Omløb, Helsingør st + 1 skematisk sporplan

af henning h087 ⌂, Græsted, 26/8 2016, 11:03 (2802 dage siden) @ gamle ole2
redigeret af henning h087, 26/8 2016, 11:40

Hej

www.rundremisen.dk
http://www.rundremisen.dk/forumdisplay.php?fid=8
i boardet togplaner ligger togplan 9 : togenes sporbenyttelse på stationerne
fx : http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=820 mfl
samt Københavns perron og sporbenyttelse
fx : http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=818 mf

haver også en arbejdsplan Københavns hovedbanegård sommer 1969, hvorfra der pt er scannet Udlandstogenes oprangering fra
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=880

det betinger dog oprettelse som bruger for at downloade planerne !

resten bliver scannet på et tidspunkt og lagt i forummet


ellers kan jeg bekræfte Lars beskrivelse, dog med at jeg i årene 1955 - 1965 tilbragte min tid på Helsingør station istedet for i skolen ( 1956 - 1965, cirka omregnet 3,5 år efter skolens opgørelse ). Stationen lå tættere på min bopæl end skolen, dog måtte jeg i sidste par år gå i landflygtighed i Sverige, nærmere Hâlsingborg F og C, da man fik opsnuset hvor jeg befandt mig og generede mig i min betragtning af toggangen på Helsingør ( men se se - det er en helt anden historie;-) )

de fleste kystbanetog ankom i spor 1, selvom togplan 9 foreskriver spor 2, Lille Nord for det meste i spor 2 ( dog spor 1 når Sverigestogene optog spor 2 for afgang, især om morgenen og enkelte kystbanetog ankom også i spor 3. tit trak rangermaskinen ( F ) vognene ud, men lige så tit ordnede Togmaskinen det selv.
når toget ankom i spor 1, skubbede man som regel vognene ud i spor 31 eller 12, hvorefter maskine gik i depot, klar til næste opgave, hvorefter rangermaskine eller ny togmaskine satte dem over i spor 3, som regel. Hvis toget ankom i spor 2 eller 3 skrubbedes vognene ud i spor 12, 31, 32 og 34, alt efter behov og plads hhv 34 eller sporet ind mod pakhuset, det ordnede togmaskinen eller rangermaskinen sådan set ligeligt imellem sig

Perronspor 0 etablereders først omkring 1969/70 til "lille nord" tog, indtil da var det spor for post/rejsegodsvogne samt togførervogne og indimellem tjenestevogne

Helsingør station efter ombygningen i 1969/70, det var især sporene 25 og 28 til gods/færgevogne der blev etableret, tilpasset til et færgetræk imellem transversalerne i spor 28 - ombygningen er beskrevet i DJKs Jernbanen årgang 1969 eller 1970, såvidt jeg husker

[image]

mvh
henning h087


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak