Trelleborgsbanan - "förr och nu" (8 illustrationer)
God aften i Forum,
Derovre, på den anden side af Sundet, gør de også andet end at nedlægge baner, og det er nok værd at se lidt på.
Malmö-Kontinentens Järnväg (MKontJ), åbnet 1898, var den tids dyreste privatbane, da den var forudset at skulle være Sveriges forbindelse til kontinentet. Den havde derfor bedre udstyrelse og var indrettet & godkendt til 90 km/t!
Dens endestation blev placeret tæt ved Trelleborgs havn, hvorfra de internationale rejsende fortsatte pr. postbåd. Stationen benævntes Trelleborg Nedre, idet Malmö-Trelleborg Järnvägs (MTJ) endestation (anlagt 1886), kaldtes Trelleborg Övre. MKontJ tog selvfølgelig pippet fra MTJ, der endte sine dage som "Falsterbobanan".
Trelleborg Nedre, senere benævnt Trelleborg C. Ukendt fotograf. Fototid 1955 - 1960. Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KDAJ10485:
I 1909 etableredes en egentlig jernbanefærgetrafik til Sassnitz, og de internationale vogne blev ekspederet på Trelleborg F(ärjestation) lidt syd for Centralstationen. Samtidig blev MKontJ overtaget af Statens Järnväger p.g.a. rutens vigtighed!
Malmö - Kontinentens Järnväg, MKontJ, Trelleborg Central station, SJ S6 1617, april 1955. Fotograf: O.W. Larsson. Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBEB00157:
I 1970 fik de lokale tog - efter en baneomlægning gennem byen - ligeledes endestation ved Trelleborg F for i 1973 at være reduceret til ét dagligt togpar; men i 1977 var det slut, og den internationale togtrafik var enerådende. Stationsbygningen ved Trelleborg C var således ude af jernbanebrug fra 1970 - bortset fra en periode, hvor hallen benyttedes som en slags jernbanemuseum, se http://www.jarnvag.net/banguide/malmo-trelleborg (opslag "fler bilder").
Trelleborg C er med Pågatogens tilkomst pr. 13.12.2015 heldigvis atter - efter en forfalden periode - genopstået i fordums glans:
Trelleborg C (fotografen med ryggen mod byen), 27.08.2016 (nm).
..... og har samtidig overtaget Trelleborg Övres rolle som busknudepunkt.
Trafikverket og Skånetrafiken har ladet den enkeltsporede bane opgradere til 160 km/t og etableret krydsningsstationer, der er dimensioneret til 750 m godstog og samtidig indkørsel, med 70 km/t til afvigende spor. Pågatågen kører i 30 min. takt, og banen befares desuden af Green Cargo samt nattoget til Berlin (siden 2014 flyttet fra Sassnitz/Mukran til Rostock).
Pågatåg, Alstom Coradia Nordic X61 005 "Carl Adolph Agardh" og 009 "Östen Warnerbring" på Trelleborg C, 27.08.2016 (nm).
Overalt i sit område har Skånetrafiken indsat Alstom Coradia Nordic X61 til erstatning for de ældre X11.
Havnen i Trelleborg er Sveriges næststørste - målt på godsmængden - efter Göteborg, og de gamle jernbanefærgelejer er vel kendt for deres markante, vindehjulsprydede portaler:
Ångfärjan "Preussen", Trelleborgs Hamn 1909. Trelleborgs museum - Identifier TM.ETB:709.
Oprindelig var der 2 sådanne portaler, men i dag er der kun ét gammelt færgeleje bevaret, ombygget flere gange, men med portal intakt:
Trelleborg, gl. jernbanefærgeleje med bevaret portal, fotograferet gennem ruden på havnens bus, 27.08.2016 (nm).
..... og rangerlokomotivet på billedet fra 1909 er i vor tid erstattet med et "Zweiwegefahrzeug":
Intermodal trafik: Ett modernt Zagro-lok som kan köras både på räls och väg har införskaffats. Det ger klart förbättrad miljöprestanda i form av halverade utsläpp och reducerat buller. Flexibiliteten gällande underlag har förbättrat logistiken i hamnen. Loket är det första i sitt slag i Sverige. Foto: Trelleborgs Hamn.
Havnen, der p.t. har 10 færgelejer, er under udvidelse ud i Østersøen, og de ældre havneområder skal byudvikles. Kombi- og RoRo-trafik er nok så dominerende.
Der er således nok at se på hinsidan, men bemærk, at havneområdet ikke er egnet til fodgængertrafik og desuden indhegnet efter "tidens skik".
Klik på grafikken for Skånetrafikens info om Pågatågens introduktion på Trelleborgsbanan.
Klik i det hele taget på de indbyggede links for baggrundsinfo.
Bedste hilsener
Niels