HF 130 C diesellok (7 fotos)

af Niels Munch, 19/1 2018, 14:20 (2305 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 19/1 2018, 15:16

Hallo i Forum,

Der dukker til stadighed nyt (for mig) op på www.arkiv.dk - f.eks. dette (klik på billedet for opr. størrelse):

[image]Udvinding af brunkul ved brunkulslejerne ved Linnebjerg, Sunds. Årstal: 1951. Fotograf: Hugo E. Madsen. Arkiv: Lokalhistorisk Arkiv i Herning - Nummer: B16541.

Brunkulseventyret i Sunds efter 2.VK var kortvarigt, idet de gode kul lå dybt - under grundvandsniveauet, og man opgav at pumpe. Der var ellers tilvejebragt solidt tysk materiel, bl.a. i form af AEG-kæmpegravemaskinen, samt - som det også ses på billedet - (mindst) et Heeresfeldbahnlok type HF 130 C. Det viste lok, der tilsyneladende har mistet den midterste koblede aksel, er p.t. "ukendt"; men Tiefbauunternehmung Dr. Ing. Joachim Rathjens, vi bl.a. kender fra fæstningsanlægget i Oksbøl, nævnes i f.m. Sunds.

Medens Bent Hansen/IBK forsker i emnet, vil jeg fabulere lidt over mit eget møde med et HF 130 C. Det bringer os til Østrig i juni 1977, hvor familieferien var henlagt til et hotel i Schüttdorf, 750 m fra Pinzgauer Lokalbahn's depot Tischlerhäusl i Zell am See's sydlige udkant:

[image]

[image]ÖBB 2092.02 rangerer med overføringsvogn ÖBB WW 89684 i Tischlerhäusl 20.06.1977 (nm).

Junior (knap 3 år) og jeg var travet derover, medens pigerne dyrkede hotellets svømmepøl, og vi blev hurtigt enige om, at det i den grad var en "fin fut", så junior skulle med på det 3. billede:

[image]Munch junior og ÖBB 2092.02 i Tischlerhäusl 20.06.1977 (nm).

Efter krigen var der samlet en del 750 mm Heeresfeldbahn materiel i Mittersill på Pinzgauer Lokalbahn, bl.a. dette HF 130 C lokomotiv bygget af Gmeinder 4199/1944. Amerikanerne, som havde beslaglagt dette materiel, solgte ud af materiellet til privat- og industribaner samt ÖBB, der erhvervede loket i 1947, og fra 1950 stationerede det i Zell am See:

[image]ÖBB 2092.02 i Tischlerhäusl, 03.05.1962, foto: Joachim Claus - Bildarchiv der Eisenbahnstiftung.

Omsporingen 750 mm => 760 mm var intet problem; nogle lok var oven i købet bygget, så de kunne omspores til kapspor. ÖBB 2092.02 har her creme/rød bemaling, og det større førerhus samt anden modernisering (vacuumbremseudstyr (!)) og blodorange ÖBB-lakering kom til senere i 1962. Loket findes endnu, blot i regie af Salzburger Lokalbahn, som driver banen siden 01.07.2008.

Denne robuste smalspormaskine (600 mm - 1067 mm) blev produceret i ca. 350 eksemplarer og af flere fabrikker:

[image]HF 130 C - Windhoff fabriksfoto.

Et pænt antal har "overlevet", se denne oversigt: http://heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_130_c/index.html - sågar nogle ombygget til normalspor. Se evt. også: http://www.rangierdiesel.de/index.php?view=fahrzeuge&object=HF+130+C&nav=140615... .

Men som sagt: Loket i Sunds er p.t. "ukendt", men er dog et alibi for nu at køre med typen på en dansk insustribane på modelbaneanlægget. BEMO har fremstillet typen i H0e, ligesom den findes hos LGB.

Og jeg fik "taget hul" på Pinzgauer Lokalbahn, hvorfra jeg ved lejlighed vil scanne nogle flere 1977-dias.

[image]ÖBB 2092.02 i Tischlerhäusl, 20.06.1977 (nm).


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak