Avatar

Kjøbenhavn får ny centraljernbanestation ved Vesterbrogade

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/8 2016, 11:49 (2820 dage siden)

Flere af jer har måske allerede bemærket linket her ude i højre side når det er ing.dk der vises link fra, men tillad mig alligevel at henvise til dette referat af et foredrag i Ingeniørforeningen refereret i Ingeniøren 21. januar 1893.

Det anføres som projektering, så det er ikke rene luftkasteller den gode Ingeniør C.F.S.Ernst udbreder sig om, men projektet om den nuværende hovedbanegård med samt alle de øvrige anlægsarbejder der bør foretages for at få denne centralstation til at fungere bedst muligt - for stationen - byen og landet som der står.

Interessant er det, synes jeg, at de anførte anlæg stort set alle gennemføres over de næste 25 år - og at det netop tager 25 år. Også dengang var beslutningsvejen til store anlægsinvesteringer lang og trang.

Jeg har tidligere gjort lidt reklame for "Kulturarven" - der er simpelthen en guldgrube af informationer omkring anlægget af adskillige af vores ikoniske jernbaneanlæg og også nogle af de mere ydmyge.

Sjovt nok er der ingenting om de 9 Marcipanbrød som privatbanerne fil i 1952, men der er denne artikel om MO og MK/FK, som jo har næsten samme teknik som Marcipanbrødene.

Søg selv videre og del gerne jeres fund her :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Kjøbenhavn får ny centraljernbanestation ved Vesterbrogade - Michael Deichmann, 8/8 2016, 11:49 [*]

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak