MY 1121 på museum

af Søren fra KM ⌂, 7/1 2018, 22:14 (2300 dage siden) @ Peter H

Håndmalede bogstaver var også 'efter bogen'...
Jeg har stået med den beskedne stavl laktransfers der var tilbage på museumstogs malerværksted dengang det stadig lå på centralværkstedet i København i hånden. De var lavet på samme måde som overføringsmærker til modeller (og cykler og grammofonplader samt meget andet) ved almindeligt silketryk, men baglæns i rækkefølge. Man starter med en bærefilm som kan bestå af celluloselak. denne bærefilm var ikke altid til stede men når den var der, dækkede den hele bogstavet uden at gå udenfor. Derpå silketrykker man spejlvendt de lag man vil se i bogstavet / tallet: Gul, dernæst det skyggeindfald som desværre mangler på moderne efterligninger, så brun og så til sidst et metallisk lag som forhindrer gennemskin af den mørke rødbrune overflade på vognen / lokomotivet.
Når så bogstavet skulle anbringes, malede man et lag lak på som bund og anbragte bogstavet oven på og trykkede det fast i lakken. Når lakken var tør fugtede man papiret og når det slap lakken, sad bogstavet tilbage på vognsiden. hele teksten blev lakeret over når man var færdig. I kronen indgik også rød og blå til ædelstenene.
Skiltemalerne ved centralværkstederne og i Nyborg værksted var ret dygtige til at håndmale tal og bogstaver, så der er ikke noget forkert i 1121's påskrifter, man manglede bare transfers til et M og et lidt mindre Y :-)
Hele denne beskrivelse er sikkert en gentagelse, i så fald siger jeg undskyld.
-S


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak