebanen er med på kortet (1917),
Skjern-Videbækbanen er med på kortet (1920),

Give-Herning er anlagt (1914),
Funder-Bramming på Diagonalbanen er bygget (1920),
Horsens-Tørring Banen er endnu ikke blevet til Horsens Vestbaner (1929):[image]

Skive-Vestsalling Jernbane er med på kortet (1922/24?):[image]

Ringkøbing-Ørnhøj Jernbane er endnu ikke blevet til RØHJ (1925):
[image]

Lemvigbanen er blevet hævet op på sin daværende dæmning (1921):
[image]


Til slut får I lige nogle af de andre affotograferinger jeg lavede, og som blev acceptable nok til at vise ;-)

[image]Herning, engang et stort jernbaneknudepunkt

[image]Holstebro

[image]Tarm-Nørre Nebel Jernbane (1913-1940)

[image]Oddesund befares stadig af dampfærge)

Håber at det også har pirret jer andres nysgerrighed ;-)
Om ikke andet, at I så bare har nydt at studerer dette fine gamle kort, omend I har måtte nøjes med godbidder af det. Skulle I have lyst til hele måltidet, så kan hotellet klart anbefales, kortet hænger lige ved trapperne op til værelserne, så der er rig mulighed for at gå tit forbi det :-D

Fortsat god aften til alle
Klaus :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak