DSB G 615

af Gunnar W. Christensen ⌂, Store Merløse, 11/9 2017, 11:41 (2455 dage siden)

Jeg er ikke den store ørn til at finde fejl i de historiske data vedrørende diverse lokomotiver m.m., men med hensyn til G 615 så er der noget som bør rettes.
Jeg har fået lyst til at lægge billeder op på min hjemmeside www.tog-billeder.dk fra sommeren 1970 hvor der blev kørt reel plandamp på H.T.J. og O.H.J. Jeg har lige lagt billeder op fra kørslen den 7. juni 1970 på H.T.J.
I Slagelse fotograferede jeg G 615 og ville i den forbindelse se hvad Jernbanen.dk skrev om det lokomotiv. Der står at G 615 blev ophugget i Frederikshavn i 1968 det er ikke helt sandt, se mine billeder fra den 7. juni 1970:[image]

I får hele siden med billederne fra den dag, mine billeder er ikke organiseret så jeg kan angive en speciel URL adresse.

Hensatte og udrangerede damplokomotiver

af Dampfmeisteren ⌂, 11/9 2017, 14:33 (2454 dage siden) @ Niels Munch

Der er vel nok brugt mange kræfter på at flytte rundt på udrangerede damplokomotiver i løbet af 1960erne.
Nu kan man på EVPs billede se G615 stå inderst på skrotsporet på Gb i 1960, derefter optræder lokomotivet pludseligt i Slagelse i 1970.
Og ophugningen er så sket i Århus!

På tilsvarende vis er Q343, der optræder på et af de øvrige billeder flyttet fra København til Korsør videre til Slagelse inden ophugningen, der dog skete i Hedehusene.

Mange andre lokomotiver har været på lignende lange rejser inden den endelige ophugning. Mystisk

Hensatte og udrangerede damplokomotiver

af Gunnar W. Christensen ⌂, Store Merløse, 11/9 2017, 17:27 (2454 dage siden) @ Dampfmeisteren

Mit spørgsmål gik på at beskrivelsen om G 615's skæbne HER PÅ Jernbanen.dk er fejlagtig, og efter min mening bør rettes.
Det er grunden til at jeg har lavet dette indlæg.

DSB G 615

af Gunnar W. Christensen ⌂, Store Merløse, 11/9 2017, 17:39 (2454 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Tak for svaret, men i realiteten ville jeg kun vise mine 3 billeder af G 615 fra 1970, det er desværre ikke muligt i dette forum så nu ved jeg det.
Indlæget var kun for at få rettet G 615's slut skæbne som er fejlagtigt angivet.
Mange hilsner
Gunnar

Avatar

DSB G 615

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 11/9 2017, 21:00 (2454 dage siden) @ Gunnar W. Christensen

Hej Niels
Tak for svaret, men i realiteten ville jeg kun vise mine 3 billeder af G 615 fra 1970, det er desværre ikke muligt i dette forum så nu ved jeg det.
Indlæget var kun for at få rettet G 615's slut skæbne som er fejlagtigt angivet.
Mange hilsner
Gunnar

Jeg retter teksten i databasen om G 615.
Hvorfor kan du ikke vise billeder i dette forum?

DSB G 615

af Georg Schmidt, 12/9 2017, 00:33 (2454 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kan supplere med lidt om 615.
På udflugten med C 708 den 12/10 1969 var vi inde og kigge til 615 i remisen i Slagelse, og herfra stammer billederne.

[image]
G 615 i remisen i Slagelse 12/10 1969.


[image]


[image]

G 615 blev udrangeret 23.10.1954 og i en del år derefter brugt som togforvarmningskedel. Kedelfristen udløb 31.07.1967. G 615 havde på det tidspunkt sin egen kedel fra 1899. 615 blev så udrangeret endnu en gang, M 11509 af 12/12 1968 og senere solgt til Løgstrup Randers og ophugget i Frederikshavn 1970.

[image]
[image]
I september 1970 begyndte G 615 sin lange rejse mod Frederikshavn jf. anmeldelsen ovenfor, hvor vi følger fra Odense til Århus. Transporten var lejlighedsvis med MH-udvekslinger, hvor der hvert sted som regel var en uges ophold inden viderekørsel næste søndag, så det kunne godt tage sin tid at komme til Frederikshavn.

Fotos: Georg Schmidt

M v h
Georg

Billige jernbane T-shirts

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere
DSB MH390

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak